PMD
Aktiv medlem
Kan man inte ha etiketter på mappar i MS Windows? Det vore ju lite mer praktiskt än att ha alla "etiketterna" i mappnamnet.100 tecken har nog hänt men är ovanligt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan man inte ha etiketter på mappar i MS Windows? Det vore ju lite mer praktiskt än att ha alla "etiketterna" i mappnamnet.100 tecken har nog hänt men är ovanligt.
Jag tror du missförstår om du uppfattar det som om man ska ha en mapp som innehåller alla nyckelord i namnet.
Det räcker att ha något som triggar minnet.
Om din kompis ber dig om några bilder från sin hole-in-one så vet du att det hände i Marbella.
Gå till Travel -> Marbella 2016
Du minns säkert också vilka andra kompisar som var med och att ni gick till puben efteråt.
Jag går aldrig runt planlöst och fotar kaktusar så jag har inte det behovet.
Tänk bara vilket hästjobb att tagga 500 bilder med 8 nyckelord vardera.
Jobbar du så?
Jag har inga problem alls. Det är ditt system som borde bli problematiskt den dag en datummapp innehåller bilder av olika karaktär. Dessutom, om du flyttar en bild från en mapp till annan riskerar du ju att behöva ändra mapparnas namn för att spegla den nya innehållet.
Jag kollade som hastigast min senaste mapp från Spanien resan. 35 bilder tagna på samma plats. De hade nyckelorden: Kyrka, Strand, Mur, Öl, Flagga, Sol, Motljus och så ett par olika namn på personer. Jag föredrar att ha dem i nyckelord på respektive bild istället för i mappens namn som redan vid en sådan liten mapp hade blivit otympligt långt.
Det var Ola som menade att man istället för keywords kan använda mappens namn. Jag skulle aldrig jobba så.
Som jag sa, jag kompletterar alltid mina datummappar med en beskrivning så jag kan söka på t ex Marbella och få fram alla besöken i Marbella, oavsett årtal.
Jag fotar ofta planlöst om mina bilder är ofta i en härligt mix på minneskortet.
Nej, jag ger inte 8 nyckelord vardera på 500 bilder. Kanske är 75 bilderna från golfbanan, då markerar jag dessa 75 och ger dem nyckelordet "Golf". 30 av dem är på kaktusar då ger jag dem nyckelordet "Kaktus".
Svårare än så är det inte. Som sagt, oftast ett eller två nyckelord per bild, ibland några fler. Ofta får en serie av bilder samma nyckelord. Visst tar det tid men inte mer tid än att jag tycker det är värt det.
En stor fördel med "min" metod är att jag inte behöver ge nyckelorden med en gång. Jag har ju datumstrukturen, sedan kan jag vid tillfälle sätta nyckelord.
En hole-in-one lär jag säkert komma ihåg så där behövs det nog inget större system!
Men säg att jag vill plocka fram en bild på en kyrka som jag tagit. Jag bryr mig inte om vilken kyrka. Jag fotar inte kyrkor som motiv till vardags men ibland när jag är ute och reser eller promenerar så tar jag några bilder på en kyrka.
Jag har förstås noll koll på vilka kyrkor jag fotat under vilka resor eller promenader. Genom att söka på keyword "kyrka" så vips så får jag fram de bilder jag är ute efter. Jaha, men om jag då glömt att tagga dem? Ja, då är jag ju inte sämre off än vad du är, för du har ju heller ingen mapp som heter "kyrkor". Du blir tvungen att börja leta igenom alla mappar som kan innehålla en bild på en kyrka.
Alla har vi olika behov.
Jepp och du är ovanligt duktig.
Du gör keywordandet i LR alltså? Jag gillar inte inlåsningen då jag bara jobbar i LR halva tiden.
Använd gärna denna tjänst jag gjorde för att hjälpa andra: www.keywording.se
Kan man inte ha etiketter på mappar i MS Windows? Det vore ju lite mer praktiskt än att ha alla "etiketterna" i mappnamnet.
Jag har inga problem alls. Det är ditt system som borde bli problematiskt den dag en datummapp innehåller bilder av olika karaktär. Dessutom, om du flyttar en bild från en mapp till annan riskerar du ju att behöva ändra mapparnas namn för att spegla den nya innehållet.
...
Förklara varför mitt system är problematiskt, förutom att LR är svagare än Windows när det gäller att döpa om mappar.
Nog ska man kunna byta namn på mappar varje dag om man så vill.
Jag blandar stillbilder med film. Varför är det fel?
Mitt system innehåller 1 miljon bilder och det är en hel del att hålla reda på. Varför sökning är viktigt är för att jag använder gamla bilder som designelement i nyare. Idag plockade jag fram bilder från 2010. Jösses vad mycket sämre både kamera och RAW-konverterare var då.
100 tecken har nog hänt men är ovanligt. Vad är problemet? Hur många grejer hinner du med att göra på ett datum?
Det behöver inte vara så noga, de slutliga nyckelorden lägger jag in i jpegfilen innan jag laddar upp den för försäljning så jag får sökningsmöjligheter på tre ställen, Windows, Deep meta och på bildbyrån.
Jag söker ofta men det räcker oftast med datum och några enstaka nyckelord så jag hittar dit med Fast Stone och då ser jag ju ögonblickligen hela serien så jag har ingen svårighet att hitta kaktusen även utan ordet kaktus i mappnamnet.
"För långa" namn brukar inte vara ett problem, tycker jag. Man behöver extremt sällan skriva in hela namnet för hand. Det finns dock i allmänhet en maxgräns på hur långa filnamn får vara så om man vill kunna kopiera filer mellan olika OS så bör man förstås hålla sig under den kortaste av maxlängderna.För många tecken i sökvägen är något man verkligen vill undvika. Senast idag flyttade jag en mapp med många undermappar (dock inte foton), totalt några GB och naturligtvis var det en radda filer som man fick hoppa över för att sökvägen blev för lång.
"För långa" namn brukar inte vara ett problem, tycker jag.
Varför blev du tvungen att hoppa över filer med för långa sökvägar?
Jag har ju förklarat varför jag tycker ditt system är problematiskt. Om det inte är det för dig så är det utmärkt, men för mig skulle det inte fungera.
Visst kan man byta namn på mappar men om man har behovet att ständigt byta namn på mappar om och om igen så tycker jag man har en felaktig strategi. Så tycker jag, du får gärna tycka annorlunda.
Har jag eller någon annan sagt att man inte kan blanda bilder och film i samma mapp? Jag gör det inte, men jag ser inget principiellt fel i detta.
Om jag hade en miljon bilder som jag dessutom ofta behöver söka igenom skulle jag absolut inte lita till att sökfunktionen baserar sig på mapparnas namn. Då skulle jag verkligen se till att ha ett bra system för att tilldela bilderna keywords.
Sedan skulle jag nog fundera över om det faktiskt är vettigt att spara så mycket bilder, men det är förstås en annan fråga som vi kanske inte skall diskutera här. Vi börjar ju komma lång från TS fråga nu.
Ha det gott!
För många tecken i sökvägen är något man verkligen vill undvika. Senast idag flyttade jag en mapp med många undermappar (dock inte foton), totalt några GB och naturligtvis var det en radda filer som man fick hoppa över för att sökvägen blev för lång. Sad, very sad, som Trump skulle sagt. Varför skapar folk så långa filnamn bara för att det går?
Tyvärr är det omständigt att byta ett system man påbörjat, så det är kanske bäst att fortsätta. Särskilt om det är många bilder. Jag kom ovetenskapligt fram till att månadsmappar kombinerat med nyckelord passade mig när jag började få lite bilder i "arkivet". Taggar man bilderna eftersom man importerar är det inte så betungande. Alternativt kör man en månad i taget under kvällar man inte har något bättre för sig.
"För långa" namn brukar inte vara ett problem, tycker jag. Man behöver extremt sällan skriva in hela namnet för hand. Det finns dock i allmänhet en maxgräns på hur långa filnamn får vara så om man vill kunna kopiera filer mellan olika OS så bör man förstås hålla sig under den kortaste av maxlängderna.
Varför blev du tvungen att hoppa över filer med för långa sökvägar?
SLIM - låter som en mycket dålig ersättare till nyckelord, samlingar och smarta samlingar om jag förstått systemet rätt. Det kan fungera om du bara har några tusen bilder att hantera, men det kommer misslyckas om du är en fotograf med hundratusentals bilder.
Ett exempel: Var lagrar man bilder av familjen som togs under semestern och samtidigt också vill visa typiska resemotiv?
Genom att förespråka ett system som SLIM tar man nästan bort all förmåga som Lightroom har som organisatoriskt verktyg.
Mappar är inte bra för att kategorisera bilder. Det är viktigt att tänka på organisationen på två olika sätt - lagring och kategorisering.
Använd mappar för lagring, kategorisera med nyckelord och andra metadata, och använd samlingar för att samla och gruppera bilder.
Samlingar bör inte användas i stället för vanliga IPTC-fält som nyckelord. När och om man någon gång mot förmodan skulle lämna Lightroom, är just nyckelord fortfarande väldigt värdefulla, medan proprietära data som samlingar förmodligen är värdelösa. Samlingar används bäst för att "samla" och "gruppera" bilder.
Och mappar är bara behållare för att lagra dina filer. Lightroomkatalogen är var du hittar den stora styrkan.
God praxis hittar man i Peter Kroghs metoder och han anses vara en av världens ledande experter på DAM.
Här kan ni läsa mer om DAM och Peter:
https://www.fotosidan.se/prylar/boo...s/the-dam-book-digital-asset-management_20754
Att lägga till nyckelord till t.ex. 500 bilder behöver inte ta många minuter.
- Om det är något alla bilder har gemensamt, t.ex. Grekland, lägger man in det i samband med import. Det räcker ofta långt.
- Att spreja på nyckelord (även flera nyckelord åt gången) med sprayburken i stödrastervisning går ju på några minuter.
Nu kan man ju tycka att det som fungerar för enskilda individer är det som förmodligen är bäst, eftersom det viktigast är att man åtminstone försöker organisera. Men jag tycker att man måste skilja god praxis från system som råkar fungera för någon!
Ett annat mantra som är bra är OMG - Oh My God.eller vill köra en annan raw-konverterare ett tag så märker man att inlåsningen i LR inte är så bra.
KISS - keep it simple (stupid), är ett bra mantra här.