Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ordlista på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante

Aktiv medlem
Jag skulle vilja se en ordlista här på fotosidan, det är ju många nybörjare här som säkert undrar, samtidigt som det dyker upp mycket nya ord i samband med att tekniker utvecklas, vilket innebär att även "gamla rävar" kan ha nytta av den.

Hur det rent praktiskt bör fungera har jag ej funderat så mycket på, men det bör ju vara en levande lista som uppdateras kontinuerligt.

Något att fundera på, eller?

En "Wikipedia" kanske?

Ante skrev:
Jag skulle vilja se en ordlista här på fotosidan, det är ju många nybörjare här som säkert undrar, samtidigt som det dyker upp mycket nya ord i samband med att tekniker utvecklas, vilket innebär att även "gamla rävar" kan ha nytta av den.

Hur det rent praktiskt bör fungera har jag ej funderat så mycket på, men det bör ju vara en levande lista som uppdateras kontinuerligt.

Något att fundera på, eller?

Det här är en fundering som jag haft. När jag blev medlem för nån månad sedan fanns det en rubrik i menyerna någonstans som hette ordlista, men länken såg ut att leda till en tom sida.

För mig som nybörjare skulle det vara en otrolig hjälp att kunna slå upp ord man möter i kommentarer man får och få en slags förklaring.

Men jag tror också att det skulle hjälpa en att sakteliga bli bättre på att kommentera. Som nybörjare tar man sakta till sig "jargongen" och man är osäker på att använda begrepp och ord rätt. Då är det många gånger lättare att istället för konstruktiva kommentarer bara skriva nåt i stil med "Åhh så jättefint".

Man kan naturligvis ta hjälp av alla fina artiklar, men det skulle vara uppskattat om man också kunde slå upp olika ord.

Mitt förslag är ett forum som handlar om fototermer. Forumet kunde fungera som ett slags wikipedia där de erfarna och de som har lust kan skriva vad de menar med ett begrepp.

Så skulle man ju också kunna ladda upp bilder som exempel. Om t ex termen är "kornighet" så kan man ju ladda upp en bild som illustrerar just detta.

Jag tror att det skulle bli ytterst rörigt att ha ett forum för den saken. Det vore i så fall bättre med en speciell sida där exempelvis alla inloggade medlemmar både kan lägga in ord och förklara ord.

Med det tänket skulle en nybörjare som undrar om ett visst ord kunna slå upp det i ordlistan, och om ordet inte finns med så kan han/hon lägga in det så att någon bättre kunnig skulle kunna förklara.

Inlagda men ej förklarade ord skulle hamna i en egen lista, där bättre vetande skulle kunna plocka ett ord, förklara det, och då skulle det hamna i den vanliga ordlistan.

Jag tror faktiskt att det vore en riktigt bra idé, för hur ofta dyker inte t.ex. frågan "vad är bokeh" upp i forumet? Det skulle göra fotosidan till en ännu större kunskapsdatabas än vad den är idag. Givetvis kan man ju, om man inte vet vad ett ord betyder, bara fråga i forumet, men det finns nog många som inte skulle göra det, för att de skulle känna att de fördummade sig själva inför tiotusentals medlemmar.

Dessutom skulle det gå fortare att bara gå in i ordlistan och slå upp ett ord än att t.ex. söka efter ordet i forumet, och sen leta sig igenom den uppsjö av trådar som kommer fram för att hitta en förklaring på ordet.

Det vore väldigt kul att göra ordlistan helt öppen, fast modererad (jag skulle utan vidare kunna ta på mig att sköta modereringen av ordlistan), som ett experiment, för att se om fotosidans medlemmar skulle klara av att sköta den.

Ordlistan skulle då t.ex. kunna se ut ungefär så här:

-Bokeh [ändra förklaring]

-Bländare [ändra förklaring]

-Bländarvärde [ändra förklaring]

o.s.v.

Givetvis skulle man ha ett index, som i produktdatabasen. Och gärna också en sökfunktion (internt på sidan för ordlistan)

Min tanke var att man skulle ordna det som en liten wiki, ja. När man så att säga redigerar ett ord så skulle man kunna ha möjlighet att ladda upp förklarande bilder. Men här kommer upphovsrättslagen in, bilderna man laddar upp måste man ju själv ha upphovsrätten till, eller tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.

Engelska termer vore ju givetvis också bra att ha.

Förslagsvis skulle det kunna ordnas så att förklaringens första x tecken visas direkt i listan. Då löser det sig automagiskt med engelska termer. Man skulle i det fallet helt enkelt bara lägg in "se [svenskt ord]" där [svenskt ord] är det svenska ordet som en länk som leder till förklaringen av det.

Tekniskt sett vore det enkelt att lösa så att man kan fylla i den engelska termen direkt när man fyller i den svenska, när man t.ex. lägger in ett ord eller redigerar förklaringen på ett ord.

Vi har tagit bort den ordlista som fanns då den var alldeles för inkomplett i kombination med att förslag på nya ord i princip var obefintligt. Vi får se om vi tar nya tag framöver, och då med annan funktionalitet.

Jag förstår. Jag kommer faktiskt inte ens ihåg att det fanns en ordlista tidigare.

Idén är ju att nya förslag kommer när någon som inte känner till ett ords betydelse "registrerar" det i ordlistan, bortsett då från de inledande självklara begreppen som man skulle lägga in från början.

Jo precis, det var så det funkade, men efter mer än 1 år så hade vi kanske 20 ord.. så det kändes som om det inte var värt att ha det kvar.

elmfeldt skrev:
Jo precis, det var så det funkade, men efter mer än 1 år så hade vi kanske 20 ord.. så det kändes som om det inte var värt att ha det kvar.

Ok. Tror aldrig att jag var inne på ordlistan när den fanns. Kanske syntes den för lite? Så att knappt ingen visste (eller tänkte på) att den fanns.

elmfeldt skrev:
Vi har tagit bort den ordlista som fanns då den var alldeles för inkomplett i kombination med att förslag på nya ord i princip var obefintligt. Vi får se om vi tar nya tag framöver, och då med annan funktionalitet.

Om man gör den som en wiki skulle det nog kunna fungera bra, både med påfyllnad av nya ord/begrepp och deras förklaringar. Värt att prova, tycker jag (och många med mej verkar det, enligt tidigare inlägg här).

Innan körde vi som i recensionsbanken, dvs man kan ge förslag. Men det kom ytterst få förslag. Jag vet inte om wiki funktionalitet skulle göra att folk blir mer lockade.

elmfeldt skrev:
Jag vet inte om wiki funktionalitet skulle göra att folk blir mer lockade.
Personligen tycker jag wiki är ett kul koncept. Och jag tror det är fler som tycker det. Vet inte hur mycket jobb det är att sätta upp en sån funktion, men det borde vara värt att lägga ner lite arbete på att undersöka vidare iallafall.

Jag håller med. Det vore ett oerhört intressant koncept att testa. Men jag har givetvis full förståelse för om fs-crew inte har tid/lust att återinföra en sådan funktion.

Men då undrar jag, hur skulle fs-crew reagera på om jag skrev en sådan funktion och la som en fristående sida och länkade till från forumet, som ett rent experiment. Jag minns hur det gick sist, när jag tog chatten i "egna händer". Det tog ca 6 timmar innan mitt inlägg blev bortplockat och en webbchat införd på fotosidan.

Så, utan våran historia, vad skulle ni tycka om att jag skrev en liknande funktion som experiment? D.v.s. om funktionen visar sig vara lyckad så får ni gärna "ta över" den.

elmfeldt skrev:
Innan körde vi som i recensionsbanken, dvs man kan ge förslag. Men det kom ytterst få förslag. Jag vet inte om wiki funktionalitet skulle göra att folk blir mer lockade.

Det var nog det som var grejen, man vill nog ha instant feedback om man ska bidra med något sånt här. Em Wiki-variant vore kul, det blir dock som ett forum då, en forumvärd behövs för att rensa ut det som är "medvetet" fel bara ...

Jag är tveksamt till att en funktionalitet skulle göra så att folk tycker att det är så mycket mer intressant att lägga in ord. Det finns ju kanske ett par hundra ord max som är intressanta, så en wiki för det känns inte motiverat i dagsläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar