ANNONS
Annons

om någon tvivlade på canon 300d...

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Det är bara det att bilderna ju efterbehandlas redan i kameran: kontrast, färgmättnad och skärpa påverkas av kamerans elektronik (läs t ex på DPreview om skärpningsartefakterna för 20D vid standardinställning). Och i princip alla bilder, digitala eller skannade, måste skärpas - efterbehandlas - innan de kan anses vara färdiga. Slutresultatet kan dock skilja sig beroende på materialet man utgår ifrån och här spelar kamerans kvalitet roll. Men att idag tala om en obearbetad digital bild ter sig inte meningsfullt.
Jo, men nu är det inte den efterbehandlingen vi talar om. Men kan en Epson göra en efterbehandling på en 1/15 sekund som gör att färgena blir mycket bättre och mer realistiska kan man fundera på varför samma efterbehandling funktion inte finns i alla kameror och varför det tar ca 4 sekunder att göra samma sak i PS :-D

Nä. Skämt åt sido. Vist finns det en viss sorts efterbehandling i kameror men den är relativt minimal. Detta pga att kameran inte har kraft nog att ha de efterbehandlingsvertyg som finns i bildbehandlings program. Brus reducering tar ibland upp till en minut på en 1200Mhz dator och man kan då tänka sig tiden att brus reducera en bild i en kamera som knappast har lika kraftig processor.

Men i detta fallet har han inte skrivigt hur han har efterarbetat bilderna och därför kan man inte använda dem som en måttståck för kvalite. Det är som att titta på tummnaglarna för att försöka avgöra om en bild är tagen med 300D eller PowerShot G3

Jag skulle vilja säga att han har lyckats trots en DSLR.
Jag tror fotografen har lyckats med okonstlad och ärlig skildring av människor därför att:

- han placerar sig själv i extraordinära situationer för att få möjlighet till bilderna. Det räcker kanske inte med en söndagsutflykt...

- han lyckas i någon mening "bli ett" med det sammanhang som ska skildras, han stör skeendet och beteenden minimalt. Måste vara knepigt att inte väcka uppseende med en SLR i några av dessa miljöer.

- han väljer utrustning som framförallt är lättarbetad och snabb. Jag antar att många av bilderna inte hade blivit till om han använt en kompakt som tar fem sekunder att starta upp, fokusera och exponera med. Skulle även vara omöjligt att få det korta skärpedjupet, som syns i en del av bilderna, med en kompakt.

müsli skrev:
Jag skulle vilja säga att han har lyckats trots en DSLR.
- han väljer utrustning som framförallt är lättarbetad och snabb. Jag antar att många av bilderna inte hade blivit till om han använt en kompakt som tar fem sekunder att starta upp, fokusera och exponera med.

Men en 300D är ju knappast känd för att vara just snabb, tar ju tre sekunder att starta upp. Men att den kan ta fantastiska bilder råder det ju inget tvivel om, och det har det väl aldrig gjort egentligen.

Håller med om att det måste vara en bra fotograf som verkligen har kommit människor nära. Han kan knappast vara av den blyga typen. Jag kan kanske irritera mig på att han följer trenden med att kapa folks huvud, armar mm. Men det är kanska bara jag som är mossig. Sen är ju alla bilderna tagna vid rätt tidpunkt, i det vackra ljus som finns strax innan solnedgången efter en soldisig dag i ett tropiskt land.

Hur som helst, underbara bilder som ger mig inspiration att skanna lite gamla diabilder från mina resor!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar