Annons

Optik till Canon eos 1D Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

empa5

Medlem
Hej !

Jag har tankar på att köpa en Canon eos 1D Mark IV. Men har svårt att bestämma mig vilket objektiv jag ska köpa till ? Jag fotar mest konserter och olika evenemang.

Tack på förhand
Emil

70-200/2,8 i någon form (Canon/Tamron/Sigma) är suveränt till konserter, men det förutsätter att du har en ljusstark normalzoom. En 24-70 från Canon eller Sigma eller 28-75/2,8 från Tamron är basen.

Lägre ljusstyrka än 2,8 kan bli svårt att jobba med.

Om du inte har råd med två 2,8-zoomar skulle jag rekommendera 7D istället. Objektiven är viktigare än de små skillnaderna mellan 1D Mark IV och 7D.

Okej, men om vi tar 7d, 5d mark II samt 1d mark IV. Alla dessa med ett Canon 24-70 2,8 L USM Vilken kamera är mest prisvärdast ? Vilken ger bäst resultat?

Okej, men om vi tar 7d, 5d mark II samt 1d mark IV. Alla dessa med ett Canon 24-70 2,8 L USM Vilken kamera är mest prisvärdast ? Vilken ger bäst resultat?

Det beror på situation.

Med 7D kan du använda EF-S 17-55/2,8 IS istället som i vissa lägen kan användas med längre exponeringstid eftersom den har bildstabilisering. EF 24-70/2,8L på 7D är känns lite fel eftersom du då troligen kommer att vilja ha ett vidvinkligare objektiv som komplement.

1D Mark IV klarar ISO 12.800 bättre 5D mark II. Dessutom tar den fler bilder per sekund och har bättre autofokus. Med vid lägre ISO ger 5D Mark II aningen högre upplösning. Den ger också mer vidvinkel.

Eller: Rätt kamera är den som passar ditt fotograferande. Men skillnaderna mellan 7D och 1D mark II är inte större än att man ofta klarar sig med 7D och kan lägga pengar på objektiv istället.

Det är objektiven som gör den stora skillnaden. Har du låg ljusstyrka på en konsert spelar det ingen roll vilken kamera du har, det blir skit i alla fall.

Du måste ha ett helhetsperspektiv.

Okej, får jag fundera på om man ska satsa på en 7d istället då kanske. Tack för hjälpen ! :)

Min princip är att aldrig satsa mer på en kamera än att du kan köpa den optik som ger optimal prestanda på kameran. Skall man lägga ut 40.000:- på kamerahuset då skall man inte snåla med optiken - det blir 70-200/2,8 L IS II och 24-70/2,8 eller 16-35/2,8. Ärligt sagt är skillnaden enl tester större mellan Sigma 70-200/2,8 OS och Canon 70-200/2,8 L IS II större än bildkvalitetsskillnaden mellan 7D och 1D mark IV. Själv köper jag alltid begagnade hus för att ha råd med bra optik som dessutom inte tapper i värde på samma sätt. En 1D IV som kostar 40.000:- idag har ett begpris om 2 år på 15.000:-. En 70-200/2,8 IS II för 20.000:- har ett begpris om 2 år på minst 16.000:-. Kameror är alltid en dålig investering så det gäller att använda dem flitigt under tiden man har dem.

Beroende på var man står, förstås, så kan man få lite lagom teleeffekt med en 7D och brännvidderna 50 respektive 85 mm. Där har du kostnadseffektiva objektiv som EF 50 mm f/1,4 USM och den fina EF 85 mm f/1,8 USM. Ännu högre ljusstyrka än den mångdubbelt dyrare EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Inte lika mångsidigt, förstås, men det är inte alltid man behöver över 100 mm, speciellt inte när en 85 mm verkar vara 136 mm.

Om du bara fotograferar konserter och inte sport evenemang så är 1D Mk IV lite overkill.
Visst är det en bra kamera, men den är dyr. Både 7D och 5D Mk II klarar sig mycket bra på lite högre ISO (3200) och högre än så behöver du inte gå med ett ljusstarkt objektiv.

Jag tycker du ska välja en 7D eller 5D Mk II och satsa på bra ljusstarka objektiv.
Ett 70-200/2.8 Canon/Sigma/Tamron
och
En 17-55/2.8 (7D) eller 24-70/2.8 (5D)

Så ni rekommenderar mig att köpa en 7d ? Ja fotar en hel del skateboard också där det är viktigt att kameran är snabb !

Glöm inte bort 1D mark III för 13-15000:- beg. Kanske 1-1,5 steg sämre i ISO än 1D mark IV och lite oroligare AF men vassare än 7D i de avseendet ändå. På pappret har 7D bättre brusegenskaper men jag tycker du skall kolla på bilder för att som proffskamera så väljer 1D III att behålla mer detaljer i JPEG men tillåter mer brus. Så att titta på siffror och DXO säger inte allt. Glöm inte bort Nikon med sin D700 för den har bra brusprestanda och snabb AF medan 5D visserligen har bra brusprestanda men är ingen sportkamera. Detaljåtergivningen på höga ISO hos D700 slår 7D.

Skateboard är ju lite annorlunda än konsertfoto... Då faller 5D Mk II bort enligt mig.

Hade det varit jag så hade jag köpt en 7D. Den är tillräckligt bra på hög ISO. Jag funderar faktiskt på att sälja min 1D Mk IV och köpa en 7D istället.

Visst en beg 1D Mk III ligger i samma prisklass men du får 1.3x crop (precis som med Mk IV). Varför är detta en nackdel? Jag gillar skateboard foton med vidvinkel eller fisheye och detta är billigare att få till med en 1.6x crop kamera än en 1.3x crop. Men visst det beror på vilken typ av kort du är ute efter.

En fördel med 7D är att man kan köpa till många prisvärda 2,8-zoomar som bara finns för APS-C-sensorer.

ANNONS