Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni bara fick ta ett objektiv till Indonesien

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade nog tagit en 35:a som många andra. Eller möjligen en 24-120/4. Tror även att en Coolpix A hade funkat fint som enda kamera.

Helt klart en fast 35:a eller 50:a på en fullformatare.

Min personliga åsikt är att man blir mer kreativ med fast optik. Ljusstark optik kan dessutom erbjuda sköna miljö/detaljbilder både dagtid och kvällstid.

Hypotetisk fråga som följer. Om ni bara fick ta ett objektiv med er till Indonesien, vilket skulle det vara? Vilka kriterier man vill använda är fritt men en liten motivering vore trevligt :)

Utan tvekan 24-85 mm:tern till D600:an. Det man verkligen använder är ju vidvinkel. På den analoga tiden var mitt favoritobjektiv en 24:a. Jag har aldrig saknat längre brännvidder när jag varit på resa med familjen. Detta "normalobjektiv" har ju även ett tele även om det är kort. Men det räcker. Det är en annan femma om det gäller ett speciellt projekt och då få man ta med något mer men "normalen" ska alltid vara med!
Jag är ingen "storbländarekortskärpedjupsfanatiker" så jag bländar gärna ner och får bättre allmänskärpa. Miljön runt omkring är viktig. När man t ex är på restaurang finns alltid något man vill ha med på bild utan att rikta kameran rakt på det. Det blir då med på bild på köpet med en vidvinkel, man kan ju lägga skärpan på det också. Bl a därför är en vidvinkel det viktigaste.
En annan sak är att normalen inte är så stor och tung. Trots 24x36-formatet. Att ljusstyrkan inte är så hög kan man lätt kompensera med högre ISO, min kamera ger finfina bilder på höga ISO:n. Det finns marginal att blända ner också.
Utan tvekan en kortzoom med vidvinkelläge som motsvarar 24 mm på 24x36-formatet.
(Alla kameror som använder hela bildformatet är väl fullformatare?)//K

När jag reser (med DX) sitter 18-200 VRII på, så det blir väl motsvarande 28-300 för dig. Men en fast 50 eller 35 som komplement tar ju ingen plats alls. Jag tycker nog att man får nytta av längre brännvid rätt ofta om man är utanför stadsmiljö.

Är just nu i Thailand sedan 3v och funderade på att bara ta med 24-70 och lämna 70-200 hemma, tur att jag ångrade mig för jag använder 70-200 nästan lika mycket..
Fick jag bara välja 1 så skulle det bli 24-70

15mm Distagon från Carl Zeiss!

I december var jag en månad i Indien. Jag tog bara med ett 15 mm till min 800e. Jag saknade aldrig något annat objektiv. Det är ju ett rätt extremt val, men det fungerade bra. Grejen var att jag var ju tvungen att anpassa mig till de begränsningar/möjligheter som detta enda objektiv innebar. Resultatet ser du på www.Indienbilder.se

Senast ändrad:
Jag hade våndats in i det sista mellan en 35 mm och 50 mm (för småbildskamera), hade antagligen kastat tärning om det. Sen packat en 85 mm och kanske en 20 mm också. Att åka hemifrån med bara _ett_ objektiv när man ändå släpar stort kamerahus...ja. Det verkar nästan lite korkat.

I december var jag en månad i Indien. Jag tog bara med ett 15 mm till min 800e. Jag saknade aldrig något annat objektiv. Det är ju ett rätt extremt val, men det fungerade bra. Grejen var att jag var ju tvungen att anpassa mig till de begränsningar/möjligheter som detta enda objektiv innebar. Resultatet ser du på www.Indienbilder.se

Haha, den rosa mannen är ju överallt! Har sett själv i Goa en gång (lekandes med en vattenflaska) o på festival i ungern några gånger också. :D
Intressant val av objekiv också, funkade ju uppenbarligen bra för dig, men jag skulle iaf själv oftast känna mig rätt begränsad.

Bara 15 mm var tufft. Det funkade uppenbarligen för dig!

Korkat, kanske. Man kan ändra frågeställningen till: Vilket objektiv hade du inte åkt utan?

Ingen har sagt 16-35 eller motsvarande. Det hade varit ganska mångsidigt, vädertätat, VR. Jag gillar vidvinklar :)

Bara 15 mm var tufft. Det funkade uppenbarligen för dig!

Korkat, kanske. Man kan ändra frågeställningen till: Vilket objektiv hade du inte åkt utan?

Ingen har sagt 16-35 eller motsvarande. Det hade varit ganska mångsidigt, vädertätat, VR. Jag gillar vidvinklar :)

Jag hade brutit mot reglerna och tagit just 16-35 och sen 70-200, på fullformat.

Fast egentligen lite konstig fråga kom jag på, för om man nu frågar den här frågan så är det antagligen för att det är jobbigt att ta med för mycket, men en liten pannkaks 45/2.8 är ju inte riktigt samma grej som en Sigma 200-500/2.8, även om båda är endast ett objektiv. Så varför inte begränsa frågan till x antal kilo?

Hypotetisk fråga som följer. Om ni bara fick ta ett objektiv med er till Indonesien, vilket skulle det vara? Vilka kriterier man vill använda är fritt men en liten motivering vore trevligt :)

Voigtländer 40 mm= 200 gr
Och sedan för att brytamot frågan :) > en voigtländer 20 mm= 200 gr till
Totalt 4 hg optik som klarar mycket.

Jag frågar mig varför man skulle välja något annat objektiv till Indonesien än om man skulle åka till Skövde. Varför inte bara ta det som man brukar gilla att använda?

Jag frågar mig varför man skulle välja något annat objektiv till Indonesien än om man skulle åka till Skövde. Varför inte bara ta det som man brukar gilla att använda?

Till Indonesien skulle jag prioritera vädertäthet högre än om jag skulle till Skövde. Jag frågar mig varför man skulle vilja åka till Skövde.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar