Annons

Organisera bilder? Bli av med dubletter etc.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör du själv om du fotar Anjelica i Paris och i knät har hon hunden Fido? Vilken mapp hamnar den bilden i, people, travel eller animals?
Jag blir mer och mer lockad att lagra alla mina bilder hos Google. Då bör man kunna använda Googles bildsökning för att hitta sina bilder och behöver inga etiketter eller datummärkta mappar alls.

Att lägga alla sina bilder hos Google har förstås även nackdelar ...
 
Jag blir mer och mer lockad att lagra alla mina bilder hos Google. Då bör man kunna använda Googles bildsökning för att hitta sina bilder och behöver inga etiketter eller datummärkta mappar alls.

Att lägga alla sina bilder hos Google har förstås även nackdelar ...

Det tar lång tid att ladda upp. 3 månader höll jag på när jag gjorde backup av alla mina bilder i molnet.
 
Dina råd tillför ju bara merarbete. LR kan skapa den datumbaserade grundstommen helt automatiskt utan att du själv behöver hålla på och sortera och flytta. Den enda du behöver göra är att efter importen döpa om "2018-12-24" till "2018-12-24 Julafton".

LR flyttar inte fysiskt filerna dvs när du ska hitta bilderna i window eller med en annan raw-konverterare har du inte löst nånting.

2018-05-15 Utah. Ranch\
2018-05-16 Utan. National Park. Jessica\
2018-05-16 Utah. River. Night\

är det enda system som hållit över tiden.
 
Jag har fotograferat modeller i Paris så det är en enkel fråga. Modellerna ligger under People -> Model shoot Paris och turistbilderna ligger under Travel -> Paris.

Hade Fido suttit i en av modellerna knä hade jag kommit ihåg det och sökt i mappen med modellerna. Hade Fido suttit i någons knä i en mapp som heter 2014-08-23 och du inte taggat de tre bilderna kommer du aldrig hitta dem. Kommer man hem med 500 bilder så är det träligt att tagga varje bild med individuella nycklar.

Jag kan bara gratulera dig om det är så att du aldrig tvekat om vilken kategori en bild hör hemma i.

När jag kommer hem från en resa från t ex Spanien så har jag 500 bilder från golfbanan, puben, beachen och krogen. En del är på polare, en del på djur och några på bilar eller mat. De kan vara i en salig blandning. Omöjligt för mig att vid importtillfället avgöra vilken typ av bild det är.

Däremot kan LR direkt tala om vilket datum den är tagen.

Sedan får jag i och för sig tagga bilderna det kan ju ta lite tid men jag har som regel att ha minst ETT keyword, t ex "Golf". Då går det ganska fort. Brukar också försöka lägga till lite personer. Om bilden förmedlar någon speciellt känsla lägger jag också till keywords typ "Stor", "Kaos", "Kvällsjus".

Men om man som du har stenkoll - och alla bilder går i en kategori går det ju på 2 sekunder.

Om man som jag har lite blandat, ja då tar det längre tid men det kan jag leva med för att få 100% flexibilitet.

Alla har vi olika preferenser.
 
Jag har kryssat i "Don't Import Suspected Duplicates". Lightroom definierar en dubblett (duplicate) som en fil som har samma filnamn, storlek och datum/tid då bilden är tagen i EXIF-data.

När du importerar ser du vilka filer som inte överförs och du kan fortfarande välja att ta med dem genom att klicka på dem.

Storlek? Då missar tolkar LR alltså två exporter av samma fil men i olika upplösning som olika bilder. Och RAW/jpeg som olika bilder.
 
LR flyttar inte fysiskt filerna dvs när du ska hitta bilderna i window eller med en annan raw-konverterare har du inte löst nånting.

2018-05-15 Utah. Ranch\
2018-05-16 Utan. National Park. Jessica\
2018-05-16 Utah. River. Night\

är det enda system som hållit över tiden.

Som vanligt har du noll koll på Lightroom. Det kan absolut flytta filerna fysiskt om du vill.

Dessutom, läs vad jag skrev, när LR väl skapat datum-strukturen är det lämpligt att ändra mappnamnet från ett rent datumformat till ett datumformat utökat med en beskrivning.

Vi är alltså överens om vad målet är - det är bara det att du föreslår att man skall göra det manuellt själv men jag föreslår att man skall låta LR göra grovjobbet.
 
Jag kan bara gratulera dig om det är så att du aldrig tvekat om vilken kategori en bild hör hemma i.

När jag kommer hem från en resa från t ex Spanien så har jag 500 bilder från golfbanan, puben, beachen och krogen. En del är på polare, en del på djur och några på bilar eller mat. De kan vara i en salig blandning. Omöjligt för mig att vid importtillfället avgöra vilken typ av bild det är.

Däremot kan LR direkt tala om vilket datum den är tagen.

Sedan får jag i och för sig tagga bilderna det kan ju ta lite tid men jag har som regel att ha minst ETT keyword, t ex "Golf". Då går det ganska fort. Brukar också försöka lägga till lite personer. Om bilden förmedlar någon speciellt känsla lägger jag också till keywords typ "Stor", "Kaos", "Kvällsjus".

Men om man som du har stenkoll - och alla bilder går i en kategori går det ju på 2 sekunder.

Om man som jag har lite blandat, ja då tar det längre tid men det kan jag leva med för att få 100% flexibilitet.

Alla har vi olika preferenser.

Inget problem. Lägg bilderna (och filmerna) i:

2018-11-11 Spanien. Golf. Pub. Beach. Krogen.

Att en mapp innehåller 500 bilder eller långt mer före rensning är normal.
 
Jag blir mer och mer lockad att lagra alla mina bilder hos Google. Då bör man kunna använda Googles bildsökning för att hitta sina bilder och behöver inga etiketter eller datummärkta mappar alls.

Att lägga alla sina bilder hos Google har förstås även nackdelar ...

Det är imponerande hur väl många av dessa tjänster fungerar - och bättre lär de bli.

Jag är dock alldeles för konservativ för att släppa kontrollen över mina bilder.

Jag är dessutom så "knäpp" att jag faktiskt tycker det är lite kul att organisera mina bilder i prydliga mappar med väl valda keywords! :)
 
Som vanligt har du noll koll på Lightroom. Det kan absolut flytta filerna fysiskt om du vill.

Dessutom, läs vad jag skrev, när LR väl skapat datum-strukturen är det lämpligt att ändra mappnamnet från ett rent datumformat till ett datumformat utökat med en beskrivning.

Vi är alltså överens om vad målet är - det är bara det att du föreslår att man skall göra det manuellt själv men jag föreslår att man skall låta LR göra grovjobbet.

Jo jag använder LR och flyttar ofta filer fysiskt men av någon anledning går det ofta inte byta namn på mappar, eller jo jag vet varför, de är låsta men det går bättre i Windows. LR är klumpigt för att flytta runt stora mängder filer. Och det är iofs lätt att fixa men LR hänger inte med när man flyttar med andra program utan blir som ett frågetecken.

Om det finns någon automatik som stoppar filerna fysiskt i datummappar vid import berätta gärna. Jag kan väl googla men svaret dyker väl upp här eftersom jag blev utmålad som okunnig om detta. Det måste alltså finnas en funktion som skapar dessa fysiska mappar och flyttar filerna, annars är det ingen vinst.

Problemet: Ny mapp går bra byta namn på men när man jobbat en stund och vill lägga på fler nyckelord i mappnamnet går det inte. Det blir så när man kör 4-5 program mot samma mapp. (LR, PS, Faststone, Davinci Resolve och några windowsfönster)
 
Inget problem. Lägg bilderna (och filmerna) i:

2018-11-11 Spanien. Golf. Pub. Beach. Krogen.


Och när jag upptäcker att jag också har bilder på en kaktus, Kalle, Nisse och dessutom att Nisse har gjort hole-in-one och på puben spelade ett Rock Band som hette "The Dare Devils" så skall jag ändra namnet på mappen? Till slut har jag mappnamn med åtskilliga hundra tecken i.

Nej tack. Jobbar du verkligen så?


Att en mapp innehåller 500 bilder eller långt mer före rensning är normal.

Absolut, har något påstått något annat?
 
Om det finns någon automatik som stoppar filerna fysiskt i datummappar vid import berätta gärna.

Skämtar du? Har du varit med på fs i alla dessa år och disktuerat LR för- och nackdelar i hundratals trådar utan att vara medveten om att den funktionen finns i importdialogen?

Problemet: Ny mapp går bra byta namn på men när man jobbat en stund och vill lägga på fler nyckelord i mappnamnet går det inte. Det blir så när man kör 4-5 program mot samma mapp. (LR, PS, Faststone, Davinci Resolve och några windowsfönster)

Jag trodde du jobbade med programmering. Det är väl ganska givet att du inte kan döpa om en mapp om den samtidigt är öppen i ett annat program.
 
Och när jag upptäcker att jag också har bilder på en kaktus, Kalle, Nisse och dessutom att Nisse har gjort hole-in-one och på puben spelade ett Rock Band som hette "The Dare Devils" så skall jag ändra namnet på mappen? Till slut har jag mappnamn med åtskilliga hundra tecken i.

Nej tack. Jobbar du verkligen så?




Absolut, har något påstått något annat?

100 tecken har nog hänt men är ovanligt. Vad är problemet? Hur många grejer hinner du med att göra på ett datum?

Det behöver inte vara så noga, de slutliga nyckelorden lägger jag in i jpegfilen innan jag laddar upp den för försäljning så jag får sökningsmöjligheter på tre ställen, Windows, Deep meta och på bildbyrån.

Jag söker ofta men det räcker oftast med datum och några enstaka nyckelord så jag hittar dit med Fast Stone och då ser jag ju ögonblickligen hela serien så jag har ingen svårighet att hitta kaktusen även utan ordet kaktus i mappnamnet.
 
Skämtar du? Har du varit med på fs i alla dessa år och disktuerat LR för- och nackdelar i hundratals trådar utan att vara medveten om att den funktionen finns i importdialogen?



Jag trodde du jobbade med programmering. Det är väl ganska givet att du inte kan döpa om en mapp om den samtidigt är öppen i ett annat program.

Nej och jag är en av de få som erkänner mig ha fel ibland.

Det ska jag titta på. Alltså fysiskt flytta filerna i samband med import från disk till samma struktur, inte import från kort. Så att J:\2018-05 blir J:\2018-05-15 J:\2018-05-16 J:\2018-05-17

Det beror på hur programmen är skrivna. Flera program gör inte så utan programmet får be om hjälp med placeringen om man tänkt spara den öppna filen. Gör inte Fast Stone och PS så förresten? Ska kolla, har inte grävt i saken. Alla program borde funka så.
 
100 tecken har nog hänt men är ovanligt. Vad är problemet? Hur många grejer hinner du med att göra på ett datum?

Jag har inga problem alls. Det är ditt system som borde bli problematiskt den dag en datummapp innehåller bilder av olika karaktär. Dessutom, om du flyttar en bild från en mapp till annan riskerar du ju att behöva ändra mapparnas namn för att spegla den nya innehållet.

Jag kollade som hastigast min senaste mapp från Spanien resan. 35 bilder tagna på samma plats. De hade nyckelorden: Kyrka, Strand, Mur, Öl, Flagga, Sol, Motljus och så ett par olika namn på personer. Jag föredrar att ha dem i nyckelord på respektive bild istället för i mappens namn som redan vid en sådan liten mapp hade blivit otympligt långt.
 
Det är imponerande hur väl många av dessa tjänster fungerar - och bättre lär de bli.

Jag är dock alldeles för konservativ för att släppa kontrollen över mina bilder.
Släppa kontrollen behöver man nog inte göra så mycket. Åminstone inte mer än när man gör en backup till en molntjänst. I det senare fallet har man ju också "släppt kontrollen" eftersom molntjänsten kan använda ens backuppade bilder för egna ändamål.

Tyvärr måste man nog ladda upp sin bilder till en lagringstjänst för att kunna dra nytta av en bildsökningsfunktion. Klassificeringen av bilderna bygger på att det finns ett enormt bildmaterial tillgängligt (läs: alla bilder som någonsin lagrats hos Google) som AI:n har lärt sig av. De fåtal bilder som en enskild fotograf har lokalt räcker knappast till.

Jag är dessutom så "knäpp" att jag faktiskt tycker det är lite kul att organisera mina bilder i prydliga mappar med väl valda keywords! :)
Det är nog bättre att ha nyckelorden kopplade till de enskilda bilderna, och inte till mappar, men det blir förstås mycket mer jobb vid importen.

F.ö. så sympatiserar jag med din "knäpphet". :)
 
Och när jag upptäcker att jag också har bilder på en kaktus, Kalle, Nisse och dessutom att Nisse har gjort hole-in-one och på puben spelade ett Rock Band som hette "The Dare Devils" så skall jag ändra namnet på mappen? Till slut har jag mappnamn med åtskilliga hundra tecken i.

Nej tack. Jobbar du verkligen så?




Absolut, har något påstått något annat?

Jag tror du missförstår om du uppfattar det som om man ska ha en mapp som innehåller alla nyckelord i namnet.

Det räcker att ha något som triggar minnet.

Om din kompis ber dig om några bilder från sin hole-in-one så vet du att det hände i Marbella.

Gå till Travel -> Marbella 2016

Du minns säkert också vilka andra kompisar som var med och att ni gick till puben efteråt.

Jag går aldrig runt planlöst och fotar kaktusar så jag har inte det behovet.

Tänk bara vilket hästjobb att tagga 500 bilder med 8 nyckelord vardera.

Jobbar du så?
 
Problemet: Ny mapp går bra byta namn på men när man jobbat en stund och vill lägga på fler nyckelord i mappnamnet går det inte. Det blir så när man kör 4-5 program mot samma mapp. (LR, PS, Faststone, Davinci Resolve och några windowsfönster)
Det där kan vara en Windows-misfeature. På en del OS håller programmet en referens till en öppen fil som är oberoende av namnet, så man kan byta namn även på en öppen fil (eller katalog).

Det kan också vara så att Windows är oskyldigt och programmet (eller programmen) är klantigt skrivna.

Hur det här hjälper dig är dock lite oklart såvida du inte vill byta OS. :)
 
Det ska jag titta på. Alltså fysiskt flytta filerna i samband med import från disk till samma struktur, inte import från kort. Så att J:\2018-05 blir J:\2018-05-15 J:\2018-05-16 J:\2018-05-17

Det finns val för att behålla en mappstruktur och det finns val för att ändra till en datumbaserad struktur. Vid den senare finns det olika inställningar man göra för hur man vill ha det ordnat.

Detta funkar funkar oavsett var källan är.

TS ville ju bringa ordning och reda i en struktur som var okontrollerad. Det är LR lämpat till eftersom de kan flytta eller kopiera bilder från en mapp och dess undermappar till en datumbaserad struktur.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.