Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ormar
- Trådstartare Lasse H
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
mörka stenar, nära snår och ris... "Alltid" nära gömställen.
Mitt främsta tips är att gå ytterst sakta och försiktigt, inte främst för att akta sig för bett utan för att LYSSNA,, Man hör såklart inte en orm som ligger stilla och solbadar men när man närmar sig så prasslar det ofta lätt mellan stenarna.. Går man och bara ser så missar man mycket i naturen.
Har man väl hittat en plats där en orm legat i ro, så kan man återvända dit igen. Om man hör en orm så kan man gott vända på klacken och återkomma ännu mer försiktigt en annan dag som har liknande förhållanden.
MVH Niclas,
Mitt främsta tips är att gå ytterst sakta och försiktigt, inte främst för att akta sig för bett utan för att LYSSNA,, Man hör såklart inte en orm som ligger stilla och solbadar men när man närmar sig så prasslar det ofta lätt mellan stenarna.. Går man och bara ser så missar man mycket i naturen.
Har man väl hittat en plats där en orm legat i ro, så kan man återvända dit igen. Om man hör en orm så kan man gott vända på klacken och återkomma ännu mer försiktigt en annan dag som har liknande förhållanden.
MVH Niclas,
Maverick
Aktiv medlem
Fanns nått gammalt slott jag var ute och plåtade vid för några år sedan. Där bara kryllade det av snok. Det var inte drottningholm dock utan nått annat mindre slott. Har för mig att det hade nått med svart i namnet men är inte säker. Är ju inte från trakten själv så det är lite klurigt att komma ihåg vart det var.
Mvh
Maverick
Mvh
Maverick
darwin
Aktiv medlem
Maverick skrev:
Har för mig att det hade nått med svart i namnet men är inte säker. Är ju inte från trakten själv så det är lite klurigt att komma ihåg vart det var.
Mvh
Maverick
Kanske kan har varit Svartsjö Slott? Förbi Drottningholm och en bra bit till på Mälaröarna.
casting
Aktiv medlem
Har du bil och orkar ta dig till Mörtsjön i Täby så är det jättegott om snok där. Ta en solig dag när som helst från nu till kanske september så går du längs vattenkanten och spanar på saker som ligger i vassen och i vattnet. Typ högar med vass, stenar och liknande. Jag törs inte garantera att du ser någon, men nästan. Förra året när jag var där så såg vi nog 20 snokar på någon timme.
Maverick
Aktiv medlem
darwin skrev:
Kanske kan har varit Svartsjö Slott? Förbi Drottningholm och en bra bit till på Mälaröarna.
Det låter troligt med tanke på att vi var vid Drottningholm och plåtade först. Jag såg väl en fem sex stycken iaf på bara någon timme.
Mvh
Maverick
mohei
Aktiv medlem
Andreas K skrev:
Översjön på Norra Järvafältet och stigen ut till fågeltornet vid Säbysjön brukar det krylla av snok med på vårkanten.
Fågeltornet som man tvärs över sjön från Säby Gård?
Översjön har jag fått tips om.
mohei
Aktiv medlem
Såg bara 2 eller om det var samma.
Däremot var det nerlusat med fågelskådare i det området. ;-)
Snälla, säg att det är en snok jag har plåtat. Kom rätt nära och bara tanken på att det kan vara en huggorm... Brr.
Fick tips av en trevlig fågelskådare om att sjön Djupan tydligen är ett tillhåll för ormar.
Däremot var det nerlusat med fågelskådare i det området. ;-)
Snälla, säg att det är en snok jag har plåtat. Kom rätt nära och bara tanken på att det kan vara en huggorm... Brr.
Fick tips av en trevlig fågelskådare om att sjön Djupan tydligen är ett tillhåll för ormar.
Bilagor
240402raderad
Avslutat medlemskap
Det är en snok. Känns det bättre nu?
Söderlund
Aktiv medlem
Norrlands herpetologiska förening kan säkert bistå med information.Maa skrev:
hej
nån som har koll på ormtäta områden i umeåområdet?
Och något bra grodställe kanske?
// Mari
Har dålig koll på ormarna där uppe men dom kanske har någon huggormsexkursion på g.
Lasse H
Aktiv medlem
Andreas K skrev:
Översjön på Norra Järvafältet och stigen ut till fågeltornet vid Säbysjön brukar det krylla av snok med på vårkanten.
Får bli en sväng ut till Översjön då när jag får tid.
Fast nog hoppas jag mer på huggorm fast dom kanske också kan hittas där?
Lasse H
Aktiv medlem
mohei skrev:
Var ligger Djupan?
mohei
Aktiv medlem
Lasse H skrev:
Var ligger Djupan?
På cykelavstånd från vårt hus.
Rosa pilen.
Bilagor
Andreas K
Aktiv medlem