Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om att fotografera insekter med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Reagerar insekterna på blixtljuset?

Jag vill fotografera makro av insekter med blixtljus. Dagens digitalkameror mäter ljuset för automatiskt blixtfotografering genom att sända ut en kort förblixt för mätningen.

Så frågan är om insekter skräms bort av förblixten?

/Erik

Jag har fotograferat en del insekter med blixt, såväl inbyggd, vanlig separat, ringblixt, samt kombinationer av dessa. Förvånansvärt nog brukar inte insekterna reagera på detta; det fungerar i allmänhet bra.

Lite att tänka på:

Den inbyggda blixten brukar dock ofta inte ge tillräckligt med ljus för insektsmacro, men den kan fungera utmärkt för att lätta upp skuggorna vid solljus. Vid korta brännvidder på macro-objektivet, och maximal avbildningsskala (=minsta möjliga avstånd mellan främre linsen och insekten), kan objektivet skymma för den inbyggda blixten.

Insekter med blank yta, såsom skalbaggar är svåra att fotografera med blixt; det blir mycket reflexer som stör bilden.

Macrobilder med blixt blir lätt lite platta och vassa i konturerna. De kan bli strålande också, men man skall inte ta det för givet.

Den här bilden är tagen med ringblixt + separat blixt där den ljusare bakgrunden i högre nedre hörnet kommer från den separata blixten.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=771521

/Hälsningar

Björn

Tack för infon!

Det är en bra bild det där. Den extra blixten gjorde stor nytta för att få en behaglig bakgrund.

MPE65 ger extrem avbildningsskala. Jag kanske nöjer mig med 1:1, vi får se eftersom jag kör Nikon och måste ta till mellanringar o.d för större skala.

Inbygd blixt är inte aktuellt. Däremot övervägde jag att köpa Nikons nya makroblixtsystem med lösa blixtar monterbara i ring runt objektivfronten. Och ditt svar fick mig att bestämma mig för ett inköp.

/Erik

Lycka till med investeringen, och glöm inte att tanka upp lite av resultatet hit så vi få beskåda det!

/Hälsningar

Björn

Hej,
jag fotar oftast fjärilar med hjälp av extern blixt. För att slippa gå allt för nära kör jag med en 70-210/4 och en 1.4 konverter. Blixten är en Metz 54-MZ3 med en omnibounce. Jag brukar ställa både bländare (minst 11 för rejält skärpedjup) och slutare (runt 1/400) manuellt och sen får blixten lägga till det ljus som inte finns naturligt. Brukar fungera ganska bra. Exempelbilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=773958&target=_blank#

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=773955&target=_blank#

Upplever det ofta som en fördel att blixtbelysa huvudmotivet då det gör bakgrunden aningen mörkare även dagtid så motivet kommer fram bättre.

Jag har aldrig noterat att fjärilar bryr sig i blixtljuset, om effetken inte är att de sitter still =)

Mvh, Oskar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar