Annons

Olympus Zuiko Digital ED 35-100 mm f/2,0

Produkter
(logga in för att koppla)
Några betänkligheter. Jag kör Canon system men använder även Olympus E450 som kompaktkamera (jo - även med 18-180 är settet inte större än en superzoom kompakt). Olympus systemet har, som alla system fördelar och nackdelar och dessa kan diskuteras fram och tillbaks. Vad jag däremot har märkt då jag satt upp min 18-180 till försäljning (jag kan ju köra en E400+40-150 och en E450+14-42 istället) är att trots utgångspris på halva nypriset, så är det bara 2 grupper av spekulanter: 1) De som har micro4/3 och för dessa är ju 4/3 optik inte optimal om man inte vill punga ut för en adapter) 2) De som vill pruta kraftigt. Hade det varit Canon original 18-200 så hade 2/3 av nypriset varit gängse standard för ett objektiv som fortfarande görs nytt i denna prisklass, för 1/2 nypriset skulle det sålt som smör i solsken. Just nu finns det osedvanligt mycket Olympus 4/3 på blocket. Jag misstänker två huvudgrupper säljer - de som köper m4/3 istället och de som byter system.

Vad jag vill påpeka är att hur bra 35-100 än må vara om man inte är säker på att man kommer ha Olympus till dödagar så är det en större risk att lägga ut så mycket pengar på optik till 4/3. Olympus har bara släppt en ny 4/3 kamera på länge - E5. F ö verkar allt satsas på m4/3rds. Kommer ni som stödjer Olympus och köp av detta objektiv vara villiga att om 2-3 år köpa det beg för 2/3 av nypriset?

Min poäng är - det spelar liten roll hur bra ett objektiv eller hus verkligen är, vill man byta längre fram är man beroende av efterfrågan på det man gör sig av med och då är det produktens UPPFATTADE egenskaper som är viktiga. Så ja - OLympus gör bra grejer och för de allra flesta så räcker faktiskt 10-12 MPX som systemet erbjuder väldigt långt. Det praktiska värdet av dubbla upplösningen är tveksamt i de flesta fall. Å andra sidan så finns ju relativa svagheter i kontroll av skärpedjup och brus. Men ffa, hur ser framtiden ut?
 
Några betänkligheter. Jag kör Canon system men använder även Olympus E450 som kompaktkamera (jo - även med 18-180 är settet inte större än en superzoom kompakt). Olympus systemet har, som alla system fördelar och nackdelar och dessa kan diskuteras fram och tillbaks. Vad jag däremot har märkt då jag satt upp min 18-180 till försäljning (jag kan ju köra en E400+40-150 och en E450+14-42 istället) är att trots utgångspris på halva nypriset, så är det bara 2 grupper av spekulanter: 1) De som har micro4/3 och för dessa är ju 4/3 optik inte optimal om man inte vill punga ut för en adapter) 2) De som vill pruta kraftigt. Hade det varit Canon original 18-200 så hade 2/3 av nypriset varit gängse standard för ett objektiv som fortfarande görs nytt i denna prisklass, för 1/2 nypriset skulle det sålt som smör i solsken. Just nu finns det osedvanligt mycket Olympus 4/3 på blocket. Jag misstänker två huvudgrupper säljer - de som köper m4/3 istället och de som byter system.

Vad jag vill påpeka är att hur bra 35-100 än må vara om man inte är säker på att man kommer ha Olympus till dödagar så är det en större risk att lägga ut så mycket pengar på optik till 4/3. Olympus har bara släppt en ny 4/3 kamera på länge - E5. F ö verkar allt satsas på m4/3rds. Kommer ni som stödjer Olympus och köp av detta objektiv vara villiga att om 2-3 år köpa det beg för 2/3 av nypriset?

Min poäng är - det spelar liten roll hur bra ett objektiv eller hus verkligen är, vill man byta längre fram är man beroende av efterfrågan på det man gör sig av med och då är det produktens UPPFATTADE egenskaper som är viktiga. Så ja - OLympus gör bra grejer och för de allra flesta så räcker faktiskt 10-12 MPX som systemet erbjuder väldigt långt. Det praktiska värdet av dubbla upplösningen är tveksamt i de flesta fall. Å andra sidan så finns ju relativa svagheter i kontroll av skärpedjup och brus. Men ffa, hur ser framtiden ut?

Man får nog kolla in på dpreview´s Oly-forum för att se hur Olympus 4/3-framtid diskuteras mer utförligt, här på fotosidan verkar andelen engagerade Olympusanvändare vara lite för liten för att det ska bli större "utredningar" etc, verkar mest vara inhopp av folk som är skeptiska.Iofs även det händer mkt just nu på "det stora" foumet...
(E-5 sågas påDPR av många som aldrig ens provat systemet, redan innan den lanserats och även en och annan Olympusägare surar över att man inte kom med en "superdunderkamera som klår alla på marknaden".Suck, vad trodde dom var att vänta?)

Hur som helst, det jag tror efter att följt DPR ett bra tag är att Olympus i dagsläget inte har sagt "allt" men det dom har sagt officielt (och mellan radrerna) är ungefär detta:
1."Det kommer 'alltid' finnas en kapabel hi-end kamera som kan nyttja SHG/HG-objektiven "till fullo"
2.Resurserna läggs (nu) till 99% på att utveckla m4/3 (företagets kameradivison är lång mindre än Olympus som helhet, och har att hushålla noga med kostnaderna, och lägger dom där de kan tänkas ge vinst.Som det är nu säljer Olympus MKT av m4/3, som ger vinst, medan 4/3 i lägre prisklasser verkar gå med förlust.E-5 är en väg att kunna erbjuda avancerade användare/proffs något medan man jobbar på att utveckla hi-end m4/3, något som lär ta lite mer tid.
3.E-XX/XXX kamerorna tillverkas inte längre, och officielt är inga ersättare planerade till E-30/E-620/520/450.(Klart ingen kamera är officiell innan den är "press-releasad" iofs...
4:Framtiden är spegellös, men det måste inte betyda att alla kameror är m4/3, spegellös(a) 4/3 kan komma ifråga, såväl som avsevärt vassare PEN-modeller.(Vassare framförallt i AF, ska man väl säga, då det är den sak där PEN är bra mkt slöare än vad en vanlig billig DSLR är).

Angående beg-priser i Sverige på enklare Olympusobjektiv:
Ja du har säkert rätt, de är inga bra kapitalplaceringar precis.Sen råkar ju 18-180:an vara den enda eventuella "plumpen" i hela objektivprogrammet (som det oftas anses, jag har inte provat själv) och även om den är bra har den ju "fel" brännviddsomfång för normal allmänfoto (alldeles för 'trång' vidvinkel) så den kanske inte är så attraktiv...blir då lätt 'onödigt' billig.

Ser iaf att 14-54:an (en riktig pärla värd sitt nypris med råge) iaf aldrig 'slumpas' ut, sen vad verkligt säljpris blir vet man ju aldrig, om det inte är på tradera förstås.
Jag bjöd på en Sigma 28/1,8 EX i 4/3-fattning nyligen.Ett enda bud första veckan sen jag såg aktionen var på 1599 kr, väl vid slutaktion gick den för över 2200 kr...

På stora internationella säljsajterna vet jag inte hur det ser ut, men av inläggen på DPR att döma råder ingen nämnvärd "REA" på bättre kameramodeller, inte på de finare objektiven heller....

Jag kommer iaf köra min E-620 bra länge även om jag skulle få för mej att klämma in en E-5 (eller kommande hi-end-modell) i budgeten.Av byggkvaliteten att döma kommer 620:an hålla länge...
Jag brukar normalt bara byta om något går sönder eller en och ny mkt bättre finns som drar tillräckligt & jag har råd.
E-5 ligger ju inte i något av de facken just nu iaf.Verkar ju erbjuda klart notabel bildkvalitetsförbättring, men pengen inte i närheten av E-620/E-30...

(För den som vill byta upp sej varje (halv)år kanske det är bättre med annat märke, det tekniska helt lagt åt sidan)

Man kanske också kan säga att av folk som brukar befinna sej på fotoforumen är det mer snack om "uppgraedringsmöjligheter" och "förväntat säljvärde vid byte" etc, medan 90% (nog fler än 90%, "svensson-köparna") bryr sej mest om att få en 'kamera dom gillar', som är "bra" och som inte kostar "för mkt" nu.
Evt %-värde vid framtida sälj är nog ingen jättegrej för den vanlige familjefotografen, många verkar tycka att hemelektronik (som kameror alltmer hamnar under) är köp-slit-slängprylar.
Möjligen får man "kalla fötter" om någon kompis som är "foto-marknads-expert" säger "köp det" eller "köp inte det"...
 
Senast ändrad:
Jag håller med om aty det har blivit för mycket prylhysteri kring foto. Samtidigt är det en verklighet om man skall byta. Sensorer och slutare slots t ex, och kanske i framtiden vill man se sig om. Samma argument kan appliceras till bilar. Jag kör själv Volvo, inte för andrahandsvärdets skull, men om jag vill byta bil innan den uppnår "strulålder" kostar V70 mindre än FordMondeo och SAAB 9-5 (inköpskostnad - säljkostnad (andrahandsvärde)). Så visst, man skall aldrig köpa kamera/ optik för andrahandsvärdets skull men man kanske ändå kan fundera igenom detta innan stora investeringar. Sedan har jag inga synpunkter på att Olmpus är dåligt - tvärtom, härliga kameror (dock lite liten sökare jämfört med fullformat).
 
Jag önskade att folk med hg shg glas slumpade skiten på blocket. Jag kanske skulle ge dom en hjälpande hand...
 
Rätt ska vara rätt!

Haha, rolig läsning. Hur kan man få för sig att endast multiplicera brännvidden med cropfaktorn? Givetvis ska också bländaren multipliceras med cropfaktorn. Då är objektiven inte alls speciellt ljusstarka. 35-100/2 blir en 70-200/4, 14-35/2 blir en 28-70/4 och 150/2 blir en 300/4. Då är det plötsligt Olympus som ligger ett bländarsteg efter i ljusstyrka, istället för tvärt om som recensionerna antyder.

Inte helt riktigt! Slutartiden, ISO och bländaren styr exponeringen oavsett storlek på sensorn. 1/125 dels sekund är precis samma oavsett storlek på sensorn, så även samma ISO inställning men även bländarinställningen! Visst ändras skärpedjupet beroende på sensorstorlek, men f2,0 är f2,0 och inget annat! Ställ två kameror med olika sensorstorlek bredvid varandra och ställ in för samma motiv så får du två kameror med samma tid och bländare. Zuiko 35-100 är ett helt fantastiskt objektiv på alla punkter. Ok, det är stort och tungt men det är byggt helt i metall med handpolerade linselement. Det är knivskarpt från bländare 2,0 med en fantastisk kontrast och färgåtergivning. Det är faktiskt det första och enda f2,0 objektiv (70-200mm) som tillverkats. Att Canon inte tillverkar ett beror på att de med sina ynkliga (!?) f2,8 (dubbelt så ljussvagt=ett bländarsteg!!) väger in på ca 1300 gram och ett f2,0 skulle väga någonstans kring 3 kg och ha en frontlins på 150 mm.
 
Inte helt riktigt! Slutartiden, ISO och bländaren styr exponeringen oavsett storlek på sensorn. 1/125 dels sekund är precis samma oavsett storlek på sensorn, så även samma ISO inställning men även bländarinställningen! Visst ändras skärpedjupet beroende på sensorstorlek, men f2,0 är f2,0 och inget annat! Ställ två kameror med olika sensorstorlek bredvid varandra och ställ in för samma motiv så får du två kameror med samma tid och bländare. Zuiko 35-100 är ett helt fantastiskt objektiv på alla punkter. Ok, det är stort och tungt men det är byggt helt i metall med handpolerade linselement. Det är knivskarpt från bländare 2,0 med en fantastisk kontrast och färgåtergivning. Det är faktiskt det första och enda f2,0 objektiv (70-200mm) som tillverkats. Att Canon inte tillverkar ett beror på att de med sina ynkliga (!?) f2,8 (dubbelt så ljussvagt=ett bländarsteg!!) väger in på ca 1300 gram och ett f2,0 skulle väga någonstans kring 3 kg och ha en frontlins på 150 mm.

du har fel
 
Helt rätt, f/2.0 är alltid f/2.0, däremot blir det uppfattade skärpedjupet olika. Dessutom är iso 100 inte alltid iso 100, för att bestämma exponeringen, visst, men brusnivåerna skiljer sig signifikant.
 
Inte helt riktigt! Slutartiden, ISO och bländaren styr exponeringen oavsett storlek på sensorn. 1/125 dels sekund är precis samma oavsett storlek på sensorn, så även samma ISO inställning men även bländarinställningen! Visst ändras skärpedjupet beroende på sensorstorlek, men f2,0 är f2,0 och inget annat! Ställ två kameror med olika sensorstorlek bredvid varandra och ställ in för samma motiv så får du två kameror med samma tid och bländare. Zuiko 35-100 är ett helt fantastiskt objektiv på alla punkter. Ok, det är stort och tungt men det är byggt helt i metall med handpolerade linselement. Det är knivskarpt från bländare 2,0 med en fantastisk kontrast och färgåtergivning. Det är faktiskt det första och enda f2,0 objektiv (70-200mm) som tillverkats. Att Canon inte tillverkar ett beror på att de med sina ynkliga (!?) f2,8 (dubbelt så ljussvagt=ett bländarsteg!!) väger in på ca 1300 gram och ett f2,0 skulle väga någonstans kring 3 kg och ha en frontlins på 150 mm.

Ja och nej, om man skall vara helt sanningsenlig. Bländartalet är inte exakt relaterat till slutartid då det finns transmissionsförluster av ljus p g a reflektioner mellan linselementen. En zoom med många linselement tappar mer ljus p g a detta. T ex tappar Nikkor 200-400/4,0 minst 1/3 steg p g a detta som automatiken kompenserar för då slutartid anges. En 105/2,8 macro nära oändlighet vid bl 4 skulle ge en snabbare slutartid vid samma ljusnivå. Det enda bländare 2,0 anger egentligen är att bländaröppningen 5cm kan uppnås vid 100mm.

Även utan transmissionsförluster om man tar en 70-200/2,8 på FF, underexp ett steg får man samma slutartid som 35-100/2,0 och vid de flesta ISO tal mindre brus då man sedan lättar upp bilden i efterbeh p g a de större pixlarna. Så, 2,0 och 4/3rds kontra FF/aps-c kan disk.

Detta säger inget om andra Olympusegenskaper som kan göra systemet intressant på andra sätt.
 
Varför saboteras var och vartannat inlägg på det här forumet av fanatiska canonister? Vi som har Olympus kamerahus har NOLL intresse av Canons objektiv och om dom är bättre eller sämre än Olympus diton.
Det finns VS-forum för såna här diskussioner. Finns det inga moderatorer på fotosidans forum???

/Johan

Jag tror att du har missat något. Fotosidans rätta namn borde ju vara Canonsidan. Att ha en kamera av ett annat fabrikat, och Olympus i synnerhet, är ju som du märkt inte riktigt rumsrent på "fotosidan".
 
Inte helt riktigt! Slutartiden, ISO och bländaren styr exponeringen oavsett storlek på sensorn. 1/125 dels sekund är precis samma oavsett storlek på sensorn, så även samma ISO inställning men även bländarinställningen! Visst ändras skärpedjupet beroende på sensorstorlek, men f2,0 är f2,0 och inget annat! Ställ två kameror med olika sensorstorlek bredvid varandra och ställ in för samma motiv så får du två kameror med samma tid och bländare. Zuiko 35-100 är ett helt fantastiskt objektiv på alla punkter. Ok, det är stort och tungt men det är byggt helt i metall med handpolerade linselement. Det är knivskarpt från bländare 2,0 med en fantastisk kontrast och färgåtergivning. Det är faktiskt det första och enda f2,0 objektiv (70-200mm) som tillverkats. Att Canon inte tillverkar ett beror på att de med sina ynkliga (!?) f2,8 (dubbelt så ljussvagt=ett bländarsteg!!) väger in på ca 1300 gram och ett f2,0 skulle väga någonstans kring 3 kg och ha en frontlins på 150 mm.

Tyvärr, du är totalt ute och cyklar. Du har inte förstått någonting av vad ekvivalens är mellan olika negativformat. Läs på innan du skriver, det finns nog lite info även i den här tråden...
 
Inte helt riktigt! Slutartiden, ISO och bländaren styr exponeringen oavsett storlek på sensorn. 1/125 dels sekund är precis samma oavsett storlek på sensorn, så även samma ISO inställning men även bländarinställningen! Visst ändras skärpedjupet beroende på sensorstorlek, men f2,0 är f2,0 och inget annat! Ställ två kameror med olika sensorstorlek bredvid varandra och ställ in för samma motiv så får du två kameror med samma tid och bländare. Zuiko 35-100 är ett helt fantastiskt objektiv på alla punkter. Ok, det är stort och tungt men det är byggt helt i metall med handpolerade linselement. Det är knivskarpt från bländare 2,0 med en fantastisk kontrast och färgåtergivning. Det är faktiskt det första och enda f2,0 objektiv (70-200mm) som tillverkats. Att Canon inte tillverkar ett beror på att de med sina ynkliga (!?) f2,8 (dubbelt så ljussvagt=ett bländarsteg!!) väger in på ca 1300 gram och ett f2,0 skulle väga någonstans kring 3 kg och ha en frontlins på 150 mm.

Om rätt ska vara rätt. Bra förklaring här under "Myter och vanliga missuppfattningar":
http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/light.htm#1
 
Jag tror att du har missat något. Fotosidans rätta namn borde ju vara Canonsidan. Att ha en kamera av ett annat fabrikat, och Olympus i synnerhet, är ju som du märkt inte riktigt rumsrent på "fotosidan".

He he, riktigt så illa är det kanske inte, Nikon är väl godkänt också ;-). Dock så hävdar jag fortfarande att åtminstone för mig är ett canon-objektivs eventuella överlägsenhet helt ovidkommande då det inte passar på min E3....

Tänkte också på det här att man tydligen skall "räkna" om bländartalet eftersom Olympus har 2ggr cropfaktor. För att göra en rättvis jämförelse skall man väl då räkna om dom flesta Canon- och Nikonkameror med 1,6 då det ju bara är ett fåtal modeller som har fullformat (35mm)sensor.

Förövrigt tycker jag fortfarande att moderatorerna på det här forumet (om det finns några) inte är mycket att hänga i julgranen. Den här diskussionen är så off-topic den kan bli och borde ha stängts redan första dagen. Om jag kommer ihåg rätt handlade den om ett tips om bra pris som någon hittat på nätet.

/Johan
 
Läste igenom tråden, och är storligen förvånad över vart diskussionen gått. 35-100 objektivet skulle nog förtjäna ngt annat.

Men hej, en länk från det ursprungliga inlägget väcker intresse. Fina resultat, inte sant?
Julie Poole photography -> http://juliepoole.com/

Hälsar en användare av de båda systemen.
 
Över på forumet: Olympus E-system community på flickr har en kille skrivit ner sina synpunkter och erfarenheter efter en tids använding av objektivet: Zuiko Digital 35-100mm f/2,0.
Jag tycker det är intressant att höra vad personer som har egna erfarenheter har att säga om produkter. Så jag tog mig friheten att kopiera hans text hit så ni andra som har intresse eller kanske går i köptankar kan läsa vad han har att säga om objektivet..



"Here my small recap of the first weeks with it:

shortly put: it's the best lens I've ever touched, and I've had several, believe me..

I have owned canon L Lenses together with my 5d before selling the canon stuff 2 years ago. And I have rented the best of the best from them where needed 100/2.8, 85/1.2, 135/2 etc.. I also have access to some of the best Nikons through some photographer friends lot's of VRII's etc. (the latest of the nikkors are very lovely too btw..) but nothing comes close to the 35-100 (even my Nikon friends say this by the way..) think of the zuiko 50 macro quality... but in the full range from 70-200 mm biting sharp and completely distortion free from F2, giving you the FIELD OF VIEW of 70-200 f4 from Fullframe camera, but with double the LIGHT gathering which means faster SHUTTER SPEED of F2.0 which I wouldn't get with a 70-200 f4 on a Fullframe, (the IBIS advantage is excluded here) For this reason I rarely shoot over iso 400 with my E-3 now.

What is great as well that the focusing action is SO smooth and accurate, you can have 80mm or 81 mm for example in the exif (I didn't know that before owning it...), it doesn't make the 'STEPS' that for example the 12-60 does.. (probably that's the case on all SHG's but I have no idea (maybe somebody can throw his experiences in here), as I own just this one of the SHG's. Manual focusing is also silky-smooth. The construction is Full-Metal bodied (or magnesium.. however.. unlike the 12-60 for example) but I guess this is also an SHG and price 'thingy'

For Sharpness, There's no need to stop this lens down (unless you want to achieve more depth of field..) it's a 'strange' feeling to zoom all the way with this lens as you get a felt 97% sharpness at F2.0 already (which you get earliest at F5.6 to F8 on Fullframe. Funniest thing is to see the top display of the E-3 when moving through the whole focusing range, remaining fixed at F2.0, kind of unbelievable.. It's one huge-PRIME-lens-ZOOM. the only downsides I've found is the Lenshood is 'really huge' a little too big for my taste, it's extremely huge really! a reason I don't use it always, just when I absolutely have too, but it has a nice window build in the hood, if you need to work with filters (probably very handy for tripod work). Also the weight of almost 1.7 kilos isn't unproblematic, but it's OK compared to the performance you get. I used it mainly handheld without tripod adapter until now, to get rid of the extra-weight.

The same week I got it I had an assignment of a bigger portrait session for a company. what better way to try this lens out, results were perfect (at least for the clients..) Autofocus is faster and snappier than I had expected. Not super-duperfast but very 'decided' in focusing and as a real surprise, faster than most other lenses I have. (except the 12-60 of course..)

I payed an 'incredible- really incredible' price for this masterpiece of optical craft (was maybe the deal of the year for me... and I had to sell off some of my beloved film-gear to fund it, but one can't have everything) actually for me it came just right, and makes my E-3 a new camera.

even if there's more weight and a little more volume compared to the 50-200, I think it's handles and balances better (than the 50-200 for example..) on the E-3 as the lens DOES NOT extract when zooming (unlike the 50-200 which is very long extracted...), this purchase is a reason, the E-5 has to wait a longer for me as almost the full 'E-5 budget' went on the lens now, but I feel it was exactly the right decision for me. As I feel there's the same quality jump from Standard Grade to High Grade lenses, as to High to Super High Grade lenses (attention this is a very subjective opinion and opinions may vary..)

the focus lock buttons on the end of the tube (those round rubber knobs) are also incredible to work with. I'm almost tempted to sell all my other E-system lenses, just for this lens, it's really that good.. i will upload some examples the next couple of weeks, as i was pretty lazy uploading recently, and too busy shooting.

now I need to go out and practice more, get some more clients, to make this lens 'justice' but the shots from the portrait sessions already gave me back what the lens costs were..

http://www.flickr.com/groups/olympusesystem/discuss/72157625279633607/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.