iSolen.se
Guest
Ett annat mantra som är bra är OMG - Oh My God.
Dina nyckelord har du nytta av den dan du flyttar till annan raw-konverterare, inte dina samlingar. Vet du vad SLIM-metoden går ut på?
Och jag är mindre inlåst i Lightroom än du är inlåst i dina snärjiga metoder LR, PS, Faststone, Davinci Resolve och några windowsfönster. Låter inte ens i närheten av KISS.
Det är tack vare mappnamnen som gör att jag tämligen obehindrat kan jobba i många verktyg samtidigt, jag behöver inte LR för att hitta rätt, mapparna har tillräckligt bra namn för att funka överallt.
Om bara LR tillät lättare omdöpning av mappnamn vore allt lättare. Nyss gick det inte byta namn i LR men det gick utmärkt i windows.
(Vad är det för snärjigt ovan, precis de verktygen är rätt vanliga att jobba med om man tillåter sig att byta Resolve mot tex Premiere?)
Nyckelorden, som jag alltså lägger på filnivå, är väldigt detaljerade.
Jag har bytt RAW-konverterare många gånger. Metadatabaser kommer och går, mappnamn består. Och följer snällt med till min Mac... och till backupper. Jag byggde t o m en egen metadatabas en gång i tiden. Den är nedlagd men allt som jag gjorde i windows är kvar trots 15 år gamla filer.
Så grov beskrivning i mappnamnen, typ datum och plats. Detaljerat på de filer jag använder. I själva filen så att ingen LR-krasch kan ställa till det.