Annons

Opålitlig AF på 7D med fw 2.0.3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag har ställt samma frågor på ett antal engelska forum, och tyvärr är det en del som upplever samma problem som jag.

Tar det från början!

Hade fw 2.0 på min 7D och det fungerade utan problem. Alla mina objektiv fokuserade som de skulle (så gjorde de även på min tidigare 50D). För drygt en vecka sedan uppdaterade jag till fw 2.0.3 och märke rätt omgående att AF:en inte gjorde sitt jobb som den skulle.

Nu jagar AF ofta, även i bra ljus, har svårt att låsa fokus, och när den till slut gör det (samt indikerar med grön plupp i sökaren) så är bilden totalt frontfokuserad. I sökaren ser dock bilden skarp ut, men på skärmen är bilden totalt körd. Det är precis som om den ändrar fokusering när bilden tas, mycket skumt.
Detta sker dock inte vid varje bild, men väldigt, väldigt ofta. Ibland sitter fokus exakt där den ska!

Detta märks främst med mina ljusstarka objektiv på f/1.4, men även mitt Canon 100/2.8 USM Macro samt Sigma 17-50/2.8 OS HSM uppvisar samma sak.
De enda objektiv som nu fokuserar som de ska är mitt Sigma 120-300/2.8 OS samt Tokina 11-16/2.8.

Vissa har kunnat koppla samman detta beteende med lågt batteri. Alltså, när batteriet (batterierna) börjar tappa laddning, så börjar AF spöka. Detta är dock inget som jag själv känt att det hänger ihop än så länge.

Blir galen på det här snart, och har beställt service på kameran (har garanti kvar). Men jag är rädd att de inte kommer hitta något fel. Den fungerade ju perfekt på fw 2.0.

Någon här som upplevt detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.