Annons

Ordna bilder i Fotostation - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

abbe_B

Guest
Jag använder Fotostation 4.0 för att hålla ordning på mina bilder i datorn. Tyvärr så funkar det inte som det ska - eller så är det jag som gör något fel!?

Det fina med Fotostation är ju att all info som man knappar in om en bild, t ex fotograf, nyckelord, bildtext etc, ska lagras direkt i bilden. På så vis har man alltid tillgång och kan söka på denna info bara man har bilden.

Men om jag matar in info i Fotostation så finns infon där så länge jag har bilden i Fotostation. Öppnar jag bilden i Photoshop så finns inga nyckelord, bildtext etc. kvar.

Om jag däremot gör tvärtom, och skriver in dessa data i Photoshop, så finns det alltid kvar i bilden och är sökbart i Fotostation.

Vad kommer det sig att infon inte "stannar kvar" i bilden om jag skriver in den direkt i Fotostation?

Jag har stora mängder digitalbilder som jag bara ska "arkiveringslagra" och ej behövre öppna i photosop. Då vill jag ju kunna ge bilden dessa data snabbt och enkelt i Fotostation.

Oj, det blev ett långt inlägg. Hoppas ni förstår min fråga/problem.

Det ska den göra.
Jag skriver också in info i FS och den finns sedan på rätt plats i Photoshop - fotografen på fotografens plats, tid, datum och allt det andra.

Nu kör jag 4.5 PRO men även 4.5 jag hade innan fungerade.

Du går väl in under "File info" på PS?

Jajamen, jag går in under File info. Men där finns inte en bokstav av det som jag skrivit in i Fotostation.

Märkligt!

Jag får väl uppgradera till version 4.5 och se om det hjälper.

Har FS 4,5 och undrar om det är möjligt att det programmet kan hålla reda på mina brända CD-skivor, om jag letar efter en viss bild??

Hålla reda på dina cd-skivor kan den inte men väl på dina bilder! ;-)

Ja, om du skriver in sökord i bildbeskrivningen eller om du vet den ungefärliga bildrubriken så kan du hitta det du söker.

Det är flera program som har svårt att hantera sådan här information som skapats i ett annat program.
Följande information finns i FAQ för gratisprogrammet Exifer som hantera ITPC och Exif info. http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer.
A technical note: There is some software (e.g. Thumbs+, PhotoThumb, PHP functions) which doesn't recognize the EXIF data after modifying with Exifer anymore. I'm pretty sure that these programs don't read the offset value to the first EXIF ifd header, instead they may assume that it begins at offset 8. For keeping the makernotes, Exifer moves the first ifd header to a new position (this corresponds to the TIFF specification).

Jag har inte hittat någon lösning, så jag ser till att backa up den infon jag har skapt till excelfiler så att jag kan rädda det som räddas kan om det försvinner helt.

John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar