Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisera bilder på Mac M1

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Gått över till Mac för första gången och ska försöka organisera mina bilder.
Har ca 17.000 bilder så blir drygt att göra en och en. Är primärt ute efter att lägga in taggar/nyckelord.
Testat Bilder men vad jag förstår sparar den inte taggar i bilden utan i en databas vilket jag inte gillar.
Vill spara i bilden så man kan se alla taggar/nyckelord oavsett plattform. Är inte intresserad av program som har prenumerationmodell.
 
Jag kör Photo Mechanic Plus. Det är ett vanligt program bland pressfotografer för att snabbt läsa in bilder, välja ut, tagga dem, skriva biltext och sortera bilder mm. Plus-versionen har en databas så att du snabbt kan söka i ditt bildarkiv.

 
Jag kör Photo Mechanic Plus. Det är ett vanligt program bland pressfotografer för att snabbt läsa in bilder, välja ut, tagga dem, skriva biltext och sortera bilder mm. Plus-versionen har en databas så att du snabbt kan söka i ditt bildarkiv.


Ska kolla in det närmare!
 
Jag kör med Photo Supreme DAM i serverversion.
Klienten kör jag på M1 och postgres-db på macOS 10.15.

Den finns för Mac och Windows som Lite gratis för 5k bilder, som enanvändare DAM samt i serverversion med db i postgres eller MS SQL.
Kommer som webbaserad enkät bland tjänst så småningom.

https://www.idimager.com/
 
Jag kör med Photo Supreme DAM i serverversion.
Klienten kör jag på M1 och postgres-db på macOS 10.15.

Den finns för Mac och Windows som Lite gratis för 5k bilder, som enanvändare DAM samt i serverversion med db i postgres eller MS SQL.
Kommer som webbaserad enkät bland tjänst så småningom.

https://www.idimager.com/

Den verkar inte så dum. Får ladda ner och testa, Har testat Photo Mechanic en stund, bra men väldigt avancerat för en amatör.
 
Jag använder Adobe Bridge eftersom jag är van vid det programmet och hade och har bilderna organiserade där. Adobe kräver ju prenumeration på sina program men (än så länge) inte för Bridge. Adobe mörkar noga att det går att ladda ner Bridge utan avgift, men det går.

Bridge är inte M1-kompatibelt. Så jag kör både Bridge och redigeringsprogrammet Affinity Photo via Rosetta 2. Har bytt till Affinity eftersom man köper programmet, gillar inte prenumerationsmodellen.
 
Jag använder Adobe Bridge eftersom jag är van vid det programmet och hade och har bilderna organiserade där. Adobe kräver ju prenumeration på sina program men (än så länge) inte för Bridge. Adobe mörkar noga att det går att ladda ner Bridge utan avgift, men det går.

Bridge är inte M1-kompatibelt. Så jag kör både Bridge och redigeringsprogrammet Affinity Photo via Rosetta 2. Har bytt till Affinity eftersom man köper programmet, gillar inte prenumerationsmodellen.

Jag kör också Affinity photo, pixelmator pro samt DXO prime. Försöker undvika Adobe.
Som redigeringsprogram är det fullt tillräckligt för mig. Det är just när man vill lägga till nyckelord och lite geodata m.m. som det känns bra med nåt lite specialinriktat på det. Båda tipsen ovan verkar lovande, ska testa och utvärdera båda innan jag bestämmer mig. Tack för visat intresse!
 
Gått över till Mac för första gången och ska försöka organisera mina bilder.
Har ca 17.000 bilder så blir drygt att göra en och en. Är primärt ute efter att lägga in taggar/nyckelord.
Testat Bilder men vad jag förstår sparar den inte taggar i bilden utan i en databas vilket jag inte gillar.
Vill spara i bilden så man kan se alla taggar/nyckelord oavsett plattform. Är inte intresserad av program som har prenumerationmodell.

De flesta program som gör sådant här gör det genom att spara taggar och redigeringsdata i en databas. Att lägga in sådant här i själva bilden känns minst sagt farligt i vart fall om det är RAW filer.
 
Det kan också vara farligt att ha data i en databas. Om databasen går sönder kan man tappa allt data i den (men det finns även felfall där bara lite data gör förlorat). Ju enklare databasformat desto bättre.

Ett alternativ är att spara extra metadata i en följefil. Då riskerar man inte att skriva sönder en originalfil pga en programvarubugg.

(Filsystemet i MacOS har stöd för en datagren och en resursgren, så man skulle faktiskt kunna skriva metadata i en råfil utan att behöva röra originaldatat).
 
Har testat Photo Mechanic och är riktigt nöjd med det. Kommer att köra på det.
Script m.m ligger utanför min kunskapsnivå. Sparar mina bilder på flera olika diskar så är inte så rädd att det ska hända något. Har kopior på diskar inkopplade i datorn samt hårddiskar på annan plats.
 
Det kan också vara farligt att ha data i en databas. Om databasen går sönder kan man tappa allt data i den (men det finns även felfall där bara lite data gör förlorat). Ju enklare databasformat desto bättre.

Ett alternativ är att spara extra metadata i en följefil. Då riskerar man inte att skriva sönder en originalfil pga en programvarubugg.

(Filsystemet i MacOS har stöd för en datagren och en resursgren, så man skulle faktiskt kunna skriva metadata i en råfil utan att behöva röra originaldatat).

Lösningen på de här problemen heter säkerhetskopiering såväl av databas/följefiler som bildfiler. Har man bara 17 000 bilder har det kanske inte spelar så stor roll, men databas ger normalt snabbare sökningar. De flesta program som använder databas har dessutom funktioner för att påminna om att göra säkerhetskopior av databasen. Glöm inte att även kopiera bildfilerna
 
Ett problem med backup av databaser är att många backupsystem arbetar på filnivå och många databaser består av en enda fil (i princip).

Det gör att en inkrementell backup sparar en ny kopia av hela databasen även om det bara har gjorts en liten ändring i den.
En lösning är ett backupsystem som istället arbetar på blocknivå.
 
XnView skriver, sökord i IPTC i bildfilen. Skapar en databas med sökord och förhandsvisning. Databasen kan nygenereras genom att låta programmet söka igenom mappstrukturen. Fördelen är att jag kan jobba om växlande i Finder och genom att lägga bildern i mappar med lagom förgrening kan jag tex jobba en databas med en del mängd av bilderan som blir snabbare än att ha en databas med alla bilder hela tiden.

Jag hade installerat det mer avancerade DigiKam som råkat ut för en bugg med ÅÄÖ i filnamn pga ett fellänkat bibliotek, sökte alternativ och blev kvar i alternativet. DigiKam klarar mer men kräver ochså mer, med databaskoppling osv.

 
Ett problem med backup av databaser är att många backupsystem arbetar på filnivå och många databaser består av en enda fil (i princip).

Det gör att en inkrementell backup sparar en ny kopia av hela databasen även om det bara har gjorts en liten ändring i den.
En lösning är ett backupsystem som istället arbetar på blocknivå.

Nu blir en databas som bara innehåller metadata eller till och med redigeringsinstruktioner sällan stor, så att spara en ny kopia är sällan ett problem. Förmodligen går det dessutom snabbare än att bara spara ändringar
 
Jag håller med om att fördelarna överväger jämfört med att skriva över originalfilerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.