Annons

ormar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Det lär visst finnas mycket orm ute i markerna vid denna årstid?

Var hittar man sådana i Stockholmstrakten?

Är det i stenrösen i största allmänhet man letar?

Finns det några knep?

mörka stenar, nära snår och ris... "Alltid" nära gömställen.

Mitt främsta tips är att gå ytterst sakta och försiktigt, inte främst för att akta sig för bett utan för att LYSSNA,, Man hör såklart inte en orm som ligger stilla och solbadar men när man närmar sig så prasslar det ofta lätt mellan stenarna.. Går man och bara ser så missar man mycket i naturen.

Har man väl hittat en plats där en orm legat i ro, så kan man återvända dit igen. Om man hör en orm så kan man gott vända på klacken och återkomma ännu mer försiktigt en annan dag som har liknande förhållanden.

MVH Niclas,

Fanns nått gammalt slott jag var ute och plåtade vid för några år sedan. Där bara kryllade det av snok. Det var inte drottningholm dock utan nått annat mindre slott. Har för mig att det hade nått med svart i namnet men är inte säker. Är ju inte från trakten själv så det är lite klurigt att komma ihåg vart det var.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Har för mig att det hade nått med svart i namnet men är inte säker. Är ju inte från trakten själv så det är lite klurigt att komma ihåg vart det var.

Mvh
Maverick

Kanske kan har varit Svartsjö Slott? Förbi Drottningholm och en bra bit till på Mälaröarna.

Har du bil och orkar ta dig till Mörtsjön i Täby så är det jättegott om snok där. Ta en solig dag när som helst från nu till kanske september så går du längs vattenkanten och spanar på saker som ligger i vassen och i vattnet. Typ högar med vass, stenar och liknande. Jag törs inte garantera att du ser någon, men nästan. Förra året när jag var där så såg vi nog 20 snokar på någon timme.

Inte i Stockholmstrakten men jag gissar att du kan hitta ormar här:

Ottenby fågelstation, längst ut på udden sitter denna skylt

:)

Bilagor

• varningsskylt ottenby 2005-12-04 öland 09 red fs 400.jpg
    varningsskylt ottenby 2005-12-04 öland 09 red fs 400.jpg
    54.2 KB · Visningar: 957
darwin skrev:
Kanske kan har varit Svartsjö Slott? Förbi Drottningholm och en bra bit till på Mälaröarna.

Det låter troligt med tanke på att vi var vid Drottningholm och plåtade först. Jag såg väl en fem sex stycken iaf på bara någon timme.

Mvh
Maverick

Översjön på Norra Järvafältet och stigen ut till fågeltornet vid Säbysjön brukar det krylla av snok med på vårkanten.

Andreas K skrev:
Översjön på Norra Järvafältet och stigen ut till fågeltornet vid Säbysjön brukar det krylla av snok med på vårkanten.

Fågeltornet som man tvärs över sjön från Säby Gård?

Översjön har jag fått tips om.

Såg bara 2 eller om det var samma. :)
Däremot var det nerlusat med fågelskådare i det området. ;-)

Snälla, säg att det är en snok jag har plåtat. Kom rätt nära och bara tanken på att det kan vara en huggorm... Brr. :)

Fick tips av en trevlig fågelskådare om att sjön Djupan tydligen är ett tillhåll för ormar.

Bilagor

• snok1.jpg
    snok1.jpg
    54.2 KB · Visningar: 782
Absolut! :)
Den var snäll och låg still i flera minuter och lät mig plåta. Först efteråt slog det mig att kanske inte var en snok. :)

hej

nån som har koll på ormtäta områden i umeåområdet?

Och något bra grodställe kanske?

// Mari

Andreas K skrev:

Får bli en sväng ut till Översjön då när jag får tid.
Fast nog hoppas jag mer på huggorm fast dom kanske också kan hittas där?

Där cyklar ju jag förbi ett par gånger i veckan sommartid och ändå har jag inte sett den.:)

Måste verkligen vara en liten pöl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar