Annons

Om positiva kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

arne strömberg

Aktiv medlem
Tanken med bildkritik är ju som bekant att man skall kunna utvecklas som fotograf. För att kunna ge konstruktiv bildkritik tycker väl jag att det krävs ganska mycket engagemang och eftertanke om det skall bli mer än en "å vad fint"-kommentar. Att ge kommentarer som speglar ens intryck, associationer och synpunkter på komposition, bildbehandling osv är ju alltid något att sträva emot. I praktiken tycker jag dock det finns en tendens att folk mest kommenterar bilder som de gillar med entusiastiska omdömen fria från kritik, och bilder som inte gillas förblir okommenterade. Nu är frågan, skall vi ha dåligt samvete för det?
Ja och nej, tycker jag. Ja, för att vi är nog rätt många som ibland skulle kunna ta oss an bilder som vi är mindre imponerade av, och försöka säga något vettigt som kan vara till nytta för fotografen. Men också nej, vi skall inte ha dåligt samvete för att ge uteslutande positiva omdömen, så länge de kommer från hjärtat. Även om dessa kommentarer inte ger nya uppslag för fotografen så ger det energi, och en impuls att jobba mer, vilket ju kan betyda jättemycket!

Jag skriver detta för att man kan bli litet avskräckt när man läser om fotosidans bildregler, och om hur kritik bör gå till. Ibland har jag också sett någon litet föraktfull kommentar om att vi är klubben för inbördes beundran. I bildreglerna står det även att man bör undvika att tacka frekvent men, är ändå inte det upp till var och en? Personligen tycker jag det känns naturligt att tacka i anslutning till kommentaren snarare än att gå in på profil och gästbok, ofta är ju också tacket ett svar på kommentaren i övrigt. Att tacka genom att motkommentera har jag litet svårt för; jag vill inte kommentera av tacksamhet, utan snarare på grund av att bilden intresserar mig, liksom att jag hoppas att kommentarer jag får inte är pga tacksamhetsskuld.

Så, i korthet tycker jag: Det måste vara en bra sak att ge positiva omdömen med eller utan kloka ord, inget att skämmas för. Så länge det är uppriktigt ger det ny energi! Har jag fått en kommentar som är engagerad tackar jag var och hur jag vill. Leve de positiva vibbarna! Att kommentera okommenterade, mindre populära bilder är ofta en större utmaning som kräver större mod.

Då har jag vädrat mina tankar. Vad tycker ni?

Arne
 
happ.. hade skrivit ett långt inlägg med allt försvann när jag skulle läsa fotosidans regler. :( om jag skall sammanfatta kort det jag skrev innan allt försvann:

-håller med arne
-alla följer ändå inte reglerna
-vad händer om vi skriver kommentarer efter vad vi själva tycker?
-en av anledningarna till att man söker sig till andra sidor för att lägga upp bilder är att det är såna regler kring inlägg.

säkert fler som tycker som vi..
 
Artikeln om 'Konsten att ge bildkommentarer' avslutas såhär:

"Hur mycket tid du vill lägga på att utveckla dina färdigheter som bildkritiker är givetvis upp till dig och ingen kommer försöka bränna dig på bål för att du nångång ibland skriver ’Gud så snygg!’ under en bild. Den inneboende möjligheten till att bli en bättre fotograf genom att se och prata om andras och egna bilder, att bekanta sig med sin bildsmak och kanske hitta nya nycklar till i bildskapandet, är din att ta eller avstå från."

Det är inte avsett att vara avskräckande och det är ju tråkigt om artikeln mm uppfattas så.
/Maria
 
Jag brukar själv för det mesta kommentera okommenterade bilder för att försöka minska mängden av dessa. Det är skittråkigt att inte få nån kommentar och i den perfekta världen borde väl alla bilder få minst en konstruktiv kommentar. Det är bättre att få negativ kritik än ingen alls, det tycker de flesta tror jag.
Att endast kommentera det som är bra är heller inte så givande, så om det finns något negativt att säga om bilden, så säg det istället för att vara tyst.

Jag tycker dock att Arne ovan valt orden lite olyckligt när det blir som ett negativt skimmer över orden "positiv kommentar". Jag tycker att alla kommentarer ska vara skrivna i positivt ordalag även då man har mycket att anmärka på. Kommentaren ska ju sporra fotografen att ta mer och bättre bilder, inte ge henne en orsak att lägga kameran på blocket.se.

Nybörjare får kämpa för att få kommentarer på sina bilder och dessa blir ofta glada för all hjälp man kan bidra med i sin kommentar. Jag har ännu inte fått ett argt svar på någon kommentar jag givit, tvärtom har många nybörjare vars bilder jag kommenterat har blivit väldigt glada över kritiken och hjälpen jag kunnat bidra med.

(Men man kanske ändå ska vara försiktig med att "hjälpa" fotografer som klart hunnit längre än en själv. Jag fick för ett par helger sedan lite kritik av en ljudtekniker på hur jag ställt in ljudet på min basförstärkare på en lite större spelning (där förstärkarens egna ljud var som en droppe i havet för helheten). Jag förstod vad han menade, men med 10+ års erfarenhet kan jag tillräckligt mycket för att veta vad jag gör, och jag vet hur jag vill ha ljudet, helt enkelt. Dagen innan, på ett annat ställe, fick jag av en annan ljudtekniker väldigt positiv feedback på ljudet! Smaken är som baken, det ska man alltid komma ihåg...)

Förresten, jag tackar regelbundet för de kommentarer jag får, tycker att det hör till hyfs och fason att göra det. Dessutom brukar jag oftast motkommentera. Någon gång har jag skrivit ett gästboksinlägg istället. Men tacka tycker jag man ska göra, att inte få någon form av respons på kommentarer man givit är rätt tråkigt och tar ner på lusten att kommentera.

Ett enkelt sätt att tacka för en kommentar är att använda "tummen". Ganska få personer använder sig dock regelbundet av den.
 
Senast ändrad:
"Hur mycket tid du vill lägga på att utveckla dina färdigheter som bildkritiker är givetvis upp till dig och ingen kommer försöka bränna dig på bål för att du nångång ibland skriver ’Gud så snygg!’ under en bild. Den inneboende möjligheten till att bli en bättre fotograf genom att se och prata om andras och egna bilder, att bekanta sig med sin bildsmak och kanske hitta nya nycklar till i bildskapandet, är din att ta eller avstå från."

Det är inte avsett att vara avskräckande och det är ju tråkigt om artikeln mm uppfattas så.
/Maria[/QUOTE]

Det var inte din artikel jag hade i tankarna, och jag tycker inte den är avskräckande! Det jag delvis refererar till är isåfall artikeln "regler för bilder och kommentarer". Men även den artikeln är jag i huvudsak helt med på. Meningen var inte att kritisera någon av dessa artiklar. Jag ville bara lyfta fram att väldigt många kommentarer som ges är av det uppskattande slaget och kanske inte alltid innehåller så mycket bildkritik, och då ville jag liksom bara etablera att dessa kommentarer också kan vara mycket värdefulla! Och att man inte skall behöva dra sig för att ge dem. Men visst är det så att kommentarer som är genomtänkta och innehåller konstruktiv kritik är de mest utvecklande, och någonting att alltid sträva efter, var och en efter sina förutsättningar.
 
Vet inte om jag har lagt den här tråden i fel forum, och att den blev liksom riktad mot fotosidan. Blev litet besviken att den inte listades bland de senaste inläggen på startsidan som jag trodde. Jag var ju liksom ute efter en allmän diskussion om ett ämne som jag tycker är litet av kärnan i FS; bildkommentarer.
 
Jag tycker dock att Arne ovan valt orden lite olyckligt när det blir som ett negativt skimmer över orden "positiv kommentar". Jag tycker att alla kommentarer ska vara skrivna i positivt ordalag även då man har mycket att anmärka på. Kommentaren ska ju sporra fotografen att ta mer och bättre bilder, inte ge henne en orsak att lägga kameran på blocket.se.

Tack för engagerat inlägg! Vet inte om "positiv" är fel ord, "uppskattande" kanske mer beskriver kommentarerna jag syftar på. Och då menade jag att de är vanliga här på FS, och icke desto mindre värdefulla. Tja, jag vet inte om detta är självklarhet. Att ge konstruktiv kritik i positiv anda är förstås den bästa kommentaren.
 
Jag brukar (i andra sammanhang) försöka beskriva "positiv kritik" som att man ger ett ärligt förslag på hur det kan bli bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.