Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ordning på bilderna i datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Alltså... vet inte om någon där ute har ett bra "system" när det gäller bilder...
fan först sparar jag alldeles för mycket skit bilder (raw)

Hur organiserar man det bra :D

just nu har jag en mapp med "bra" bilder och en som heter "bästa" :D

Sen finns det också en "kameratömning" de är typ allt...

blir rörigt som fan... spec filer i kameratömning... bilder som inte blev så där WOW men dom "funkar"....

aja blir galen på det här :D

Ska försöka bränna ut skiten och börja om :D
 
Hej

Alltid en utmaning, kaos uppstår ju av sig själv liksom.

Jag har börjat samla lite tankar kring detta i ett dokument, http://roine.eu/dam_system_for_katalogisering.pdf

Där kan du kanske hitta nått?

DAM kallas det, att katalogisera bilder elektroniskt.

Som bra stöd kan man sen ha program, typ Ligthroom och Microsoft Expression samt en hel del andra progra, AceeDcee (eller hur det stavas), Adobe album eller Element och ofta följer nått med kameran.

Roine
 
jag gör det enkelt; släng "allt" redan i början, dvs var kritisk, bara för att kameran tar 3, 5 eller 8 bps behöver man ju inte spara alla 17 versioner av bilden.

Sedan har jag enkelt kronologiskt system; låter Canon pgm-et (EOS Utility) skapa en katalog automatisk med datum som bilden togs. Ofta lägger jag till ett nyckelord i katalognamnet.
Faktiskt kommer man ganska långt redan med detta.

Sparar egentligen endast RAW bilden och dess data fil med korrigeringrna (Rawshooter) samt retuscherde PS bilder i en egen undermapp ("fixed") i samma katalog

har helt nyligen börjat använda Picasa (gratis) och då blir det lätt att hitta det jag söker genom antingen datum eller nyckelordet. Mycket sällan jag behöver leta länge, vilket iofs är enkelt mha Picasa då man snabbt ser alla bilder oavsett katalog eller HDD den ligger på.

Lägger alla bilder på två separata externa HDD. 500 GB kostar inte så mycket idag.. ;-)
 
Kom ihåg att om man använder externa hårddiskar och lagrar bilder, så ska men defragmentera disken typ en gång per år. Annars så kan den tappa data.

MVH Ralf
 
varför skulle de tappa data? Jag har externa diskar som är mer än 4 år gamla och aldrig defragmenterat. Defragmentering påverkar access hastigheten om filerna delas upp på olika segment eller vad det heter. Det inträffar väl om man har raderat mycket så att det finns många "små" hål att skriva på.
För långtidslagring lär det ju knappast påverka då filen ligger där den ligger så att säga.
 
tror det är samma som att man säger en CD skiva kan "tappa" information efter ett tag.... o det är typ 20år+ ;D
 
Min äldsta HDD sitter i är en Ericsson PC från 1987 som fortfarande fungerar utmärkt.. Den är den "stora" modellen PC XT med 20 MegaByte hårddisk... ;-)

Kör MS-Dos, "Packman", "Ergo Ord", mm från hårddisken
 
Scott Kelby tar upp detta problem, med ordning & reda bland alla bilder, och ger ETT förslag på hur det kan skötas i sin bok "Photoshop CS2 för digitalfotografer" (ISBN 91-636-0869-3). Jag nämner boken och dess ISBN-nummer för jag tycker boken är bra och enkelt (lättläst) skriven och ger mig stor hjälp även om jag än så länge inte börjat jobba ordentligt med mina bilder i datorn. Har dock läst boken och prövat lite av övningarna.

Åter till problemet med "osorterade" bilder. Det Scott skriver är i stora drag följande:

1.) Sortera ut (radera) dåliga bilder redan i samband med fototillfället. Dvs. spar aldrig ner dem i datorn.

2.) Efter att de laddats ner/upp/in ;-) till datorn spara dem då UTAN att döpa om filnamnen. Använd sedan filnamnet som "rubrik" på bilden på den kontaktkarta som skrivs ut och sparas i samband med den brända CD-skivan (motsvarande).

3.) För att sökning av bilder lagrade på datorn skall kunna ske lätt ges alltid (oftast i anslutning till att de laddas in, dvs. i ett tidigt skede som man inte hinner glömma) nyckelord till varje bild. I Scotts beskrivning/bok används programmet "Bridge" som funkar alldeles förträffligt för detta (finns säkert bättre men det funkar för mig i alla fall). Ofta ger jag flera nyckelord till mina bilder eftersom flera nyckelord kan användas vid sökning.
Ex. "Hav, Solnedgång,Båt" eller "Bad, Stina, Resa"

4.) Kopiera bilderna de obearbetade bilderna till en backup (ex. brönn CD-skiva) och skriv ut kontaktkarta med filnamnet under varje "tummnagel".

Hela arbetsflödet bygger på kontinuitet och att man gör "lite" arbete ofta/löpande för att spara tid/nerver i efterhand! Arbetsflödet funkar, tycker jag! Men det finns garanterat andra sätt/arbetsflöden som är minst lika bra! Det viktiga är att man gör jobbet löpande för att det inte skal bli som med mina tusentals diabilder (något skall man väl ha att göra som pensionär!? ;-) ).

Mvh!
// Niklas
 
är bökigt iallafall.... jah tömmer ut minneskortet direkt efter jag varit ute.... grovränsar då bort bilder jag på en gång ser att dessa kommer jag inte använda till nått/tekinskt dåliga bilder som man ser inte är nått att ha..

brukar låta dom ligga någon dag och sen går jag in och kollar igen.

Nu flyttar jag över de "bästa" bilderna i en mapp som jag senare använder.

nackdelen här är att antingen flyttar jag över för många i "bästa" eller så känner jag att jag inte vill kasta bort bilderna som blev över...

"dom kan vara bra att ha någon gång"

thats my life ;D
 
Jag har inte läst föregående svar men så här gör jag.Jag har en Canon en Sony och en Pentax.När jag tar tex med Canon så har jag en huvudmapp som heter Canon.En undermapp Augusti.I Aug-mappen skriver jag den dag jag fotade.Tex 19-Aug Askersund Motala Eller där jag var och fotade.Sen 2 år tillbaka har jag lagrat mina bilder efter detta system och det fungerar jättebra.Hoppas du förstår hur jag menar.
FH Kenneth
 
KenNeth skrev:
Jag har inte läst föregående svar men så här gör jag.Jag har en Canon en Sony och en Pentax.När jag tar tex med Canon så har jag en huvudmapp som heter Canon.En undermapp Augusti.I Aug-mappen skriver jag den dag jag fotade.Tex 19-Aug Askersund Motala Eller där jag var och fotade.Sen 2 år tillbaka har jag lagrat mina bilder efter detta system och det fungerar jättebra.Hoppas du förstår hur jag menar.
FH Kenneth

Det är ett system som funkar för dig och det är ju huvudsaken!

Jag, personligen, har dock lite svårare med mitt minne och kommer inte alltid ihåg, utan att titta i EXIF-datan, vilken kamera jag tog bilden med, speciellt inte om det var ett tag sedan. Än mindre kommer jag ihåg datumet. Och vem vet, när jag blir äldre (gamal är ju ingen idé att skriva för vissa människotyper anser mig redan som gamal typ barn ;-), kanske jag inte heller kommer ihåg platsen eller vem, i min yttre bekantskapskrets, som är med på bilden.

Jag har prövat datummärkta kataloger med tillägget av plats/händelse men övergett det pga. att det, som sagt var, helt enkelt inte funkar för MIG! Tar man begränsat med bilder och/eller har bättre minne än mig så är det dock ett fullt fungerande system för många skulle jag tro!

I och med digitalkamerans intrång i min tillvaro började jag dock ta ännu mer bilder än innan, som om det inte var nog innan... ;-). Efter hand blir det ju ett antal att försöka hålla i minnet!

Just my 5 cent´s! Testa ett litet tag och se, kanske kan vara en bra väg att gå!?

Mvh!
// Niklas
 
Hej
Enig, då det börjar bli mycket kataloger och bilder har jag genom tester kommit fram till att för mig är det vettigare med ämnet först o datumet sen i katalognamnet.

Tex för medellbilder
Modellens namn, typ av session, datumet ÅÅMMDD

Tex
Annika E
---> bikini, 070718
---> klänningar, 070719


Och för resor
Thailand 2003
---> dag 1
---> dag 2

Thailand 2004
---> dag 1
---> dag 2


På så sätt har jag en naturlig samsortering oavsett år, så jag måste inte minnas året för att hitta ämnet.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.