Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omarbetning av andras foton.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Om jag finner en vacker bild på nätet, laddar ner den och bearbetar den så att den till stor del är förändrad, har jag då någon som helst rätt att använda den själv? Inte i något som helst ekonomiskt syfte, utan mer att visa den på andra bildsajter.

Om jag finner en vacker bild på nätet, laddar ner den och bearbetar den så att den till stor del är förändrad, har jag då någon som helst rätt att använda den själv? Inte i något som helst ekonomiskt syfte, utan mer att visa den på andra bildsajter.

Lagligt sett vet jag inte.

Moraliskt: nej, inte utan att kontakta skaparen av originalbilden. Det kostar ju inget att göra det ändå, väl?

Per.

Om jag finner en vacker bild på nätet, laddar ner den och bearbetar den så att den till stor del är förändrad, har jag då någon som helst rätt att använda den själv?
För privat bruk är det okej, men inte att publicera (t ex lägga ut på nätet). Då måste du ha upphovsmannens tillstånd.

Problemet är väl just publiceringen; du får göra vad du vill och hänga upp den på väggen hemma, men lägga ut andras bilder eller delar av dom på nätet är inte OK. Möjligen kan det finnas spelrum om man gör väldigt stora ändringar, har för mig det finns möjlighet att använda andras material i konstverk om det har en viss verkshöjd, men min inställning är att alltid fråga först. Om inte annat så av respekt för andras arbete och rättigheter.

... har för mig det finns möjlighet att använda andras material i konstverk om det har en viss verkshöjd...
Det är delvis sant, men det handlar inte i första hand om verkshöjd, utan om hur fritt det nya verket är från det ursprungliga. Så här står det i lagen:

"Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket."

Lite hårddraget då ...

Känns lite luddigt, men kanske i praktiken då något i stil med "om den usprungliga skaparen inte känner igen sitt verk så är det OK"? Det går bra att låna från andra om ingen kommer på en, alltså. ;-)

Det här är en av gummiparagraferna i upphovsrättslagen som är otroligt svårt att tolka med säkerhet. Fotografier har en särställning i upphovsrättslagen, och en strikt tolkning kan åsidosätta den paragrafen, som innehåller ett flertal ord som måste tolkas:

• fri
  • anslutning
  • självständigt

Ett möjligt motargument är alltså att om man använder en del av ett fotografi, så är verket inte i "fri anslutning", medan det däremot kan vara fri anslutning om man på fri hand målar själva motivet för bilden utan att direkt kopiera den. I alla händelser måste det enligt min mening bli fri anslutning om man ur minnet målar av bildens motiv utan att ha tillgång till bilden.

...måste det enligt min mening bli fri anslutning om man ur minnet målar av bildens motiv utan att ha tillgång till bilden.
Som sagt, det är begrepp som måste tolkas. Men tolkningen görs nog utifrån resultatet, inte metoden. Om du har fotografiskt minne eller faktiskt har förlagan framför dig ska alltså inte spela någon roll.

Det finns en intressant diskussion om detta med att "inspireras" av andras bilder här, ett fall som tyvärr (såvitt jag vet) aldrig gick till rätten.

Varför trixa med andras bilder överhuvudtaget ?

Frågan dyker ju upp emellanåt, och det har förekommit att upphovsmän till bilder på skivomslag har klagat över att omslaget har återgets på en annons för att sälja skivan, vilket faktiskt är tillåtet enligt upphovsrättslagen.

Jag hittade ett annat exempel på skivomslag, där åtminstone jag tycker att verken har använts på ett sätt som överensstämmer med lagens anda och bokstav, trots att bilderna i flera fall visar hela den fotografiska bilden.

http://mittinuet.se/view/3006

"Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket."

Det kanske ska tilläggas att när det gäller skivomslag finns ytterligare en paragraf i upphovsrättslagen som kan åberopas. Skivomslaget är ett föremål, och om avbildningen visar föremålet, dvs om man inte visar en beskuren del av bilden, och om föremålet betraktas som ett bruksföremål med ett syfte, till exempel att förvara och skydda skivan, så är det brukskonst, som fritt får avbildas.

Walter Grape:
Helt enkelt att du på nätet finner tex en enkel tulipan.. i en bukett, som du tar ut ur dess helhet, förändrar och tycker att du skapat något nytt som du vill delge andra! Därav min fråga. Vanligen brukar man ju trivas bäst med egna lyckade alster, men saker som detta kan inträffa när man ser på andras lyckade foton och samtidigt vill testa sin egna kreativa ådra ;)
Och tack alla för era svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar