Annons

Om UTSTÄLLNINGAR

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag undrar över en sak. Utställning är och har alltid varit för mig en kollektion av flera bilder. När jag ibland tittar på en del utställningar här på fotosidan så består de av bara en eller två bilder. Går man på en annonserad fotoutställning på en utställningslokal så väntar man sig ju inte precis att det bara ska finnas en enda bild där. Jag undrar nu vad tanken bakom utställningsfunktionen är och vad ni medlemmar har för uppfattning om det här? Uppladdningsfrekvensen är ju obegränsad när det gäller utställningar så man behöver ju inte vänta med att lägga in bilderna. En utställning ska väl vara klar när den hängs/läggs upp? Eller har jag uppfattat den här funktionen fel? Har man uppnått maxgränsen på 75 bilder kan man ju skippa några gamla för att få utställningen komplett. Annars kan man ju lika gärna lägga in bilderna som kritikbilder.
 
Meningen med Utställningar var just att kunna ställa ut ett antal bilder som inte bedöms enskilt, utan det är hela kollektionen som är det intressanta.

Utställningar är dock idag enda möjligheten att lägga upp en bild till beskådan utan att den kan kommenteras, vilket jag tror är orsaken att vi får se utställningar med bara en bild odyl. När jag får klart med poolerna kommer det bli mer flexibelt runt detta och kanske får bort denna felaktiga användning.

Vi skulle kunna informera mer om meningen med Utställningar vid bilduppladdning. Kanske skulle man också ha en minimigräns på hur många bilder en Utställning skall ha innan den kan publicera.
 
3 bilder tycker jag är absolut minimum. Då är det i alla fall en kollektion som kan funka tillsammans och bedömas som sådan. Har själv 3 bilder i en av mina utställningar. Fast det kanske är bra med 5 eller 7 för då får man ju tänka till lite mera vad som ska vara med? Att ta fram 3 bilder som passar ihop kanske inte är så svårt men 5 eller 7 ställer lite högre krav.
 
Graal skrev:
................3 bilder som passar ihop kanske inte är så svårt men 5 eller 7 ställer lite högre krav.

.....just det, jag röstar för 5. FS ska ju vara utvecklande. Att sätta ihop 3 bilder är lätt men att lära sig sätta ihop en kollektion på 5 ställer som sagt krav.
Man måste verkligen träna på att tänka efter var man vill ha sagt. En kollektion kan ju se ut på många sätt men ändå ha en röd tråd. Det handlar ju om att ha ett tema vare sig bilderna är snarlika eller vitt skiljda.
En annan fördel är att helheten framhävs och inte teknik eller brist på teknik.
 
en brist med utställningarna tycker jag är att det är svårt att få sig en helhetsuppfattning ( som ju utställningar bygger på) när man bara kan se alla bilderna samlade när dom är små (tumnaglar)

jag kan inget om kodning och sånt men jag skulle tycka det vore nice om man kunde se bilderna större, samlade, i sidled. ehum, det heter säkert nåt, men ni fattar kanske vad jag menar.
 
kan man göra utställningar om man inte betalar för medlemskapet? jag hittar ingen utställningsfunktion på min sida... (eller har jag letat dåligt?)
 
elin f skrev:
kan man göra utställningar om man inte betalar för medlemskapet? jag hittar ingen utställningsfunktion på min sida... (eller har jag letat dåligt?)


Du måste vara minst silvermedlem för att ha utställningsalbum såvitt jag förstår.

mvh peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.