Annons

Om ni skulle välja en a3+ skrivare...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var och pratade med en säljare på scandinavianphoto. Hade nästan bestämt mig för pixmapro 9000 då han nämner driftsekonomi.. Ett väldigt främmande ord för mig i den stunden. Men det fick mig att tänka. Han hade för sig att en canvas utskrift i a3+ skulle kosta ca 100 kr trodde han.

Han föreslog att om man skall skriva mycket skaffar en dyrare skrivare med större färgpatroner och möjlighet att montera konstdukar på rulle så blir det mycket mer ekonomiskt.

Så frågan är om man skall satsa på en pixmapro 9000 och så snällt betala för dyra färgpatroner och papper eller om man skall försöka spara pengarna och köpa en rejäl skrivare.

Det är ju såklart en fråga om hur mycket man skriver ut osv också.

Vad har epsons r3800 för patroner och matning? är det möjligt att montera rullar i den tro? Det känns som om den är ganska lik r2400 fast klarar a2, eller vad tror ni som vet?

Mvh Ted

Skulle gärna köpa en dyr skrivare pga det, men...
Mycket pengar ska ut då! 20000+

Men det stämmer. Dom säjer att man tjänar in skrivaren hyggligt snabbt om man skriver ut en "del".

/K

surfted skrev:
Jag var och pratade med en säljare på scandinavianphoto. Hade nästan bestämt mig för pixmapro 9000 då han nämner driftsekonomi.. Ett väldigt främmande ord för mig i den stunden. Men det fick mig att tänka. Han hade för sig att en canvas utskrift i a3+ skulle kosta ca 100 kr trodde han.

Han föreslog att om man skall skriva mycket skaffar en dyrare skrivare med större färgpatroner och möjlighet att montera konstdukar på rulle så blir det mycket mer ekonomiskt.

Så frågan är om man skall satsa på en pixmapro 9000 och så snällt betala för dyra färgpatroner och papper eller om man skall försöka spara pengarna och köpa en rejäl skrivare.

Det är ju såklart en fråga om hur mycket man skriver ut osv också.

Vad har epsons r3800 för patroner och matning? är det möjligt att montera rullar i den tro? Det känns som om den är ganska lik r2400 fast klarar a2, eller vad tror ni som vet?

Mvh Ted

Jag skulle ha övervägt att köpa en begagnad Epson 4000 (finns till salu för ca 10000). Då får du A2 (som E 3800) men inte K3-bläck. Drftskostnaden blir mycket lägre (ca hälften i bläckkostnad jämfört med r2400 och betydligt billigare än 3800 med sina relativt små 80ml patroner).

Mvh

F

Jag har en Epson Pro 3800 sedan 2 veckor.
Den tar inte rulle utan du får köpa 17" rullar och skära pappret (kniv eller Sax).
Visst är det lite knöligt, men skrivaren är "liten" och lättare än Epsons övriga proffsskrivare skrivare.
Jag har plats för denna skrivare i en liten 3-rums lägenhet och det förlåter en hel del.

Denna skrivare har halva bläckkostnaden jämfört med min R1800 som ärligt talat var för DJ----a
dyr på bläck se:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64532

Skrev igår ut min första canvasduk i 40 x 50 cm. Duken kostade c:a 70:- och bläckkostnaden vet jag inte, men det blev (dj--) väldigt snyggt.

Skrivaren har 80 ml bläckpatroner.

Re: Epsilon

picturethis.nu skrev:
Jag tror inte 3800 tar rulle...?

Det stämmer att 3800 inte tar rulle. Förslaget om en Epson 4000 tycker jag låter som en utmärkt kompromiss. Den nya generationen av Epsons skrivare ger en kraftig kvalitetsförbättring på blanka material, men skillnaden på canvas och matta papper är nästan inte märkbar mellan t ex en Epson 4800 och en Epson 4000. Båda två tar stora 220 ml patroner, vilket gör att priset per liter bläck sjunker kraftigt. Det är dessutom pigmentbläck, som ger mycket bra beständighet på bilderna även om de sitter framme i ljus.

Beträffande Canons skrivare arbetar den ju med infärgningsbläck, som har betydligt sämre ljusbeständighet. Bland Canons modeller är det 9500 som använder pigmentbläck. Dessutom de nya iPF5000-skrivarna.

Stefan

P.S Epsilon tar inte canvas eller matta papper, bara plastat fotopapper.

Visst du kan ha en 4000 i en garderob.
Men jag behöver också kunna flytta skrivaren till min sommarstuga, sommarhalvåret.
3800 väger "bara" 20 kg och den kan jag själv bära ner 2 smala trappor (utan hiss).

4000 väger 40 kg och den är i min ögon "oflyttbar". Den kräver dessutom mycket större plats än vad jag vill/kan avstå.

Epson Pro 3800 är för mig den enda lösningen om man vill ha en skrivare som klarar större utskrifter än A3+.

Re: Re: Epsilon

P.S Epsilon tar inte canvas eller matta papper, bara plastat fotopapper. [/B][/QUOTE]

Är du säker på det?

Den ska ju klara 1.5 mm kartong tex. Hoppas jag iallafall. DEt gär ju 4800...

Re: Re: Re: Epsilon

picturethis.nu skrev:
Är du säker på det?
Den ska ju klara 1.5 mm kartong tex. Hoppas jag iallafall. DEt gär ju 4800...

Du menar Durst Epsilon? Det är en fotopappersskrivare som arbetar med LED-belysning. Om 4000-skrivaren är för stor är Epsilon inget alternativ. Den kräver också en RA4-framkallare.

Epson 4800 klarar kartongpapper upp till 1,5 mm.

Stefan

Jag skulle faktiskt kasta ett öga på HP's 9180.
Har pigmentbläck, A3+, ganska bra pris (runt 6000:) hyffsat stora bläckpatroner (brukar betyda bättre ekonomi) samt samarbete med Hahnemühle för media. Finns en intressant recension på Luminous Landscape, har själv en Canon i9950 men funderar på att byta till 9180 för hållbarhetens skull.
Av samma anledning skulle jag faktiskt sortera bort Canons 9000 och isf hellre gå på 9500 som kommer, tyvärr blir den rätt mycket dyrare.

recension 9180: http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/HP-B9180.shtml

/Micke

Dykhjelm skrev:
Visst du kan ha en 4000 i en garderob.
Men jag behöver också kunna flytta skrivaren till min sommarstuga, sommarhalvåret.
3800 väger "bara" 20 kg och den kan jag själv bära ner 2 smala trappor (utan hiss).

4000 väger 40 kg och den är i min ögon "oflyttbar". Den kräver dessutom mycket större plats än vad jag vill/kan avstå.

Epson Pro 3800 är för mig den enda lösningen om man vill ha en skrivare som klarar större utskrifter än A3+.

Håller självklart med dig. Att flytta en E 4000 måste man vara två för.

Jag tycker att Epson gjort en smart manöver med sin 3800. I mångt och mycket samma skrivare som 4800 men mindre och plånboksvänligare (i inköp). Målgruppen är väl avancerade amatörer och eventuellt fotografer med bara små utskriftsvolymer. Jag köpte min E 4000 innan 3800 kom men hade förmodligen valt 3800 om jag skulle köpa idag. Inte minst pga av det mindre formatet på 3800.

Det enda jag kan känna mig väldigt skeptisk inför är bläckkostnaden för 3800. Skriver man ut mycket blir det rejält mycket dyrare än en 4800/4000. En 80 ml patron till 3800 kostar 575kr.medan en 220 ml (nästan 3 ggr mer) till E 4000 kostar 850kr.

Fast allt beror naturligtvis på hur mycket man skriver ut.

Lycka till med din 3800! Det verkar vara en riktigt bra skrivare.

Mvh

/Fredrik

En liten dum fråga kanske men vad är RIP och vad har man en/ett sån/sånt till? Programvara för utskriftsbehndling?

Mvh Ted

Fredrikpersson skrev:
Det enda jag kan känna mig väldigt skeptisk inför är bläckkostnaden för 3800. Skriver man ut mycket blir det rejält mycket dyrare än en 4800/4000.

Men jämfört med de ”små” skrivarna med 10-20 ml patroner bör det ändå blir en vettig ekonomi.

Stefan

surfted skrev:
En liten dum fråga kanske men vad är RIP och vad har man en/ett sån/sånt till? Programvara för utskriftsbehndling?

Mvh Ted

Ja, det är ett program som ersätter den vanliga skrivardrivrutinen. En bra RIP ger en betydligt bättre kontroll över hur mycket bläck som läggs på pappret, vilket gör det mycket enklare att skapa bra profiler för en skrivar/papperskombination.

Så för den maximala utskriftskvaliteten är en bra RIP en förutsättning. Vilka skrivare som stöds av olika RIP:ar skulle spela in in min kalkyl när jag väljer en skrivare. Även om man inte köper en RIP idag kanske det blir aktuellt när man ser vad man vill göra. Särskilt om man vill göra riktigt bra svartvita utskrifter är en bra RIP en förutsättning.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar