Annons

Omotiverad nakenhet i foto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus J

Medlem
En tanke som slår mej lite då och då när jag klickar mig fram över fotosidor och bildtrådar är det här med omotiverad nakenhet.

Ibland känns det som att fotografen tänkt något i stil med, "Om du klär av dej och visar hud så blir det en bra bild, det är estetiskt". Förstår ni i vilka banor jag tänker?

Visst kan nakenhet göra en bild till vad den är. Man kan framkalla så starka kännslor med just det och få fram symbolik etc. Men just detta med att "klä av dej, sätt dej där, KLICK. Bra, nu har jag fått en bra bild" känns lite väl.

Jag har lite svårt att forumlera mej rätt. Hoppas jag inte gjort mej missförstådd och att jag inte smuttskasstat någon. Om någon håller med mig och fattat lite hur jag tänker så skriv gärna nån rad om hur ni ser på saken. Om ni ens tänkt på det vill säga.

Fotnot: Jag utesluter modellfoto. Och tänker inte heller inte på dessa som utger sej för att vara modellfotografer för att se en tjej naken/lättklädd. Det får disskuteras i en annan tråd om ni känner för det.

Kram

Linus J skrev:
En tanke som slår mej lite då och då när jag klickar mig fram över fotosidor och bildtrådar är det här med omotiverad nakenhet.

Ibland känns det som att fotografen tänkt något i stil med, "Om du klär av dej och visar hud så blir det en bra bild, det är estetiskt". Förstår ni i vilka banor jag tänker?

Visst kan nakenhet göra en bild till vad den är. Man kan framkalla så starka kännslor med just det och få fram symbolik etc. Men just detta med att "klä av dej, sätt dej där, KLICK. Bra, nu har jag fått en bra bild" känns lite väl.

Jag har lite svårt att forumlera mej rätt. Hoppas jag inte gjort mej missförstådd och att jag inte smuttskasstat någon. Om någon håller med mig och fattat lite hur jag tänker så skriv gärna nån rad om hur ni ser på saken. Om ni ens tänkt på det vill säga.

Fotnot: Jag utesluter modellfoto. Och tänker inte heller inte på dessa som utger sej för att vara modellfotografer för att se en tjej naken/lättklädd. Det får disskuteras i en annan tråd om ni känner för det.

Kram

Håller med dig i din fundering...

Men du kommer in i ett känsligt ämne.. ;) ;)
Där många konstnärliga tyckanden kan komma/dyka upp..... ;)

Finns många anledningar till att "göra det där lilla extra intressanta i en bild....."!

Om en diskussion om varför,
det kan bli ett helt universum här! ;) :)

En naken kvinna är oftast vacker och väcker känslor. Bilden behöver inte vara speciellt bra om kvinnans skönhet överglänser bildens tekniska och konstnärliga framtoning. Ett störtat flygplan behöver inte heller vara bra taget men det har ju ett stort nyhetsvärde i stället. Vad jag vill ha sagt är, om objektet är tillräckligt fängslande så behöver bilden inte vara så bra i andra avseenden. Detta är min uppfattning.

Varför inrikta sig just mot omotiverad nakenhet?

Varför inte omotiverade bildelement över huvvud taget, eller är nakenhet fortfarande på det upplysta 2000-talet så kontroversiellt? :)

Väldigt många på fotosidan (mig inkluderat) är nybörjare och befinner sig i ett lärostadie. Som ett led i att lära sig att bli en duktig fotograf krävs att man experimenterar friskt och man kanske inte alltid tänker på varför man gör si eller så och då har man inte heller alltid motiveringar för precis allt i bilden, inkl. varför en eventuell modell är klädd på ena eller andra sättet (eller inte alls).

Sedan kan det ju också vara så att fotografen har ett syfte med varför bilden togs som den gjorde, men någonstans på vägen mellan sändare och mottagare så försvann budskapet med resultatet att den som betraktar bilden upplever det som att ett visst element i bilden (t.ex. nakenhet) är omotiverat. Vad som faktiskt är motiverat kan ju bara fotografen veta. Vi andra kan ju bara ha åsikter.

Nakenhet säljer. Det torde ingen kunna bestrida i dagens läge. Man kan gilla eller ogilla det, men det är ett faktum. Så det gäller väl likaväl på en bild som man "säljer" på fotosidan som diverse annonser i tidningar. Till synes lika omotiverad nakenhet där.

Frågan är "varför naken" och jag ser det som en genväg till intresse. När en bild annars inte skulle hålla intresset uppe kan man krydda den med nakenhet. Frågan är varför nästan alla nakna bilder föreställer kvinnor? Är det en genväg till genvägen, om ni förstår vad jag menar. Om man nu ska ta till nakenhet så varför inte den enklaste lösningen: kvinnan.
Hur gör man när man avbildar mannen? Det verkar inte lika lätt för gemene fotograf då exemplen är tämligen få. Det är väl med nakenhet som med familjebilder, eftersom man har en personlig anknytning till bilden så tror man att den är bättre än vad den egentligen är. Familjebilden upskattas av familjen och kvinnor uppskattas av män. Flest manliga fotografer/besökare = flest kvinnobilder. Jag tror att man allt för ofta avbildar ett kön och inte en naken kropp.
En av de bästa nakenbilder jag sett var på en man, där fokus (inte skärpan) definitivt låg på kroppen, och varken kön eller huvud(!) syntes.

Man kan ju också fundera över vad den nakna kroppen symboliserar. Vad är det man vill förmedla genom att använda sig av en naken kropp? Makt kanske? Är det kanske därför det finns fler bilder på nakna kvinnor än på nakna män?

Roligt att läsa dessa olika teorier.
Den senaste med makt var något nytt (och något jag inte tror på).

Brukar bli mycket snack om varför det är mest kvinnor på nakenbilderna. Men man kan ju lika gärna fråga varför det är mest kvinnor även när det gäller "påklädda personbilder"? Min teori är att det beror på att kvinnan står för det vackra när det gäller homo sapiens. (Inom djurvärlden är det ofta tvärtom tex en tjädertupp på bild är ju betydligt vanligare än en tjäderhona osv). En vältränad man kan ha en fin kropp men att se Sven Svensson är oftast en mindre smekning för ögat än att se Svea Svensson. (Nu snackar jag inte om sexuella känslor).
Dessutom så har män svårt att se på bilder av män. Kvinnor har det lättare att erkänna skönheten hos en annan kvinna.

Naket lockar inte bara översexuella män om någon tror detta utan lockar även kvinnliga tittare med.

Linus J skrev:
Fotnot: Jag utesluter modellfoto.
Bara för att jag ska förstå mer exakt vilken typ av foto det pratas om så frågar jag. Är det nakenhet i reklambilder, konstnärliga bilder eller vad du menar?

Jag reagerar på obefogade sexanspelningar i reklam och vissa modellbilder är också fåniga, men jag är osäker på att det var ämnet alltså..

Maxell skrev:
Makt kanske? Är det kanske därför det finns fler bilder på nakna kvinnor än på nakna män?
Kanske.
Sen hörs ju ibland att män känner sig fjompiga om de poserar inför andra män (och majoriteten fotografer är väl just män?) Vidare så funkar ju samhället så att många sunda kvinnor nog är försiktiga med att plåta nakna män av flera orsaker också. Kvinnor som vill se sig nakna på bild växer på träd medan majoriteten män som vill klä av sig framför kameran kanske inte främst vill det för bildens skull. Rejält generaliserat, jag vet...

det finns ett jätte bra porträtt av Ginsburg strax innan han dog, där han står helt naken och det är en vit fond i bakgrunden. Ett av de bättre porträtten jag sett faktiskt, fräscht och naturligt. Elsa Dorfman tror jag det var som tog det.

Och om någon behöver en manlig nakenmodell så kanjag väll ställa upp, men jag är inte precis nån grekisk gud i Rifenstahl stil =)

omtiverad nakenhet är vad som gör filmen Jason X så underhållande...=P

Chris

lottawe skrev:
Kvinnor som vill se sig nakna på bild växer på träd...

Jag läste nyss det här svaret på en kommentar av en kritikbild:
"Det är olika kompisar som ställer upp. När det så blir bra bilder så kanske deras väninnor i sin tur hör av sig och vill fota."
Den reaktionen tror jag inte skulle komma från en man.

Grimmer skrev:
Jag läste nyss det här svaret på en kommentar av en kritikbild:
"Det är olika kompisar som ställer upp. När det så blir bra bilder så kanske deras väninnor i sin tur hör av sig och vill fota."
Den reaktionen tror jag inte skulle komma från en man.
Skulle jag plåta ens hälften av alla tjejer som bad om tfp för att de är kompisar med den jag plåtade "den gången" så skulle det snart vara heltidsgöra. Manliga modellers kompisar har jag aldrig fått frågan av däremot, så säkert stämmer det du skriver.

Varför försöka linda in förklaringen? Det är ju solklart; bilder på nakna kvinnor är sexuellt upphetsande. Men ingen vågar erkänna att det är det som är tilldragande med bilden. Jäkla trams. Kvinnor verkar inte särskilt intresserade av bilder på nakna män, så därför är det ont om såna bilder.

Och ja, det är knappast bilden som är vacker utan i 90% av fallen bara motivet. Ändå kommenteras det om fint ljus och hallahalla. Är det det fina ljuset som gör att en nakenbild får 3000 beskådningar på samma tid som ett landskap får 15? Nja...
Ändå får fotografen ovationer trots att det är kvinnan som är vacker, inte bilden som är bra.

Edit: Ta den bästa nakenbilden du sett. Byt ut modellen mot feta Agda 58 år. Skulle bilden vara lika bra?
Eller skulle det vara lika intressant om bilden föreställde sexiga Leif? Skulle du fortfarande klicka på tumnageln om det fanns en naken penis i bilden istället för ett par bröst?

Senast ändrad:
Makten skrev:
Varför försöka linda in förklaringen? Det är ju solklart; bilder på nakna kvinnor är sexuellt upphetsande. Men ingen vågar erkänna att det är det som är tilldragande med bilden. Jäkla trams. Kvinnor verkar inte särskilt intresserade av bilder på nakna män, så därför är det ont om såna bilder.

Och ja, det är knappast bilden som är vacker utan i 90% av fallen bara motivet. Ändå kommenteras det om fint ljus och hallahalla. Är det det fina ljuset som gör att en nakenbild får 3000 beskådningar på samma tid som ett landskap får 15? Nja...
Ändå får fotografen ovationer trots att det är kvinnan som är vacker, inte bilden som är bra.

Edit: Ta den bästa nakenbilden du sett. Byt ut modellen mot feta Agda 58 år. Skulle bilden vara lika bra?
Eller skulle det vara lika intressant om bilden föreställde sexiga Leif? Skulle du fortfarande klicka på tumnageln om det fanns en naken penis i bilden istället för ett par bröst?
Så du menar att de kvinnor som tittar på nakenbilder av kvinnor är lesbiska då? Snacka om trams.

Och är det för att "Kvinnor verkar inte särskilt intresserade av bilder på nakna män" som styr vad du eller andra plåtar?

Fördomar eller dålig smak?

matnyttige skrev:
Så du menar att de kvinnor som tittar på nakenbilder av kvinnor är lesbiska då? Snacka om trams.

Och är det för att "Kvinnor verkar inte särskilt intresserade av bilder på nakna män" som styr vad du eller andra plåtar?

Fördomar eller dålig smak?
Jag är inte kvinna, så jag kan inte tala för dem, men det verkar ganska uppenbart att även kvinnor tycker att andra kvinnor är vackra. Men visst, kvinnor kanske ser helt andra saker i nakenbilder än vad män gör. Men jag är övertygad om att det är fler män än kvinnor som tittar på bilderna.

Varför utgörs internet till större del av porr tror du? Oavsett om du är porrkonsument själv eller inte så borde den frågan vara lätt att besvara.

Edit: Varför man plåtar har jag ingen aning om, men man är väl intresserad av fotoobjektet, precis som alla andra.

Makten skrev:
Jag är inte kvinna, så jag kan inte tala för dem, men det verkar ganska uppenbart att även kvinnor tycker att andra kvinnor är vackra. Men visst, kvinnor kanske ser helt andra saker i nakenbilder än vad män gör. Men jag är övertygad om att det är fler män än kvinnor som tittar på bilderna.

Varför utgörs internet till större del av porr tror du? Oavsett om du är porrkonsument själv eller inte så borde den frågan vara lätt att besvara.

Edit: Varför man plåtar har jag ingen aning om, men man är väl intresserad av fotoobjektet, precis som alla andra.
Jo, men om kvinnor kan kollla på bilder av andra nakna kvinnor så varför kan inte vi män också tycka de är vackra utan att tänka för mycket med snoppen?
Det beror ju på hur kvinnan/modellen framställs i bilden hur "sexfixerad" den är.
Jag har några av de mest betittade bilderna på Fotosidan (bortser från de som är länkade från andra sajter) och eftersom man numera kan se vilka som tittar på ens bilder så kan jag se att det är ofta är kvinnor som kollar på mina nakenbilder.

När jag visar min portfolio för kvinnor så kan jag ibland höra när en viss nakenbild kommer upp att "Jag är emot nakenbilder men en sådan skulle jag kunna tänka mig själv i".

De som letar efter porrbilder tror jag letar på andra ställen än Fotosidan.

matnyttige skrev:
Jo, men om kvinnor kan kollla på bilder av andra nakna kvinnor så varför kan inte vi män också tycka de är vackra utan att tänka för mycket med snoppen?
Ja du, fråga han där nere! ;-) Man är ju blott en apa egentligen. Är väl helt naturligt att man tänker på det viset, hur skämmigt en del än verkar tycka att det är. För mig är det en självklarhet.

Det beror ju på hur kvinnan/modellen framställs i bilden hur "sexfixerad" den är.
Jag har några av de mest betittade bilderna på Fotosidan (bortser från de som är länkade från andra sajter) och eftersom man numera kan se vilka som tittar på ens bilder så kan jag se att det är ofta är kvinnor som kollar på mina nakenbilder.

När jag visar min portfolio för kvinnor så kan jag ibland höra när en viss nakenbild kommer upp att "Jag är emot nakenbilder men en sådan skulle jag kunna tänka mig själv i".
Nu syftade jag inte på "konstbilder" (fine art nude), utan mer "slitzbilder". Kanske blev lite missförstånd.
Sen har inte kvinnor samma "bögnoja" som de flesta män har, det vill säga de har inget emot att titta på kvinnokroppar, medan män ofta känner sig obekväma med att titta på en naken man.

De som letar efter porrbilder tror jag letar på andra ställen än Fotosidan.
Haha, jodå. Men det är nog en del som sitter och smygdreglar lite, för det är ju "ändå bara fotosidan" *oskyldigt*. ;-)

Edit: Sen kanske det är så att kvinnor mer identifierar sin egen sexighet med bilden. Det styrks ju av att en del verkar vilja ta såna bilder av sig själva. Män tänker nog inte lika mycket på den egna kroppen.

Tror nog att (även om jag inte fotograferar speciellt mycket sådant själv), fotografi handlar mycket om former och linjer raka och krökta - att ett mer tacksamt motiv än en bar kropp finns ej att finna. Det blir helt enkelt ofta lite snyggare komposition med en böljande form än dito draperad med textil. En bild där man får den känslan som du beskriver skall nog bara tolkas som inte så lyckad helt enkelt.

Spännande i sammanhanget är här på FS är mina favoriter i genren nästan uteslutande fotograerade av kvinnor.
/Peter

Det där med att kvinnor tittar på bilder med kvinnor beror nog på flera olika grejer beroende på. Kanske idealsökande, sälvförtroendehöjande (om kvinnan på bilder ser fånig ut,) irritationstittande eller för att bilden är vacker eller annat. Jag tittar av olika orsaker på olika bilder, men sällan just för att motivet är vackert.

Och män tittar på män på bild när såna visas också väl? Iaf så blev enda nakenbilden på endast en man jag visat på fotosidan väldigt väl betittad, bemött och mycket kommenterad av just män. Två-tre kvinnor yttrade sig också, men männen var de som gillade bilden bäst enligt kommentarerna. Bilden finns numer bara i här i portfolion.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar