Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik till MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Finns det några "billiga" objektiv till denna kamera öht? Får eventuellt köpa den till ett bra pris men jag är ingen miljonär som kan lägga 10k på L objektiv :/

Menar liksom när man har chansen att få en fullformatare till bra pris så kör jag på de hehe, men som sagt, vilka billiga objektiv finns de för mig till denna kamera? :)

Finns ju hur mycket som helst från 1987 och framåt, alla pris och kvalitetsklasser, men skall vara EF, inte EF-S som bara funkar på cropkameror.

En dyr kamera blir inte nödvändigtvis sämre med "mindre bra" optik. En billig kamera blir däremot (nästan) alltid bättre med bra optik :)

Den jag kollade på i affären var tamron eller sigma, minns inte. Och de passade fullformatare :)

Kolla på http://www.cyberphoto.se/

Välj Objektiv - CANON - Vidvinkelzoom. Sedan bocka för rutan Anpassad för fullformat.
Där ser du gluggar som passar.

Sedan kan du prova att bocka för rutan Endast för APS-C sensor, samt väljer Normalzoom.
Där ser du gluggar som INTE passar fullformataren.

Var säker innan köp, inte kul om det inte passar.

MVH Julle.

Den jag kollade på i affären var tamron eller sigma, minns inte. Och de passade fullformatare :)

Sigma eller tamron har inget 17-55 men däremot 17-50 2.8, de kanske passar rent fysiskt men är byggda för cropsensor så du kommer att få en massiv vinjettering. Canons egna efs objektiv går inte ens att montera på kameran. Om du letar efter en normalzoom till "fullformat" eller småbild som jag alltid har kallat det så börjar de på 24 eller 28 mm. Det är kanske så att du söker en vidvinkel zoom och då har canon sin 17-40 tex. men det finns ingen normalzoom till "fullformat" som börjar på 17 mm.

/Anders

Sigma eller tamron har inget 17-55 men däremot 17-50 2.8, de kanske passar rent fysiskt men är byggda för cropsensor så du kommer att få en massiv vinjettering. Canons egna efs objektiv går inte ens att montera på kameran. Om du letar efter en normalzoom till "fullformat" eller småbild som jag alltid har kallat det så börjar de på 24 eller 28 mm. Det är kanske så att du söker en vidvinkel zoom och då har canon sin 17-40 tex. men det finns ingen normalzoom till "fullformat" som börjar på 17 mm.

/Anders

Väldigt konstigt då att den killen som jobbade på foto avdelningen sa att just det objektivet han visade där passade till mkII. Dumt att jag inte minns vilket det var.

Asså är det verkligen värt för mig att köpa mkII? Jag är som sagt ingen rik person som slänger ut 10k på objektiv. Vill ha ett hyfsat billigt vidvinkel objektiv för runt 3-4k, men tycks inte hitta det? Kanske är mer värt att kolla på en 7D istället då?

Väldigt konstigt då att den killen som jobbade på foto avdelningen sa att just det objektivet han visade där passade till mkII. Dumt att jag inte minns vilket det var.

Det kvittar om det var tamron 17-50 eller sigma 17-50. Inget passar optiskt sett FF.
Det är ingen garanti snubben foto bara för han jobbar där. Han kan sälja, det är det han är anställd för.

/Stefan R. Nilsson

Det kvittar om det var tamron 17-50 eller sigma 17-50. Inget passar optiskt sett FF.
Det är ingen garanti snubben foto bara för han jobbar där. Han kan sälja, det är det han är anställd för.

/Stefan R. Nilsson

Det lät på honom som att han kunde iaf. Hur som helst, vilket objektiv passar fullformat canon med 15/17-xx?

Asså är det verkligen värt för mig att köpa mkII? Jag är som sagt ingen rik person som slänger ut 10k på objektiv. Vill ha ett hyfsat billigt vidvinkel objektiv för runt 3-4k, men tycks inte hitta det? Kanske är mer värt att kolla på en 7D istället då?

Om du vill ha en billig vidvinkel så begagnad canon 17-40, normalzoom kanske tamron 28-75 begagnad eller ny men ärligt talat varför inte skippa zoom helt och kör fasta brännvidder så att du verkligen kan se vad kameran går för! Min normalzoom är en sån där dyr L med röd ring men jag använder hellre mina fasta objektiv.

/Anders

Om du vill ha en billig vidvinkel så begagnad canon 17-40, normalzoom kanske tamron 28-75 begagnad eller ny men ärligt talat varför inte skippa zoom helt och kör fasta brännvidder så att du verkligen kan se vad kameran går för! Min normalzoom är en sån där dyr L med röd ring men jag använder hellre mina fasta objektiv.

/Anders

Jaha, jag är mest just nu ute efter att fota stjärnor, fota för timelapse video i natten osv, funkar ett fast 35mm med fullformat bra då? Och med tanke på att de blir en hel del stjärnbilder och timelapse osv, för det är mest det jag är intresserad av med fotning. Behöver jag ens en fullformatare? Eller blir jag bara såhär sugen med priset?

Senast ändrad:
Jaha, jag är mest just nu ute efter att fota stjärnor, fota för timelapse video i natten osv, funkar ett fast 35mm med fullformat bra då? Och med tanke på att de blir en hel del stjärnbilder och timelapse osv, för det är mest det jag är intresserad av med fotning. Behöver jag ens en fullformatare? Eller blir jag bara såhär sugen med priset?

Det låter som om det är priset och "hypen" runt fullformat just nu som styr. Men om jag säger så här behöver du mycket vidvinkel med hög ljustyrka till fullformat så kommer det att svida i plånboken, åtminstone om du ska ha autofokus. Det finns ju samyang 14mm 2.8 för billiga pengar men allting blir väldigt manuellt eftersom du inte en ens får automatisk nedbländning på canon med det objektivet!

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar