Annons

Om Infrarött och Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
IR:
Infrarött ljus eller IR-ljus är av en våglängd som är längre än rött ljus och därför faller utanför vad det mänskliga ögat kan uppfatta. IR-ljus lämpars sig väl för användning som kommunikationlänk i t.ex handdatorer, mobiltelefoner och fjärrkontroller.
Near Infrared är de våglängder som ligger mycket nära det synliga röda ljuset.
Far Infrared är de våglängder som ligger lång från det synliga röda ljuset, och som användes t.ex. vid termisk spaning där det som är varmt står ut i förhållande till den kallare omgivningen.

Ultraviolett ljus: 1 nanometer - 390 nanometer
Synligt ljus: 390 nanometer - 770 nanometer
Infrarött ljus: 770 nanometer - 1 millimeter

Ett påslaget strykjärn blir inte så varmt att man med blotta ögat kan se att det glöder men med ett IR-filter ser man att det strålar ljus. I boken "Photography by Infrared" av Walter Clark beskrivs att det går utmärkt att belysa ett objekt med hjälp av enbart två varma strykjärn och ta en bra bild.


IR-filter:
Ett IR-filter är designat att bara släppa igenom en viss infraröd våglängd, detta till skillnad från ett UV-filter som filtrerar bort den ultravioletta våglängden. Ungefär som huvudvärkstabletter... en lindrigt missvisande beskrivning.


IR-filter och Digitalkamera:
Om det är en medvetet designad funktion eller en bonus-effekt hos digitalkameror kan man undra, men effekten av att CCD-chipet på moderna digitalkameror släpper igenom den infraröda våglängden gör att man med ett IR-filter kan se världen på ett nytt sett.

Min egen teori är att chipen i digitalkamerorna har sitt ursprung i de chip som designats för digitala videokameror. De flesta moderna DV-kameror kan filma i noll lux därför att de har en egen inbyggd IR-lampa och chipen släpper igenom IR-ljus till displayen.
Det är helt enkelt kostnadseffektivt att inte uppfinna hjulet en gång till.

I en analog SLR-kamera ser man i siktet genom linsen och betraktar världen som genom en kikare medan i displayen på en digitalkamera visas världen som kamerans CCD-chip ser den. Skruva på ett IR-filter och digitalkameran visar enbart det osynliga ljuset, det synliga ljuset har filtrerats bort. Och det är ju lite kul.

Beroende på filtermodell så blir det som visas på displayen en svartvit bild där gräs, löv och grön växtlighet blir vit därför att klorofyll reflektera den infraröda våglängden mycket bra och utstrålar till viss del eget infrarött ljus. Använder man ett Near Infrared-filter så visar kamerans display en värld med röd/rosa växtlighet och en djupblå himmel. Och det är ju också lite kul.


Fire for Effect:
IR-filtrets begränsning ligger i att resultaten blir ungefär desamma. Man får en cool effekt på ett motiv som kanske ser ganska ordinärt ut i synligt ljus. Den coola effekten är att motiven avbildas som overkliga, drömlika eller spöklika.

Har man i motivvalet med döda ting som hus, bänkar, grusgångar, staket, grindar och så vidare blir kontrasterna mycket bra och ögat och hjärnan blir intresserat när motivet ser bekant ut men något i bilden är mycket fel.

Så vad är cool att plåta? Prova parker, trädgårdar, sjöar med växtlighet eller t.ex. ett ensamt vackert träd mot ett hus. Soliga dagar med fluffiga moln blir också bra, sommareftermiddagar med regnmolnsstäd som långsamt byggs på höjden.
Höghöjds-moln, makrill-moln eller kondensstrimmor efter jetkärrorna på väg mot söderort. Morgon och kväll är det infraröda ljuset som starkast och de långa skuggor från den lågt stående solen blir mycket effektfulla.


Slutligen kan man ju fundera över vad mer som finns där ut, men som vi ännu inte kan uppfatta bara för vi inte har byggt instrumenten.

Med Handen på Musen
Fredrik Ahlström


------------------
Infra (latin) = Under
Ultra (latin) = Över.
nm = nanometer = miljarddels meter
SLR = single lens reflex.
CDD = Charge-coupled device

------------------

Websidor:
Andy Finney - Infrared Photography
Eric Cheng - Digital Infrared Photography
Ted Felix - Infrared Digital Phototgraphy
Jeremy McCreary - Infrared basics for digital photographers
Maher & Berman - How to shoot IR
Diane Syme - Dreaming in Daylight
John MacLean - Photography
 
En liten beskrivning på hur just min kamera reagerar med ett IR-filter.

Min kamera är en Olympus C-2100 Ultra Zoom och mitt ir-filter blev ett B+W 093 à 600-700 kr. Jag hade tänkt att det skulle bli ett HOYA R72 för det är den filtermodell som skrivs om mest på nätet, men det visade sig att HOYA inte levererade denna typ av filter till Sverige. Anledning okänd men Expert på Fridhemsplan i Stockholm var vänliga nog att beställa ett likvärdigt som jag är mycket nöjd med.

Man kan med fördel ställa in kameran på svartvitt läge från början. Filstorleken blir mindre och bilden skrivs snabbare ner från kameran buffertminne till kortet. Jag tycker det funkar utmärkt att köra WB, ISO/ASA, mm på auto eller ställa in det förprogrammerade natt-läget.

Eftersom tiderna blir ganska långa är stativ eller stöd bra att ha. Min UZ har inbyggd stabilisator och det hjälper mycket. Plåtar man utomhus kan oftas manuellt ställa in kortare tider, men det är ju bara att testa sig fram. Det är ju digitalt så det kostar ju inget extra.

-------------------
Mer websidor
Om B+Ws filter
Återförsäljare av dito
 
Utmärkt sida. Hittade Hoyas R72 filter för £28 (ca SEK 357) + £2,5 (ca SEK 32) i frakt i Europa
 
Jag har en kamera som man inte kan fästa några filter på objektivet. (En kompakt digital (Nikon CP 2100))
Tror ni det skulle funka att bara hålla ett IT-filter dikt mot linsen?

Hur ligger priserna för IR-filter?
 
Filter ligger väl mellan 350-700 skulle jag tippa
men om man köper den typen som man klipper till själv så är den kanske billigare.

Först måste du kolla att kameran släpper igenom IR.
Ta en fjärrkontroll, tryck på någon knapp och rikta mot kameran.
Kolla i displayen om du ser ett blinkande blått ljus.

Lees polyesterfilter som man klipper till själv kostar £8,74 för 75x75 och £14,56 för 100x100.
(millimeter antar jag) + frakt.

Går säkert att beställa hos någon proffsig affär om man inte vill handla på nätet.
 
Senast ändrad:
Det går väl inte att fota IR med alla digitala kameror? Canon EOS 10D lär inte vara så bra på det. Är det någon som har erfarenhet/kunskap om detta?
 
Infraröd effekt i PS och PSP

I januarinumret 2003 av den engelska tidningen DIGITAL PHOTO finns bra artiklar om hur man gör om vanliga fotografier (digitala eller inscannade) till infraröda diton i Photoshop 6 och 7 samt Paint Shop Pro. Har själv provat med inscannade dia och fått ganska bra resultat. En bild finns i mitt portfolioalbum "Glasriket-Utvandrarbygden" samt "Album 2 - Black and White".
Hälsningar!
Nils.
 
Har själv inte provat IR-filter på en analog kamera så jag vet inget om tider, mm men det finns säkert info på nätet.

Sen finns det ju kollegor på fotosidan som kör IR och analogt.

Den stora skillnaden är att du inte ser något i siktet på en analog kamera. Det kommer att vara helt svart eftersom filtret filtrerar bort allt synligt ljus.
 
Visst går det att köra infrarött med (de flesta) analoga kameror. Du behöver dock en särskild infraröd film, t.ex. Kodakt High Speed Infrared (HIE). Den mesta information du behöver finner du i Infrared faq (http://www.cocam.co.uk/CoCamWS/Infrared/INFRARED.HTM). Ett annat sätt är att söka här på fotosidans forum då frågan behandlats ett tiotal gånger innan. Ett råd är dock att läsa på om förvaring av film, laddning av film, exponering o.s.v. innan du börjar fotografera eftersom IR-film på många sätt skiljer sig från vanlig film.

Men visst kan man se genom sökaren. Det hela beror på vilket filter du använder. För att få en liknande effekt som Ahlströms bilder behövs bara ett vanligt rödfilter om du använder en IR-film. Exempel på bilder tagna med vanligt rödfilter (25A) har (förutom jag) även Anders Osbeck (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=7087), Anneli Lundberg (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=2796) och Anders Littorin (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=1927).

Lycka till och kom gärna med mer specifika frågor om det är något du undrar över.

/ Fredrik
 
Senast ändrad:
Vem som helst som har lust att skriva, om det inte redan finns blir säkert fotosidan glada om det kommer lite riktiga articklar om olika saker, oavsett vad det är, men just IR är ju lite häftigt och inte alla sysslar med et.
 
Har du färdigdefinierade program i din kamera så prova att ställa om till nattfotografering.
Det brukar funka bra för kameran tror att det är natt när man kör med IR-filter. Så dum är den ;)

I min aktiveras helt nya nivåer av ISO och slutartider om man kör nattprogrammet. Lägen som inte går att ställa in manuellt.

Hett tips är stativ och självutlösare för max skärpa, men ev. blåst ger ändå rörelseoskärpa i lövverk eftersom det blir så långa slutartider.
 
IR och Pentax *ist DS

Någon som provat Pentax med IR? Det finns ju inte samma uppsjö av Pentaxfotografer som ex.vis Canon men jag slänger ut frågan ändå!

Tacksam för svar!
P
 
Det sitter ju samma CCD i D70 som i *ist DS, vad jag förstått. Nu kan det ju sitta annan hotmirror framför ändå, så det är inte säkert att egenskaperna är samma för att det är samma CCD.
Testa, som tidigare föreslaget med en fjärrkontroll till en TV tex.

jfahlstrom skrev:
Jag hade tänkt att det skulle bli ett HOYA R72 för det är den filtermodell som skrivs om mest på nätet, men det visade sig att HOYA inte levererade denna typ av filter till Sverige.

Både Cyberphoto och Scandinavian Photo säljer Hoya 072, som enl. cyberphoto ska vara exakt samma filter som R72. Det funkar iaf fint på min D70.

Skott skrev:
Visst går det att köra infrarött med (de flesta) analoga kameror.

Vad jag förstått ska det inte då så bra med Canons modernare hus, med motor i huset, då dessa använder en IR-diod för att känna av filmframmatnigen som då exponerar filmen.
 
Tack Robert för hjälpen!

Jag provade med fjärrkontrollstricket på min Pentax *ist DS och det verkar funka alldeles utmärkt. Man ser tydligt den ljusblå färgen. Nu har jag dessutom beställt ett IR-filter så vem vet, vad det lider kanske ni får se något av mina alster om allt går väl!

Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.