Annons

Omdesign av Canons objektivlock

Produkter
(logga in för att koppla)
Valfri Nikonåterförsäljare sedan många år tillbaka. ;) Dock är de hutlöst dyra för det mesta...

Nej, tyvärr vet jag inte var man köper användbara lock som det står Canon på än. De lär säkert dyka upp vad det lider, men jag har inte sett till dem. Å andra sidan har jag inte letat.

Scandinavian Photo (och säkerligen massor av andra ÅF) har lock utan namn på som öppnas på samma sätt, men det kanske är viktigt att det står Canon på dem ;)

Det finns liknande objektivlock med Canon-logga att köpa på Ebay för en billig slant. Lite gnissliga i fjädringen, men ändå helt okej med tanke på priset.

Scandinavian Photo (och säkerligen massor av andra ÅF) har lock utan namn på som öppnas på samma sätt, men det kanske är viktigt att det står Canon på dem ;)

Det går ju inte!
Fotograflagen 2:5:
"Den som genom piratlock smädar ett Canonobjektiv dömes till böter eller fotografering med Nikonkamera i sex månader."

Det finns liknande objektivlock med Canon-logga att köpa på Ebay för en billig slant. Lite gnissliga i fjädringen, men ändå helt okej med tanke på priset.

Jo, jag har ett Nikonlock av den äldre sorten som verkar vara någon fulkopia (som satt på ett objektiv jag köpte begagnat). Det fungerar någorlunda, men är just lite gnissligt. Orginallocken är enligt min ringa mening av bättre kvalitet, både den äldre och nyare sorten. Tyvärr ökar kvaliteten inte lika mycket som priset. :/

Jag skulle rekommendera Cyberphotos egna omärkta lock, "snap" eller något kallar de dem. De liknar Nikons original och känns lika bra som dem fast de kostar 1/3 så mycket.

Bra nyheter.
Kanske att de nu när locken går att ta av med motljusskyddet på kommer att börjar inkludera motljusskydd med gluggarna?

Objektivlock - till vad?

När inköpta objektiv packats upp, avlägsnas objektivlocken och kommer aldrig mer att användas. Ett UV-filter på objektiven räcker som skydd. Har inte använt objektivlock sedan början på 1980-talet. Anser att de bara är i vägen!

/Lars

När inköpta objektiv packats upp, avlägsnas objektivlocken och kommer aldrig mer att användas. Ett UV-filter på objektiven räcker som skydd. Har inte använt objektivlock sedan början på 1980-talet. Anser att de bara är i vägen!

/Lars

Alla delar inte din åsikt om UV-filtrens förträfflighet. Det finns otaliga diskussioner om detta om du känner ett trängande behov av att deklarera din åsikt i frågan.

Jo, jag har ett Nikonlock av den äldre sorten som verkar vara någon fulkopia (som satt på ett objektiv jag köpte begagnat). Det fungerar någorlunda, men är just lite gnissligt. Orginallocken är enligt min ringa mening av bättre kvalitet, både den äldre och nyare sorten. Tyvärr ökar kvaliteten inte lika mycket som priset. :/

Lite lustigt var att ett av Ebay-kopia-locken jag beställde inte alls gnisslade och var helt klockrent i konstruktionen, men då var Canon-loggan istället helt utstretchad i höjdled och såg minst sagt ut som en vrålkopia! :D Medan de snygga kopiorna alltså gnisslar.

/Lars
Då får jag gratulera till dina möjligheter att bara fota på rena och snygga platser utan vattenstänk och att du kan transportera grejerna under ordnade former så inget ligger och gnager på filtret ;-)

Eftersom UV-filtret ändå har kommit upp i tråden, undrar jag om Pentax fortfarande har den typ av filter som jag hade på alla mina OM-objektiv på sjuttiotalet? De hade mycket bra AR-behandling, och var krökta, meniskformade, med tanken att de inte skulle kasta reflexer på samma sätt som ett plant filter, för att undvika spökbilder. Jag hade aldrig några problem med reflexer (flare) från de filtren.

Då får jag gratulera till dina möjligheter att bara fota på rena och snygga platser utan vattenstänk och att du kan transportera grejerna under ordnade former så inget ligger och gnager på filtret ;-)

Vattenstänkets värsta fiende stavas m-o-t-l-j-u-s-s-k-y-d-d. Och prylarna har man t.ex. i en kameraväska eller pelicase. Eller så gör iaf jag.
Håller dock med att Canons "nya" utformning av objektivlock är vida överlägsen den gamla.

Eftersom UV-filtret ändå har kommit upp i tråden, undrar jag om Pentax fortfarande har den typ av filter som jag hade på alla mina OM-objektiv på sjuttiotalet? De hade mycket bra AR-behandling, och var krökta, meniskformade, med tanken att de inte skulle kasta reflexer på samma sätt som ett plant filter, för att undvika spökbilder. Jag hade aldrig några problem med reflexer (flare) från de filtren.

Det här är ju off topic, men även jag har undrat ibland. Kompisen hade ett sådant uv-filter på 60-taletsom han var mycket nöjd med och det finns beskrivet i en broschyr som jag fick med när jag köpte min Spotmatic -67.

Bilagor

• Ghostless filter.jpg
    Ghostless filter.jpg
    44.3 KB · Visningar: 564
Jag tror inte att OT-inläggen är helt utan värde, men det verkar som om de där UV-filtren från Pentax aldrig gjordes annat än i 49 mm, och de tillverkas inte längre.

Men när jag letade så hittade jag något annat, som faktiskt ser användbart ut, Hoocap. Det är ett kombinerat lock och motljusskydd, som kan fällas ihop till objektivlock och fällas ut som motljusskydd. Det kan vara idé att kolla om det funkar på kameran som man har.
http://www.youtube.com/watch?v=TF_GEovfaFI
http://coolmaterial.com/tech/hoocap/

Det finns också andra varianter:
http://www.petapixel.com/2011/08/05/flower-a-concept-lens-cap-that-blooms-into-a-lens-hood/

/Lars

Vore kul om du beskriver hur du packar ner gluggarna i fotoväskan. Något UV-filter finns mig veterligen inte istället för bakre locket.

Vore kul om du beskriver hur du packar ner gluggarna i fotoväskan. Något UV-filter finns mig veterligen inte istället för bakre locket.

Jag tror att diskussionen handlar om det främre locket...
Bakre lockets viktigaste funktion är nog att det inte ska bli så mycket smuts i bajonetten som sen kan ramla in i kameran? Sen har den naturligtvist ett antal andra bra egenskaper som är svåra att ersätta.

känner flera fotohandlare o dom tycker det är klockrent att många är så rädda för repor på linsen så dom får sälja uv filter, bra merförsäljning speciellt när optik/kameror är så pris pressat. Själv har jag aldrig använt uv filter för risken för repor är minimal o jag har råkat ut för en repa på 20 år o den satt utanför bildcirkeln. Och jag fick den inte för att jag inte hade uv filter utan slarvade med att sätta på objektivlocket på gluggen o måste haft något vasst i väskan som skadade optiken.
Enda gången jag ser något syfte till uv filter är om man fotar tex motorcross o det stänker mycket annars är det som sagt var en klockren mer försäljning för fotohandeln ;-)
Ang trådens verkliga ämne så har jag faktiskt inte upplevt några större problem med canons objektivlock o jag kör Nikon idag o den kanske är bättre men inget jag reflekterat över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar