Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni köpt ny Dslr i dag vilken hade blivit då ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ur budgetsegmentet (det jag har råd med) skulle jag antagligen välja Konica Minolta Dynax 5D igen. Canon 350D lockar, men mest på grund av större utbud av objektiv (beg och nya) samt objektiv med USM.
 
En D200 med stabilisering i huset samt en bra sökare tror jag skulle tilltala mig. Gud så hypotetiskt, ok, bara den har en bra sökare & brusnivån är låg så skulle den ligga nära tillhands...

Annars så verkar ju EOS 5D vara fin, med bättre ergonomi då förstås... Dock åt skogen för dyr för mig.

//Larsa

EDIT: Tar tillbaks detta med ergonomin då jag inte känt på den, tänkte mest på hanteringen på lillebror 20D...
 
1D MkIIn som fortfarande den mest allsidiga i mitt tycke.
D2x är annars en fin sak.. tyvärr blir det jobbigt att byta system ;)
 
Det beror på.
Håller 200d specifikationerna/pris , så verkar det vara den ultimata kameran just nu med tanke på upplösning, och vilka relativt billiga gluggar från Nikon och andra som kan användas med bra resultat.

Mikael
 
Som så många andra: Det beror på!

Obegränsat med pengar: D2X.

Önskvärt: D200

Realistiskt: D50

Men egentligen vill jag inte lägga pengarna på en kamera - för om jag köper det jag har råd med blir jag bara besviken på att det inte är vad jag vill ha.

Med andra ord pengarna räcker inte långt i förhållande till drömmarna.
 
Är jag helt ute och seglar om jag tror att EOS-1D Mark II N kan ha lika bra (eller bättre på de höga isotalen) bildkvalite än Nikon D2X trots 8mp istället för 12. Om man interpolerar dem till samma storlek.
8mp på 1,3 sensor = lägre brus än 12mp på 1,5 sensor. Kanske mycket lägre.
Observera att det är ca 30% skillnad i area mellan dessa sensorer. Det betyder att Mark II N utnyttjar optiken 30% bättre än D2X.
Det betyder två ganska tunga fördelar till Mark II N gentemot D2X enda.
 
EOS 5D såklart. Om den bara hade haft knappar à la EOS 1/3 istället för "dumhjulet" och kanske en lite mer uttalad satsning på tätning (tusen kronor för extra packningar kanske?)...

Men än så länge har jag mycket film kvar...
 
Senast ändrad:
PierreS skrev:
Är jag helt ute och seglar om jag tror att EOS-1D Mark II N kan ha lika bra (eller bättre på de höga isotalen) bildkvalite än Nikon D2X trots 8mp istället för 12. Om man interpolerar dem till samma storlek.
8mp på 1,3 sensor = lägre brus än 12mp på 1,5 sensor. Kanske mycket lägre.
Observera att det är ca 30% skillnad i area mellan dessa sensorer. Det betyder att Mark II N utnyttjar optiken 30% bättre än D2X.
Det betyder två ganska tunga fördelar till Mark II N gentemot D2X enda.

Jag gjorde en test på 800iso och jmf d2x mot 20D, där fick 20D rejält med smörj vad det gäller återgivning av detaljer. Då infinner sig frågan är 1dmk2 mycket bättre än 20D på 800iso-nej jag tror inte det.

vill du se hur det såg ut så kan du gå till
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48402&perpage=15&pagenumber=2
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.