** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni köpt ny Dslr i dag vilken hade blivit då ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vänd på resonemanget- linserna klarar inte av sensorn. Men de är bättre till en 1,3 sensor och därmed ännu bättre till en 1.5 sensor
Hoppas du förstår bättre nu
Därmed avslutat för min del
mvh Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Vänd på resonnemanget- linserna klarar inte av sensorn.
Hoppas du förstår bättre då
Därmed avslutat för min del
mvh Mikael

Men det har ju inte enbart med linsens konstruktion att göra, lika stor del ligger ju i sensorns konstruktion.

1DsMkII hanterar ju problemet helt annorlunda mot föregångaren 1Ds.

Man tappar ju även en del trevliga saker när sensorn krymper. Dynamiskt omfång (pga större pixlar för samma upplösning) och möjligheten till kortare skärpedjup (eftersom man kan få större avbildningsskala på en större sensor).

Själv plåtar jag nästan uteslutande med 50mm och uppåt (85:an är favvoriten) och jag tycker att min fullformatare är oslagbar, upplever inga problem ute i hörnen.

Skall var i Malmö igen kl 1500 för jobb. Nu blandar vi in ytterliggare saker, ett rätt svar bör vara . IdMK2 utnyttjar dagens optik bättre än vad 1dsmk2 gör- detta med tanke på de ljusavfall och skärpebortfall som ses med dagens vidvinkel gluggar/zoomar. eller?

Vad för mer parametrar skall blandas in?

Om vi nu skall tala DR bör vi nog utreda vilken sensortyp vi avhandlar, eftersom CCD har betydligt större fil factor upp till 95% gentemot Cmos som ligger på 30%. Läs gärna igenom Dalsa PDF som beskriver skillnaderna.Vad brus är och vad man förväntar sig vad det gäller signalnivåer.

Nu skall jag jobba
Mikael

Från skratch. Med gott om stålar:

EOS 5D med vidvinkelzoom, standardzoom, macrotele och telezoom.

Med ännu mer stålar:

EOS IDs MarkII, samma gluggar och ett fågeltele med IS.

Med normal eller begränsad budget: KM 5D, Sigma 2,8/18-50mm

Jag svarar från ett Canon-perspektiv. Även om nya Nikon D200 verkar ge mycket för pengarna så tycker jag att Canon hela tiden ligger steget före när det gäller teknikinnovationer osv. OBS. Jag vill inte dra igång ännu en "vs. debatt" här, jag ville bara förklara varför jag svarar som jag gör, med endast Canons kameror.

Normal budget:
Om det verkligen är "idag" som gäller - Canon 20D utan tvekan.

Om det å andra sidan är "inom några månader" så skulle jag överväga att vänta ut efterföljaren till 20D, som av de flesta som tror sig ha koll på branchen förväntar sig en presentation utav i Februari på PMA 2006.

Större budget:
Canon 1D Mark II N.
Varför inte 5D? Om man jämför 5D med 1D Mark II N, som kostar ungefär lika mycket (särskillt när man tar med vertikalgreppet till 5D i beräkningarna), så framstår 5D som alldelles för dyr.

Hej

Som Canon användare kan jag bara tänka mig Canon 1D Mark II N allt annat är för långsamt i AF, fps, RAW etc för min typ av fotografering.

Hälsningar
Omar Brännström

Det bidde varken en Canon 5D eller en Nikon D2X, hur kul det än hade varit så blev det förnuftiga beslutet en Nikon D200, börjar jag bli vuxen måntro?

Idag,, två st 5D.
I morgon bidde det kanske två st beggade 1D MII.
I øverimorgon bidde det månne ett st 1DsMII.

Velig?

-Hehe, ja minst sagt:)!

Rættså skønt att jag slipper bestæmma mig dåra!!

Mvh Niclas,

Om jag hade stor plånbok så absolut en Nikon D2X annars skulle jag ha problem. Älskar min 350d men det vet jag ju inte eftersom jag ju i den hypotetiska frågan inte har haft den.. Så antagligen en d50 eftersom priset och för att det verkar vara en shysst kamera. Men med den kunskapen jag har efter att ha ägt två dslr'er så skulle det nog bli en 350d igen. Eller en D2X

D200.

Dagens i särklass mest prisvärda kamera. Särskilt för den som inte har någon av de mer extrema behoven.

Hade jag varit i samma sits som nov-dec 03, men med dagens kameror så hade det nog blivit EOS 350D. Hade jag haft all kunskap som nu också, då hade valet lätt blivit EOS 5D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar