Annons

Om Infrarött och Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enklaste sättet är att göra det i channel mixer. Man väljer "red" i rullgardinen, drar ner reglaget för rött till 0% och ökar reglaget för blått till 100%. Sedan väljer man "blue" och gör likadant, fast tvärt om. Röd=100% och blå=0%.
 
Jag glömde ju kommentera stativet åxå. Jag vet inte hur stor roll det spelar i ditt fall, men försök att undvika att det blåser för mycket, såklart, och försök även att hålla slutartiderna utanför spannet 1/30-2s för att undvika att spegeln skapar oskärpa och se om det gör någon skillnad på skärpan. Ställ skärpan på 3m ungefär och blända ner till f/11 så bör du ha skärpedjup från någon meter framför kameran till oändligheten på de lite vidare brännvidderna.

Om D50:n är lika känslig för IR som D70:n så är f/11 och 3-4s ett bra riktmärke på exponeringen med Hoya R72, beroende på hur ljust det är ute.
 
Tack för tipsen:)

Jag tror att D70 och D50 är lika känsliga, eller om möjligt att D50 är aningen känsligare ändå (vilket iofs verkar konstigt, då man väl filtrerar bättre på nyare kameror). Jag och polarn som har D70 får väldigt lika exponeringar vad jag kan se.

Jag fastnade för en lite "atomvinteraktig" nyans på Kaknäsbilden till slut: http://www.beggat.com/planket/makten/_DSC1526_3.jpg
Tyvärr försvann en del av den fina färgmättnaden på himlen när jag körde "spara för web", men om man ändå inte ser AdobeRGB så blir väl resultatet detsamma ändå antar jag. Kanske bättre att konvertera till sRGB först, och sen kompensera mättnaden "tillbaka" till rätt nivå igen?

Jag måste fråga förresten; hur fanken har du fått så bra skärpa på det förminskade självporträttet? Jag tycker alltid att man förlorar all skärpa när man förminskar, och försöker man skärpa upp den sen så blir det bara grynigt.
 
Om du konverterar till sRGB behöver du inte kompensera något. Save for web converterar inte automatiskt till sRGB, utan sparar i den färgrymd bilden är i. Så konverterar du inte blir den aRGB om du har det som arbetsrymd.
 
dumbo skrev:
Om du konverterar till sRGB behöver du inte kompensera något. Save for web converterar inte automatiskt till sRGB, utan sparar i den färgrymd bilden är i. Så konverterar du inte blir den aRGB om du har det som arbetsrymd.
Ok. Jag konverterade inte, och har både provat att "spara som vanligt", och "save for web", och när jag öppnar bilderna i Explorer eller ACDSee så ser det mycket tristare ut än i PS... Får prova om det blir bättre om jag konverterar då.

Edit: Japp, en jäkla skillnad! Fan vad man lärt sig ikväll då:-D
 
En liten fundering kring IR-filter:

Det finns ju att köpa plastfilmsfilter, som är ordentligt mycket billigare än glasfilter. Men vad ska man ha för hållare för dessa? Jag funderar lite smått på att köpa en glugg med 77mm filtergänga nämligen, och ett sådant IR-filter kostar ju fan 1000:-!!!
Då borde man kunna komma undan med ett par hundralappar om man gör filtret själv?
 
Är helt novis så kanske en dum fråga:

Efter att ha läst igenom lite olika trådar så verkar det som att vissa digitalkameror inte kan ta IR-kort med filter, någon som har koll på hur det är med Dynax 7D?
 
Innan redigering

Skulle nån kunna lägga upp en ir bild innan redigering?
och vad man ska ta kort på för "egen vitbalans"??
för att få de bästa resultatet.

alla svar är hjärtligt välkomna
 
Finns det någon samlad guide för hur man gör? Svenska eller engelska gör detsamma?
Vilka kameramodeller fungerar det på? Såg på cyberphoto att det kräver en avancerad kamera, vilket innebär?
 
Gogglade bara lite som hastigast och hittade denna sida:
http://www.tutorial9.net/photography/infrared-photography/

Det är väl en start iaf. Man kan hitta massa om man söker på "IR photography tutorial" eller liknande.

Vad man har för kameran spelar roll, men inte hurvida den är avancerad eller inte, utan hur känslig den är för IR-ljus. Nikon D70, D50 och D40 funkar ganska bra, utan att konvertera för IR. Många andra kameror, tex de flesta (för att inte säga alla) kameror från Canon är sämre och de flesta nyare kameror från Nikon är åxå ganska dåliga i det avseendet.
Därmed inte sagt att det inte går att ta IR-bilder med kameror som är mindre bra för det. Man får dock ofta _väldigt_ långa slutartider och lite sämre "IR-effekt".
Man kan även konvetera en kamera för att ta IR-bilder, men då blir den oanvändbar för "vanlig" fotografering.
Bortsett från kameran så är vissa objektiv mindre lämpade pga att de ger en sk hotspot, när man bländar ner dem.
 
Om man ska köpa ett irfilter till Nikon D300 och tamron 17-50/2,8, vilket rekomenderar ni då??

Som IR filter ekommenderar jag Hoya R72 eller motsvarande.
Det stora kruxet vid IR-foto är kanske inte filter och kamera utan objektiv då en del ger sk hotspots. Jag har inte sett nån fullständig lista nånstans över vilka objektiv man ska undvika.
På den här finns en sammanställning men den är inte komplett: http://diglloyd.com/dip/index.html
Bla har jag dåliga erfarneheter med Tamron SP 17-35. Men det säger inget om Tamron 17-50...
Så sök lite på nätet efter listor om hotspots och tamron. Dessutom är inte alla överens hittade listor som både tog upp canon 24-70/2,8 som usable och som att det ger hotspots..
 
Kamera är åxå ett krux. De flesta moderna kameror är ganska okänsliga för IR-ljus. Med ett R72 på en D300 så kommer kameran i stort sett bara att registrera den lilla del synligt ljus som åxå passerar genom filtrest.
Resultatet blir alltså inte så bra med D300.
 
Kamera är åxå ett krux. De flesta moderna kameror är ganska okänsliga för IR-ljus. Med ett R72 på en D300 så kommer kameran i stort sett bara att registrera den lilla del synligt ljus som åxå passerar genom filtrest.
Resultatet blir alltså inte så bra med D300.

Ett litet test med D300 och Hoya R72:
http://www.dimagemaker.com/2008/06/14/nikon-d300-infrared-photography-tests/

Problemet med "nyare" sensorer med stort färgomfång är att det stora färgomfånget gör att sensorn är känsligare för både UV och IR ljus. Detta kompenserar tillverkaren genom att sätta kraftigare filter för att filtrera bort just UV och IR ljuset. Effekten då blir att HOya R72 släpper igenom IR ljus och tillverkarens filter filtrerar bort IR ljuset. Man får då kompensera med rikligare exponering.
I testet kan man se att de hamnar på ungefär samma resultat som jag gjort med en standard Canon 5D med tider mellan 10 och 30 sek.

Vill man ta IR i sv/v är problemet bara exponeringstiderna, det funkar helt enkelt inte alla motiv. Om man vil ta färg och vill uppnå resultat i stil med IR standard filter på en ombyggd kamera är det oxå svårt eftersom den rikliga exponeringen genom IR filtret gör att en del av det synliga ljuset oxå fångas så det blir mer som Enhanced filter (fast inte riktigt). Se exempel på länken nedan.. Resultatet är således en kombination av filter och kamera modell (samma tillverkare verkar ha olika specar på sensor och filter paket i sina modeller).
http://lifepixel.com/digital-infrared/samples.html

Jag anser fortfarande att Objektivet är viktigast. Ger det hotspots så går det i praktiken inte att få till några bra bilder alls. Kameran påverkar resultatet och ger lite olika möjligheter/karaktär. Problemet då är störst om man vill ha en annan karaktär på bilderna i färg.
Filtret påverkar då lika mycket som kameran eftersom olika tillverkar dels har olika specar på hur brant filtret skär i våglängden och hur mycket det filtrerar bort av det oönskade ljuset dels vid vilken våglängd filtreringen görs.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.