Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik till studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Har börjat att fota lite i studio nyligen och använder mig främst D700 med 24-70mm 2:8 samt Tamron 90mm 2:8 Macro. Det senare är jag inte särskilt nöjd med när det gäller autofokus, fruktansvärt långsamt och allmänt dåligt.
Funderar på att skaffa 50mm eller dylikt. Vilket rekommenderar ni? Behöver jag säga att autofokusen skall fungera bra.... Gärna billigt.... typ Nikon AF-S 50/1,8 G

Ja, typ 50/1,8 G :)

Ett annat alternativ är Nikon 60/2,8 Micro Nikkor.

Vill du ha ett alternativ till ditt Tamron 90/2,8 kan du kika på Nikon 105/2,8 VR Micro Nikkor.

Har börjat att fota lite i studio nyligen och använder mig främst D700 med 24-70mm 2:8 samt Tamron 90mm 2:8 Macro. Det senare är jag inte särskilt nöjd med när det gäller autofokus, fruktansvärt långsamt och allmänt dåligt.
Funderar på att skaffa 50mm eller dylikt. Vilket rekommenderar ni? Behöver jag säga att autofokusen skall fungera bra.... Gärna billigt.... typ Nikon AF-S 50/1,8 G

Nikkor 24-70/2.8 är ett bra, ljusstarkt och flexibelt objektiv pga zoomen. Numera använder jag Sigma Macro 70 mm/2.8 bara för att skärpan är mycket bättre. AF på den gluggen är dock en seg historia, men vid stillastående saker i studion spelar det ingen roll.

Nikkor 24-70/2.8 är ett bra, ljusstarkt och flexibelt objektiv pga zoomen. Numera använder jag Sigma Macro 70 mm/2.8 bara för att skärpan är mycket bättre. AF på den gluggen är dock en seg historia, men vid stillastående saker i studion spelar det ingen roll.

Tack för tipsen... Har barn på halvåret som nog ofta hamnar i gluggen varpå fokusen kräver lite.....

Tack för tipsen... Har barn på halvåret som nog ofta hamnar i gluggen varpå fokusen kräver lite.....

Ja ok, då är snabb fokus viktigt och Nikkor 24-70 är ju ett riktigt bra objektiv. Men så skarp som t ex Sigman är den inte, tyvärr. (Fast det var kanske inte ett Nikkor 24-70 du hade?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar