Jag tror att det skulle bli ytterst rörigt att ha ett forum för den saken. Det vore i så fall bättre med en speciell sida där exempelvis alla inloggade medlemmar både kan
lägga in ord och
förklara ord.
Med det tänket skulle en nybörjare som undrar om ett visst ord kunna slå upp det i ordlistan, och om ordet inte finns med så kan han/hon lägga in det så att någon bättre kunnig skulle kunna förklara.
Inlagda men ej förklarade ord skulle hamna i en egen lista, där bättre vetande skulle kunna plocka ett ord, förklara det, och då skulle det hamna i den vanliga ordlistan.
Jag tror faktiskt att det vore en riktigt bra idé, för hur ofta dyker inte t.ex. frågan "vad är bokeh" upp i forumet? Det skulle göra fotosidan till en ännu större kunskapsdatabas än vad den är idag. Givetvis kan man ju, om man inte vet vad ett ord betyder, bara fråga i forumet, men det finns nog många som inte skulle göra det, för att de skulle känna att de fördummade sig själva inför tiotusentals medlemmar.
Dessutom skulle det gå fortare att bara gå in i ordlistan och slå upp ett ord än att t.ex. söka efter ordet i forumet, och sen leta sig igenom den uppsjö av trådar som kommer fram för att hitta en förklaring på ordet.
Det vore väldigt kul att göra ordlistan helt öppen, fast modererad (jag skulle utan vidare kunna ta på mig att sköta modereringen av ordlistan), som ett experiment, för att se om fotosidans medlemmar skulle klara av att sköta den.
Ordlistan skulle då t.ex. kunna se ut ungefär så här:
-
Bokeh [ändra förklaring]
-
Bländare [ändra förklaring]
-
Bländarvärde [ändra förklaring]
o.s.v.
Givetvis skulle man ha ett index, som i produktdatabasen. Och gärna också en sökfunktion (internt på sidan för ordlistan)