Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni bara hadde ett objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att mitt Canon 24-105 f/4 IS USM klarar de flesta situationer ganska bra. IS när man behöver det och ett lagom omfång på en APS-C-sensor.

För att citera:
If I had only one lens, this would be the one.
-
Bryan om 24-105 f/4 IS USM

www.the-digital-picture.com

Bara ett objektiv? Då skulle jag byta märke till Canon och ändra bildvinkel med kamerahuset.

Med en tjuåtta och två extra kamerahus i väskan får man i alla fall motsvarande:

en 28:a med 5D-huset
en 35:a med 1D-huset och
en 45:a med 30D

Gott och väl så.

Fast jag vet inte jag. Fick jag bara ha ett objektiv skulle jag nästan bli tvungen att välja det som sitter fast på min Ricoh GRd. För den kameran vill jag ju inte bli av med.

Så mitt slutliga svar blir 5,9 mm/1:2,4. Och då slipper jag byta märke också.

Supersnabbt och -skarpt

Hm, bara ett objektiv?

AF-S Nikkor 80-200/2.8 D, såklart, det näst bästa objektiv jag äger.

Canons 28-300L IS kunde väl vara nåt - gärna på en 1ds för bibehållen af med tc 1,4 då. JANNE

Av de objektiv jag har idag hade jag garanterat valt Nikon AF 50/1.8 D. Det är ett givet val.

Jag hade valt det, inte så mycket för att det är ett riktigt bra objektiv, mest för att de andra jag har är riktigt dåliga (kitgluggarna 28-80 & 70-300).

Däremot tror jag (och har ganska länge) att AF 18-35/3,5-4,5 IF ED är en riktig pärla. Nu (analog) och för framtiden (digital). Det blir mitt val! Hoppas tomten kommer med det i år!

Det här var en intressant tråd!

Titt som tätt dyker frågan upp
-vilket objektiv ska jag köpa?

Jag har gått ett tag och funderat på att lägga ut en omvänd fråga
- vilken brännvidd används mest?

I den här tråden kommer svaren.
Till min lilla förvåning, är det en vidvinkel som tar täten.

Jag har ett Canon EF-S 10-22/3,5-4,5, vilket på min 350D blir 16-35.
Omfånget tordes således vara bra, men den är inte särskilt ljusstark.

Eftersom jag är relativt ny och oerfaren inom denna konstart, vore det intressant att få höra hur ni använder denna mest valda brännvidd.
a) vad för sorts bilder tar du?
b) i vilka sammanhang?
c) under vilka förhållanden?

Jag hör till samma skara som trådskaparen och Niclas Forsberg.
Så få saker, som möjligt.

Jag har dock letat efter en bra och lagom kostsam glugg mellan min vindvinkel och mitt Canon EF 100/2,8 macro. Kanske ska jag slå det ur hågen och anta utmaningen....

Och därmed har jag själv ådragit mig rött kort och går nu åt sidan.
Fast jag tittar intresserat vidare på fortsättningen.

Re: Det här var en intressant tråd!

Tre Ess skrev:

.....Och därmed har jag själv ådragit mig rött kort och går nu åt sidan.
Fast jag tittar intresserat vidare på fortsättningen.....
Bara gult till dig ennu Anne-Lie!
Jag kann och vil inte gä råd om detta till andra; knappast till mig själv. Som du ser har jag inte kommit med nåt svar ennu; men är när.......
Mina objektiv står uppstallat som tomflaskor i skrubben; och min stora rygga är för liten. Värdet är totalt ca 70K för objektiv och convertrar...... det blir dyra bilder...
Men sååå svårt å slänga ut nån av dom.
Ettersom jag tycker zoom är lite fusk; det är ju egentlig fler objektiv i ett; så blir mitt valg CANON EF 35 f/1,4L USM. (så länge jag kör 20D)
Gott val önskar jag till dig!
mvh Erik J

Jag tycker att det låter lite riskabelt att lägga så mycket pengar på ett objektiv som man måste byta när man byter hus (läs sensorstrl).

Jag tänker medvetet på att objektiven jag väljer skall fungera oavsett hus, att brännvidden skall vara trevlig oavsett osv..

35mm är för MIG det perfekta valet oavsett hus.. Helt enkelt ett ruskigt bra val för olika bilder/uttryck.. tycker jag.

Leica,s R 35 1,4 är väl ett bra val för den som inte bryr sig så väldans om AF. Jag tillhör de som gärna har Leica med manuell fokus men som inte orkar betala vad den kostar (iaf ny)..

MVH Niclas,

Crack......

Vilket senario!
Alla säljer sina överskottslager. Priser på begagnade objektiv rasar. Kameraprodusentene förtvivlar, Tokyobörsen päkar dramatisk nedåt, inga diskusioner på fotosidan, Ken Rockwell begår självmord, hela värden håller andan........

Månne vi skall tillåta zoom, 2 objektiv, eller 3, eller......

Hälsar en ororlig Erik.... som inte vill ta nåt ansvar för vad som kommer att hända...........

Niclasfoto skrev:
Skall jag vara ärlig så stimuleras jag av blotta tanken på att resa med ett objektiv på kamerahuset + en kompakt som ren reserv..

Är jag ensammen om att gilla den tanken?

Tanken är mycket tilltalande och jag tänker efter varje resa att "nästa gång ska jag förverkliga den". Och utan en kompakt som backup. Det skulle i så fall bli 35 mm eller 50 mm fast objektiv för min del.

Men när jag precis är på väg att åka till Oslo över helgen, så märker jag att jag i väskan har packat ned Ef 24/2.8, Ef 85/1.8, Ef 70-200/2.8L IS, Ef 300/4L, Ef 1,4x II, blixt, extra batterier till både kameran och blixten, rengöringsverktyg osv... nåja, på nästa resa blir det bara Ef 50/1.8 på min 20D, och ett minneskort och en batteri, ingenting annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar