Annons

Ordentlig svärta

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Hur ska man göra för att få fram ordentlig svärta vid framkallning?!

Hur lång är en optimal exponeringstid vid förstoring. Jag lyckas inte få längre än 4sec... använder jag längre blir bilden helt svart om jag inte avbryter med avbrytningsbad.

Hmm..

Optimal exponeringstid är den exponeringstid som krävs för att kopian ska framkallas ut på två minuter i framkallningsbadet. Har du problem att få svärta kan du ju alltid efterbelysa skuggorna.

Det där med tiden styr du på samma sätt som på en kamera - dvs. genom att variera bländarens öppning. Kameran bländar ner automatiskt när bilden tas men på förstoringsapparaten får du vrida själv före varje kopiering efter att du ställt in beskärning och skärpa med full bländaröppning. Vad jag vet brukar en normal exponeringstid av ett fotopapper ligga på 10-30s men det borde fungera bra även med kortare. Det viktiga för svärtan är just som du påpekar att inte kopias tas ur framkallningsbadet i förtid.

4 sekunder -- underbart är kort :)

Nä... det låter lite väl lite. Har du en stark lampa, lampan nära pappret eller ett relativt ljuskänsligt papper (till exempel brukar Agfas papper vara mer ljuskänsliga än många andra märken)?

Som de andra redan sagt så bör du inte avbryta framkallningen.

Som de andra redan sagt, blända ner så kommer du få till längre tider. Varje bländarsteg kommer leda till dubblering av tiderna, men det känner du säkert redan till.

...och de allra flesta förstoringsobjektiv presterar ju bäst när de bländas ner två steg eller så. Bättre kantskärpa och mindre (ingen?) vinjettering...

Riktigt hård svärta i kopiorna...

Prova multikontrastpapper och kopiera först med normal hårdhet och kör sedan en kort exponering med max hårdhet så ska du se att du får ordentlig svärta. Kolla gärna på min bild "HUND" så ser du hur det kan bli.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar