jfahlstrom
Avslutat medlemskap
IR:
Infrarött ljus eller IR-ljus är av en våglängd som är längre än rött ljus och därför faller utanför vad det mänskliga ögat kan uppfatta. IR-ljus lämpars sig väl för användning som kommunikationlänk i t.ex handdatorer, mobiltelefoner och fjärrkontroller.
Near Infrared är de våglängder som ligger mycket nära det synliga röda ljuset.
Far Infrared är de våglängder som ligger lång från det synliga röda ljuset, och som användes t.ex. vid termisk spaning där det som är varmt står ut i förhållande till den kallare omgivningen.
Ultraviolett ljus: 1 nanometer - 390 nanometer
Synligt ljus: 390 nanometer - 770 nanometer
Infrarött ljus: 770 nanometer - 1 millimeter
Ett påslaget strykjärn blir inte så varmt att man med blotta ögat kan se att det glöder men med ett IR-filter ser man att det strålar ljus. I boken "Photography by Infrared" av Walter Clark beskrivs att det går utmärkt att belysa ett objekt med hjälp av enbart två varma strykjärn och ta en bra bild.
IR-filter:
Ett IR-filter är designat att bara släppa igenom en viss infraröd våglängd, detta till skillnad från ett UV-filter som filtrerar bort den ultravioletta våglängden. Ungefär som huvudvärkstabletter... en lindrigt missvisande beskrivning.
IR-filter och Digitalkamera:
Om det är en medvetet designad funktion eller en bonus-effekt hos digitalkameror kan man undra, men effekten av att CCD-chipet på moderna digitalkameror släpper igenom den infraröda våglängden gör att man med ett IR-filter kan se världen på ett nytt sett.
Min egen teori är att chipen i digitalkamerorna har sitt ursprung i de chip som designats för digitala videokameror. De flesta moderna DV-kameror kan filma i noll lux därför att de har en egen inbyggd IR-lampa och chipen släpper igenom IR-ljus till displayen.
Det är helt enkelt kostnadseffektivt att inte uppfinna hjulet en gång till.
I en analog SLR-kamera ser man i siktet genom linsen och betraktar världen som genom en kikare medan i displayen på en digitalkamera visas världen som kamerans CCD-chip ser den. Skruva på ett IR-filter och digitalkameran visar enbart det osynliga ljuset, det synliga ljuset har filtrerats bort. Och det är ju lite kul.
Beroende på filtermodell så blir det som visas på displayen en svartvit bild där gräs, löv och grön växtlighet blir vit därför att klorofyll reflektera den infraröda våglängden mycket bra och utstrålar till viss del eget infrarött ljus. Använder man ett Near Infrared-filter så visar kamerans display en värld med röd/rosa växtlighet och en djupblå himmel. Och det är ju också lite kul.
Fire for Effect:
IR-filtrets begränsning ligger i att resultaten blir ungefär desamma. Man får en cool effekt på ett motiv som kanske ser ganska ordinärt ut i synligt ljus. Den coola effekten är att motiven avbildas som overkliga, drömlika eller spöklika.
Har man i motivvalet med döda ting som hus, bänkar, grusgångar, staket, grindar och så vidare blir kontrasterna mycket bra och ögat och hjärnan blir intresserat när motivet ser bekant ut men något i bilden är mycket fel.
Så vad är cool att plåta? Prova parker, trädgårdar, sjöar med växtlighet eller t.ex. ett ensamt vackert träd mot ett hus. Soliga dagar med fluffiga moln blir också bra, sommareftermiddagar med regnmolnsstäd som långsamt byggs på höjden.
Höghöjds-moln, makrill-moln eller kondensstrimmor efter jetkärrorna på väg mot söderort. Morgon och kväll är det infraröda ljuset som starkast och de långa skuggor från den lågt stående solen blir mycket effektfulla.
Slutligen kan man ju fundera över vad mer som finns där ut, men som vi ännu inte kan uppfatta bara för vi inte har byggt instrumenten.
Med Handen på Musen
Fredrik Ahlström
------------------
Infra (latin) = Under
Ultra (latin) = Över.
nm = nanometer = miljarddels meter
SLR = single lens reflex.
CDD = Charge-coupled device
------------------
Websidor:
Andy Finney - Infrared Photography
Eric Cheng - Digital Infrared Photography
Ted Felix - Infrared Digital Phototgraphy
Jeremy McCreary - Infrared basics for digital photographers
Maher & Berman - How to shoot IR
Diane Syme - Dreaming in Daylight
John MacLean - Photography
Infrarött ljus eller IR-ljus är av en våglängd som är längre än rött ljus och därför faller utanför vad det mänskliga ögat kan uppfatta. IR-ljus lämpars sig väl för användning som kommunikationlänk i t.ex handdatorer, mobiltelefoner och fjärrkontroller.
Near Infrared är de våglängder som ligger mycket nära det synliga röda ljuset.
Far Infrared är de våglängder som ligger lång från det synliga röda ljuset, och som användes t.ex. vid termisk spaning där det som är varmt står ut i förhållande till den kallare omgivningen.
Ultraviolett ljus: 1 nanometer - 390 nanometer
Synligt ljus: 390 nanometer - 770 nanometer
Infrarött ljus: 770 nanometer - 1 millimeter
Ett påslaget strykjärn blir inte så varmt att man med blotta ögat kan se att det glöder men med ett IR-filter ser man att det strålar ljus. I boken "Photography by Infrared" av Walter Clark beskrivs att det går utmärkt att belysa ett objekt med hjälp av enbart två varma strykjärn och ta en bra bild.
IR-filter:
Ett IR-filter är designat att bara släppa igenom en viss infraröd våglängd, detta till skillnad från ett UV-filter som filtrerar bort den ultravioletta våglängden. Ungefär som huvudvärkstabletter... en lindrigt missvisande beskrivning.
IR-filter och Digitalkamera:
Om det är en medvetet designad funktion eller en bonus-effekt hos digitalkameror kan man undra, men effekten av att CCD-chipet på moderna digitalkameror släpper igenom den infraröda våglängden gör att man med ett IR-filter kan se världen på ett nytt sett.
Min egen teori är att chipen i digitalkamerorna har sitt ursprung i de chip som designats för digitala videokameror. De flesta moderna DV-kameror kan filma i noll lux därför att de har en egen inbyggd IR-lampa och chipen släpper igenom IR-ljus till displayen.
Det är helt enkelt kostnadseffektivt att inte uppfinna hjulet en gång till.
I en analog SLR-kamera ser man i siktet genom linsen och betraktar världen som genom en kikare medan i displayen på en digitalkamera visas världen som kamerans CCD-chip ser den. Skruva på ett IR-filter och digitalkameran visar enbart det osynliga ljuset, det synliga ljuset har filtrerats bort. Och det är ju lite kul.
Beroende på filtermodell så blir det som visas på displayen en svartvit bild där gräs, löv och grön växtlighet blir vit därför att klorofyll reflektera den infraröda våglängden mycket bra och utstrålar till viss del eget infrarött ljus. Använder man ett Near Infrared-filter så visar kamerans display en värld med röd/rosa växtlighet och en djupblå himmel. Och det är ju också lite kul.
Fire for Effect:
IR-filtrets begränsning ligger i att resultaten blir ungefär desamma. Man får en cool effekt på ett motiv som kanske ser ganska ordinärt ut i synligt ljus. Den coola effekten är att motiven avbildas som overkliga, drömlika eller spöklika.
Har man i motivvalet med döda ting som hus, bänkar, grusgångar, staket, grindar och så vidare blir kontrasterna mycket bra och ögat och hjärnan blir intresserat när motivet ser bekant ut men något i bilden är mycket fel.
Så vad är cool att plåta? Prova parker, trädgårdar, sjöar med växtlighet eller t.ex. ett ensamt vackert träd mot ett hus. Soliga dagar med fluffiga moln blir också bra, sommareftermiddagar med regnmolnsstäd som långsamt byggs på höjden.
Höghöjds-moln, makrill-moln eller kondensstrimmor efter jetkärrorna på väg mot söderort. Morgon och kväll är det infraröda ljuset som starkast och de långa skuggor från den lågt stående solen blir mycket effektfulla.
Slutligen kan man ju fundera över vad mer som finns där ut, men som vi ännu inte kan uppfatta bara för vi inte har byggt instrumenten.
Med Handen på Musen
Fredrik Ahlström
------------------
Infra (latin) = Under
Ultra (latin) = Över.
nm = nanometer = miljarddels meter
SLR = single lens reflex.
CDD = Charge-coupled device
------------------
Websidor:
Andy Finney - Infrared Photography
Eric Cheng - Digital Infrared Photography
Ted Felix - Infrared Digital Phototgraphy
Jeremy McCreary - Infrared basics for digital photographers
Maher & Berman - How to shoot IR
Diane Syme - Dreaming in Daylight
John MacLean - Photography