ANNONS
Annons

Optisk vs. digital sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Många kameror verkar använda sig av nån typ av digital sökare, TTL LCD, EVF. Hur är det med dessa sökare jämfört med en optisk, tänker närmast på mörker, släpningar, exakthet och vad nu det finns för problem. Några fördelar med denna typ av sökare?

Är väl ganska ny på området och ska köpa en lite bättre kamera, 8-10k, och vill givetvis göra att bra köp därav denna kanske dumma fråga.

Nja Thomas

Sökaren är den du tittar i för att se vad kameran får med på bilden.

Antingen har du en optisk sökare eller inte. Med optisk sökare menas att du tittar i ett hål genom glas eller plast och speglar.
SLR, alltså systemkameran, står för See Through Lens. Du ser alltså det som kommer med på bilden via speglar genom objektivet som sitter på kameran.

Digital sökare så finns det ingen optik inblandad utan bilden du får projiceras på en skärm.

Den digitala sökaren har några problem.
1 Bilden på LCD är fördröjd.
2 Upplösningen är starkt begränsad.
3 Svårt att se bilden i starkt ljus såsom solljus.

Fördelar? Nä inga fördelar för att använda den som sökare vad jag känner till.

Själv kommer jag nog aldrig att förlika mig med en digital sökare.

Uttryckte mig nog lite dåligt där, menade givetvis problem med att se det man fotar. Har en Ixus idag och displayen är det bara att glömma om det börjar mörkna lite, eller som du påpekade, om det är starkt solljus. Dessa gånger är det ju helt klart bättre att kika i det optiska ögat än displayen, är detta som fått mig skeptisk till digitala sökare.

digital sökare

En digital sökare kan ju faktiskt förstärka bilden
då ljuset är mycket svagt, dvs en fördel!
Men upplösningen blir ju lägre än med en optisk sökare!

Jag fotar med analog systemkamera idag.
Testade Canon Ixus 400 (digital) igår.
Kameran har fått mycket fin kritik och kostar närmare 6000kr.

Sökaren och bildskärmen är en katastrof om man jämför med en analog systemkamera (SLR).

Ja, jag vet, jämförelsen haltar.

För mig är en digitalkamera av ovanstående sort något som ej går att använda som en seriös kamera.
Mer en lätt o käck kamera som man alltid kan bära med sig. Ta lite ögonblicksbilder, partybilder etc.

Erik Schalin skrev:
Den digitala sökaren har några problem.
1 Bilden på LCD är fördröjd.
2 Upplösningen är starkt begränsad.
3 Svårt att se bilden i starkt ljus såsom solljus.

Fördelar? Nä inga fördelar för att använda den som sökare vad jag känner till.

Jag fotar både digitalt (med evf) och analogt. 90% procent av mina upplagda bilder är dock tagna digitalt.

- Att bilden är fördröjd är sant. Om det är en nackdel beror av vilken typ av motiv du skall ta.
- Upplösningen är givetvis begränsad eftersom det är pixlar. Men min erfarenhet är att det är en vanesak att acceptera det.
- Vadå svårt att se i solljus. Jag misstänker du talar om den LCD som oftast sitter bakpå kameran och inte sökaren.

Några fördelar finns det allt ;)

1. I mörker kan bilder ljusförstärkas och det är alltså möjligt att se motivet i sökaren nattetid.
2. Vartefter man ändrar sin bländare och exponeringstid visar sökaren hur den färdigexponerade bilden kommer att se ut.

Senast ändrad:
arleklint skrev:

- Vadå svårt att se i solljus. Jag misstänker du talar om den LCD som oftast sitter bakpå kameran och inte sökaren.

Ja Janne jag menade verkligen att använda LCD'n som sökare eftersom det var det som efterfrågades. Om jag har fattat rätt så saknar en del digitala kameror idag optisk sökare.

arleklint skrev:

Några fördelar finns det allt ;)

1. I mörker kan bilder ljusförstärkas och det är alltså möjligt att se motivet i sökaren nattetid.
2. Vartefter man ändrar sin bländare och exponeringstid visar sökaren hur den färdigexponerade bilden kommer att se ut.

1 Finns det verkligen digitala konsumentkameror som har ljusförstärkare?
Jag har använt ljusförstärkare i lumpen och den utrustningen var mycket dyr och sofistikerad.
2 Menar du nu LCD'n eller sökaren?

/Erik

Erik Schalin skrev:
Ja Janne jag menade verkligen att använda LCD'n som sökare eftersom det var det som efterfrågades. Om jag har fattat rätt så saknar en del digitala kameror idag optisk sökare.

1 Finns det verkligen digitala konsumentkameror som har ljusförstärkare?
Jag har använt ljusförstärkare i lumpen och den utrustningen var mycket dyr och sofistikerad.
2 Menar du nu LCD'n eller sökaren?

/Erik

Nu skall vi reda ut begreppen.
På vissa kamerar (Dimage7i t.ex) har man två möjligheter att se vad man fotar.

- LCD´n den lilla skärmen på baksidan eller
- EVF:en (Electronic View Finder) en sökare som är elektronisk.
Båda visar den bild som passerat objektiv och CCD.

LCD:n är svår att se i solljus, men den använder jag aldrig. Framförallt eftersom den drar mycket ström. EVF:en störs inte av solljus.

Både EVF och LCD kan om det är mörkt visa en ljusförstärkt bild. (På Dimagen)

---

En del andra digitala kameror har en optisk sökare som inte visar den bild som passerat objektivet. IXUS t.ex.

Digitala systemkameror har en optisk sökare precis som en analog system kamera.

Senast ändrad:
Missade en av dina frågor. ;)

Jag sa: Vartefter man ändrar sin bländare och exponeringstid visar sökaren hur den färdigexponerade bilden kommer att se ut.

Du frågade om jag menade LCD eller sökare.

Svar: Det gäller LCD och EVF. Denna funktion är möjligt eftersom bilden du ser i sökare och på LCD passerar CCD.

Det gäller inte optiska sökare typ den på IXUS eller den på digitala systemkameror

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar