Annons

Om du bara fick ha 3 fasta objektiv..

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller väljer man ett 500mm tillsammans med 2 andra objektiv och prioriterar bort någon annan kategori av motiv.

För att spetsa till det så kan frågan omformas: "om du bara fick ha ett fast objektiv?"

Man måste då fråga sig varför? Är det inte så att vi vila kunna ta så bra bilder som möjligt oavsett motiv?
Varför skall jag fota mina vänner i kyrkan med ett 500 mm och ett par andra objektiv? Varför skall jag försöka springa 100 meter med bojor och handklovar?
Naturligtvis bör jag inte lägga begränsningar på mig själv när jag vill ta så bra bilder som möjligt.
Jag bör använda det bästa jag har efter det motiv jag vill fotografera.

Min tanke också!

Eller väljer man ett 500mm tillsammans med 2 andra objektiv och prioriterar bort någon annan kategori av motiv.

För att spetsa till det så kan frågan omformas: "om du bara fick ha ett fast objektiv?"

För mig, som är lat, så väljer jag numera endast ett objektiv på mina promenader. Visst, man kan inte fotografera allt, men vem behöver det?
På min Fuji X-pro 2 sitter som regel ett 35mm (motsv. drygt 50 mm/35.kamera). Jag tycker det är skönt att slippa fundera på vilken brännvidd som blir bäst. Jag letar efter motiv som passar brännvidden i st för tvärtom. Det funkar för mig.

För mig, som är lat, så väljer jag numera endast ett objektiv på mina promenader. Visst, man kan inte fotografera allt, men vem behöver det?
På min Fuji X-pro 2 sitter som regel ett 35mm (motsv. drygt 50 mm/35.kamera). Jag tycker det är skönt att slippa fundera på vilken brännvidd som blir bäst. Jag letar efter motiv som passar brännvidden i st för tvärtom. Det funkar för mig.

Nu var väl inte frågan om vad du väljer för dina promenader. Utan vilka 3 objektiv du skall begränsa dig till.
Att få dessa 3 att båda fungera till bröllopsfoto och fågelfoto, sportfoto och annat.
Det är det jag protesterar emot.
Ofta kräver det också annan utrustning som blixtar och triggers.
Därför är att bara ha 3 fasta objektiv en mycket begränsandande idé.
Vi har en systemkamera därför vi kan vara flexibla. Varför begränsa den möjligheten?

Nu var väl inte frågan om vad du väljer för dina promenader. Utan vilka 3 objektiv du skall begränsa dig till.
Att få dessa 3 att båda fungera till bröllopsfoto och fågelfoto, sportfoto och annat.
Det är det jag protesterar emot.
Ofta kräver det också annan utrustning som blixtar och triggers.
Därför är att bara ha 3 fasta objektiv en mycket begränsandande idé.
Vi har en systemkamera därför vi kan vara flexibla. Varför begränsa den möjligheten?

Det finns ju såklart inte något rätt eller fel på TS fråga. Men den kan väl ändå ge en fingervisning vilka objektiv som vi skulle begränsa oss till. Sedan kan jag hålla med om att med en systemkamera så behöver man egentligen inte den begränsningen utan man kanske tar med 2-3 objektiv beroende på vad man ska fotografera.

Normalt sätt har jag med 28/1,8 samt en 150-600, täcker nog 70% av min fotografering. Sätter jag på mitt makro så täcker jag 20% till. Återstår övrigt, tex barndop inästa vecka, dit tar jag ju inte med 150-600 som du är inne på utan det blir nog 17-50/2,8, 28/1,8, 50/1,8 samt 90/2,8 så får man se vad som används

Förvisso, men frågan ligger faktiskt i Nikon-forumet.

Jamen då då gäller det Nikon och inte alla andra kamereraformat som finns.
Jag har inga problem att ha samma debatt inom Fuji X-trans när vi alla diskuterar samma sak.
Då kan vi alla diskutera vilka objektiv som vi anser bäst. Om vi gör frågan generell blir den plötsligt meningslös
Om vis skall lära oss något nytt för vi nog som inom alla vetenskap begränsa oss en del.
Inte sopa runt med generella påståenden.
Mina 3 mest använda fasta objektiv för Canon skiljer sig väldigt mycket från vad som är mina 3 mest använda fasta objektiv för Fuji.
Tanken med den här typen av trådar är väl att vi skall lära oss något från varandra?
Om det bara handlar om någon typ av allmän omröstning blir det ganska meningslöst.

Senario 1.
Det jag har råd med.
Nikon AF-S 300 mm f/4 PF ED VR
Nikon AF-S Nikkor 85mm f/1,4G
Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED

Senario 2
Det jag inte har råd med
Nikon AF-S Nikkor 24mm f/1,4G ED
Nikon AF-S Nikkor 105mm f/1,4E ED
Nikon AF-S Nikkor 200mm f/2G ED VRII

Men jag skulle sakna 35, 50, och längre tele eller vidare vidvinkel ...

Roligt att det är så många som deltar i denna brain teaser och att det kommit lite mer variation i förslagen.

Min initiala tanke var att få fram en lång lista på bra Nikonobjektiv för egen och andras del (gärna fullständiga modellbeteckningar så de går att hitta om man är intresserad), men om man enbart har preferens mot en viss brännvidd, sensorstorlek, manuell fokus eller annat gör i alla fall inte mig något.

Själv har jag 5 objektiv som jag ämnar ha kvar kanske jag ska tillägga, så man måste inte sälja av resterande för att man gör ett val i denna tråden :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar