Annons

Optisk sökare, råd till att köpa en digitalkamera osv

Produkter
(logga in för att koppla)

dew

Ny medlem
Goddag!
Jag hade gärna velat ha svar på lite frågor.

Första frågan är vad är det man ska tänka på när man köper en digitalkamera?
Alltså vad ska man tänka på i tekniska prylar, inte att försök hitta en liten en osv.

Vad gör optisk sökare?

Hur viktigt är det med megapixels? Stor skillnad mellan en som har 3.2 och 5?

Tack!

Jag är en amatörfotograf och äger just nu en Nikon Coolpix 2000. Fast jag tycker den är för klumpig och den börjar ha gjort sitt snart.

Jag fotar relativt mycket och ser nu att bilderna blir bättre å bättre, och det är kul :)

En optisk sökare är när du kan titta genom ett "hål" i kameran, så att det inte är någon elektronik inblandat. På en kompaktkamera sitter det ofta några små glasbitar i hålet som gör så att man ser hur bilden görändras när man zoomar. På en systemkamera sitter det en spegel som gör att man kan se genom objektivet hur bilder blir, med zoom, skärpedjup, skärpa och allt.
En optisk sökare funkar normalt bättre om det är väldigt ljust/mörkt eller vid snabba händelseförlopp.
På många digitala kameror finns ingen sådan, antingen är den helt borta eller så har den ersatts med en EVF, en liten LCD-display som sitter monterat i "hålet" istället.

Antalet pixlar spelar ju en viss betydelse, men är inget mått på bildkvaliteten. Det finns andra saker som åxå spelar in, tex hur skarp optiken är och hur mycket brus osv.
Om vi förutsätter att optik och brusnivå osv är lika så innebär skillnaden mellan 3.2 och 5Mpix att man kan skriva ut ca 25% större i X- resp Y-led.

Om du tycker att coolpixen är för klumpig finns det nog inte så jättemycket att välja på om du vill ha en kraftfullare kamera med mer möjligheter att påverka bilden, så att du kan utvecklas mer.
Kanske kan Konica Minolta G530 vara något... Vet inte exakt hur den är i storlek i jämförelse...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar