Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om Paparazzon(!) P-O Sännås i dagens Metro.

Produkter
(logga in för att koppla)
"Skåningen" skrev:
Jag har varit gift, så ingenting skrämmer mig längre :)

Hm.. det där var väldigt nära sanningen för flertalet män.. hehe

Om papparazzi bilder. Det här påminner mig VÄLDIGT mycket om hur man snackar om bilder som visar mycket hud.

Männen tittar på avklädda kvinnor och kvinnor tittar på papparazzi fotade kändisar och snaskigt skvaller. Avklätt inpå bara skinnet i båda fallen.

Ju mer desto bättre = fler sålda lösnr

Så jag skyller inte på papparazzi, snaskblaskorna som Aftonbladet, expressen och flertalet weckotidningar numera är.. utan på konsumenten som köper hej vilt ju snaskigare det är.

Re: Respekt!

ulfboo skrev:
Till alla er som lite reflexmässigt ryggmärgsreagerar och ojar er. Usch och fy och helt politiskt korrekt.

Ta er tid och kolls lite om vad P-O har gjort och vad han har för fotografisk bakgrund.

http://www.sannas.se/ är adressen. Jag tar i alla fall av min hatten av beundran för hans journalistiska bedrifter, något som nästan ingen inte ens kommer i närheten av.

Respekt!

-------------------------------
Ingemar Wahlström skrev:

Att göra sitt jobb

Tja, det känns lite skrämmande att se hur en så oerhört duktig fotograf som P-O totalsänks på den här sidan. De flesta av oss kommer aldrig att ens närma oss hans prestationer. Och hur många av er skulle låtit kameran vila om ni hade ett pressfotografiskt uppdrag i "Persbrandtfallet?".

Det är inte så lite skrämmande att se att någon ens kan hävda att en persons höga status och renome fråntar denne ansvaret för att betänka konsekvenserna av sina utförda handlingar.

Historiens kanske vidrigaste eko låter ungefär som följer:

Jag gjorde bara som jag blev tillsagd...
Jag gjorde bara mitt jobb...

Kalla korar sprider sig längs min ryggrad.

/m

Re: Re: Respekt!

buddy_poor skrev:
Det är inte så lite skrämmande att se att någon ens kan hävda att en persons höga status och renome fråntar denne ansvaret för att betänka konsekvenserna av sina utförda handlingar.

/m

Det var precis det jag menade ovanför, det spelar väll ingen roll vad han gjort innan.

Nu sticker jag nog ut hakan, MEN jag tycker han tog fina bilder. Berättade även det för honom när vi träffades på stan den 30 November då vi båda var ute för att fotografera slagsmål mellan AFA och nasister.

Det är klar att det ska finnas sådana bilder i tidningarna. För Er som inte tycker om den typen av tidningar så är det väll bara att läsa DI eller DN. Vi lever i ett fritt land och där tycker jag att allt ska finnas, fram för läsarens valfrihet!

Re: Mattias H

buddy_poor skrev:

/m

Att över huvud tagen komma på tanken att jämföra med Förintelsen är upprörande och direkt motbjudande. Herre gud människa, har du inget sinne för propotioner?

Jag älskar och lever med bilder i nästan alla dess former men kan inte påstå att paparazziplåtande kommer speciellt högt upp på listan.

Gillar även skaldjur (det gör fina människor) men trakasserar eller nedvärderar inte de som lever på hamburgare (dåliga människor, fy).

Att du älskar Björklöven innebär inte automatiskt att du därmed måste hata motståndarna.

Pick your jewels, skip the shit.

Comprendes?

Re: Re: Mattias H

ulfboo skrev:
Att över huvud tagen komma på tanken att jämföra med Förintelsen är upprörande och direkt motbjudande. Herre gud människa, har du inget sinne för propotioner?

Jag älskar och lever med bilder i nästan alla dess former men kan inte påstå att paparazziplåtande kommer speciellt högt upp på listan.

Gillar även skaldjur (det gör fina människor) men trakasserar eller nedvärderar inte de som lever på hamburgare (dåliga människor, fy).

Att du älskar Björklöven innebär inte automatiskt att du därmed måste hata motståndarna.

Comprendes?

Jag har inte gjort någon jämförelse med förintelsen.

Vad jag däremot gör är att peka på oviljan alternativt oförmågan att sätta in sina handlingar i ett större sammanhang, och försöka förutse vilka konsekvenserna av dessa handlingar kan tänkas bli för de som berörs direkt. Och den oviljan/oförmågan tycks var ett tragiskt återkommande eko genom historien.

Ibland blir ju uppenbarligen (som i ditt eget exempel) konsekvenserna väldigt negativa, och ofta är ju detta ganska lätt att förutse. Men man kan naturligtvis inte bortse ifrån att det finns de som skiter i hur handligar påverkar andra eftersom handlandet på kort sikt är bra för dem själva...

Re: Re: Mattias H

ulfboo skrev:

Comprendes?

Förstår inte vad ens smak har med det att göra. Det har ju med om man tycker det är fel eller inte, oavsett vilka bilder han tog innan.

Hmm... märklig utveckling den här diskussionstråden tagit.

Personligen hade jag aldrig hört talas om P-O Sännås tidigare, men nu har jag fått upp ögonen för hans arbete och det är verkligen spännande.

När jag tittar på hans bilder så förstår jag att han lever med kameran. Så långt kommer jag troligen (förhoppningsvis, tycker min fru) aldrig att nå, men som inspiration är även han en otroligt bra källa.

Huruvida individerna för hans fotografering är intressanta lämnar jag till andra att bedöma. På Fotosidan bryr jag mig inte det minsta om Pelle Brant har haft sex med unga flickor eller kört rattfull.

Jag tittar på bilderna och inser att någon har gjort ett scoop - grattis!

Med de journalistiska meriter som refererats till tidigare i tråden tycker jag det är för sorgligt att P-O Sännås ägnar sig åt kändisfotografi som är glömd efter ett par dagar, istället för att lägga energi på större bildjournalistiska insatser som utvecklar genren.

Intressant är även jämförelsen med hur Sännås nu jobbar. Förut citerade han Capa om att komma tillräckligt nära. Nu när han fotograferar kändisar "precis som verkligheten är", ja då använder han värsta teleobjektivet från sin bil för att inte åka på stryk av fotoobjekten...

Voxa skrev:
Händer? Det är djävligt mycket som händer . . men är detta en Händelse?
-
Läs "Skogsliv vid Valden" av Henry David Thoreau!

/Göran

Jag förstår inte vad en filosofisk, upplysningsinspirerad, asketistisk verklighetsuppfattning har med paparazzibild att göra.

Ta exemplet med Persbrandt, han stoppas rattfull med en förvirrad Josefine Nilsson i bilen. Den burduse dramatenstjärnan skjutsandes den urmoderligt yppiga frontfigur från Ainbusk singers. Och detta gjorde han full. Ja, jag tycker det finns stort nyhetsvärde i en sådan bild. Om man ställer detta i perspektiv till övrig paparazzifoto tycker jag detta höjer sig över mängden.

j3n5 skrev:
Jag förstår inte vad en filosofisk, upplysningsinspirerad, asketistisk verklighetsuppfattning har med paparazzibild att göra.

Nej, det är mycket man inte förstår. Om man i filosofisk anda söker djup och mening med livet tycker i vart fall jag att det är förståeligt att man i någon mening söker enkelhet. Thoreau hade en skön syn på värdet av "nyheter".

Mvh/Göran

Det finns en möjlighet att välja vad man vill jobba med. Personligen skulle det kännas väldigt motbjudande att jaga personer och försöka ta bilder ur deras tragiska privatliv.

Lika möjligt är det att välja vad man vill köpa och läsa, kvällstidningarna har sedan länge sjunkit långt under snaskighetsgränsen för mig.

Som tur är har vi ett fritt samhälle vilket ger mig möjligheten att välja bort detta, men då får jag ju också acceptera att andra ska ha samma frihet att befatta sig med både tillverkning och konsumtion av solkigheterna.

Klart att sådana bilder ofta har ett värde, , ,

Tycker det är lite tråkiga tendenser ute och går bland de negativa här. Köp en Eftonbladet och bidra till kändisruset, eller varför itne Se och Hör..

JAG menar att det inte är fotograferna som huvudsakligen skapar köpbehovet hos folk utan helt andra makter. Fotograferna spär på med pricken över iet. . . om man nu får säga så.

Visst är det mycket Papp..skit ute på blåbärtur men de existerar ju alla pga en verklighet som ger de förutsättningar att hålla på. Det är den som bör kritiseras först och störst enligt mig.

Mvh Niclas,

Voxa skrev:
Nej, det är mycket man inte förstår. Om man i filosofisk anda söker djup och mening med livet tycker i vart fall jag att det är förståeligt att man i någon mening söker enkelhet. Thoreau hade en skön syn på värdet av "nyheter".

Mvh/Göran

Visst kan det vara så, men man måste också acceptera att olika personer har olika åsikter. Så länge de rymms inom ramen för våra demokratiska värderingar så tycker jag det kan vara OK. Och iom. att fenomenet paparazzifoto finns så tycker jag man kan diskutera vad som är bra alt. dåligt. Vi tycker ju ändå olika.

Thoreau tyckte väl också att man måste gå genom djup självkännedom för att uppskatta enkelheten. Vet inte om vägen till denna självkännedom är särskilt enkel. Men visst håller jag med om att det är mycket viktigt att se skönhet och glädje i det enkla. Särskilt i en materialistisk och kommersialiserad tid som nu.

j3n5 skrev:

Thoreau tyckte väl också att man måste gå genom djup självkännedom för att uppskatta enkelheten. Vet inte om vägen till denna självkännedom är särskilt enkel. Men visst håller jag med om att det är mycket viktigt att se skönhet och glädje i det enkla. Särskilt i en materialistisk och kommersialiserad tid som nu.

Just det!

Reflexion, både över sej själv, sina vanor och sin egen roll i samhället, är rätt krävande.

Två saker jag har gjort i livet är jag särskilt stolt över:

1) slutade röka i 20-åren, 2) slutade läsa kvällstidningar i övergången mellan 30 - 40 åren. (Det senare lika vanebildande som det förra).

Varje stund som ägnas åt oreflekterad konsumtion, varje sådant ögonblick går förlorat för meningsfullare sysselsättning och personlig utveckling, och är därmed fördummande. Jag är glad att denna genre inte har någon dragningskraft på mej längre. Därmed borde jag väl inte ödsla energi på denna debatt. . . . .

/Göran

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar