Några betänkligheter. Jag kör Canon system men använder även Olympus E450 som kompaktkamera (jo - även med 18-180 är settet inte större än en superzoom kompakt). Olympus systemet har, som alla system fördelar och nackdelar och dessa kan diskuteras fram och tillbaks. Vad jag däremot har märkt då jag satt upp min 18-180 till försäljning (jag kan ju köra en E400+40-150 och en E450+14-42 istället) är att trots utgångspris på halva nypriset, så är det bara 2 grupper av spekulanter: 1) De som har micro4/3 och för dessa är ju 4/3 optik inte optimal om man inte vill punga ut för en adapter) 2) De som vill pruta kraftigt. Hade det varit Canon original 18-200 så hade 2/3 av nypriset varit gängse standard för ett objektiv som fortfarande görs nytt i denna prisklass, för 1/2 nypriset skulle det sålt som smör i solsken. Just nu finns det osedvanligt mycket Olympus 4/3 på blocket. Jag misstänker två huvudgrupper säljer - de som köper m4/3 istället och de som byter system.
Vad jag vill påpeka är att hur bra 35-100 än må vara om man inte är säker på att man kommer ha Olympus till dödagar så är det en större risk att lägga ut så mycket pengar på optik till 4/3. Olympus har bara släppt en ny 4/3 kamera på länge - E5. F ö verkar allt satsas på m4/3rds. Kommer ni som stödjer Olympus och köp av detta objektiv vara villiga att om 2-3 år köpa det beg för 2/3 av nypriset?
Min poäng är - det spelar liten roll hur bra ett objektiv eller hus verkligen är, vill man byta längre fram är man beroende av efterfrågan på det man gör sig av med och då är det produktens UPPFATTADE egenskaper som är viktiga. Så ja - OLympus gör bra grejer och för de allra flesta så räcker faktiskt 10-12 MPX som systemet erbjuder väldigt långt. Det praktiska värdet av dubbla upplösningen är tveksamt i de flesta fall. Å andra sidan så finns ju relativa svagheter i kontroll av skärpedjup och brus. Men ffa, hur ser framtiden ut?
Man får nog kolla in på dpreview´s Oly-forum för att se hur Olympus 4/3-framtid diskuteras mer utförligt, här på fotosidan verkar andelen engagerade Olympusanvändare vara lite för liten för att det ska bli större "utredningar" etc, verkar mest vara inhopp av folk som är skeptiska.Iofs även det händer mkt just nu på "det stora" foumet...
(E-5 sågas påDPR av många som aldrig ens provat systemet, redan innan den lanserats och även en och annan Olympusägare surar över att man inte kom med en "superdunderkamera som klår alla på marknaden".Suck, vad trodde dom var att vänta?)
Hur som helst, det jag tror efter att följt DPR ett bra tag är att Olympus i dagsläget inte har sagt "allt" men det dom har sagt officielt (och mellan radrerna) är ungefär detta:
1."Det kommer 'alltid' finnas en kapabel hi-end kamera som kan nyttja SHG/HG-objektiven "till fullo"
2.Resurserna läggs (nu) till 99% på att utveckla m4/3 (företagets kameradivison är lång mindre än Olympus som helhet, och har att hushålla noga med kostnaderna, och lägger dom där de kan tänkas ge vinst.Som det är nu säljer Olympus MKT av m4/3, som ger vinst, medan 4/3 i lägre prisklasser verkar gå med förlust.E-5 är en väg att kunna erbjuda avancerade användare/proffs något medan man jobbar på att utveckla hi-end m4/3, något som lär ta lite mer tid.
3.E-XX/XXX kamerorna tillverkas inte längre, och officielt är inga ersättare planerade till E-30/E-620/520/450.(Klart ingen kamera är officiell innan den är "press-releasad" iofs...
4:Framtiden är spegellös, men det måste inte betyda att alla kameror är m4/3, spegellös(a) 4/3
kan komma ifråga, såväl som avsevärt vassare PEN-modeller.(Vassare framförallt i AF, ska man väl säga, då det är den sak där PEN är bra mkt slöare än vad en vanlig billig DSLR är).
Angående beg-priser i Sverige på enklare Olympusobjektiv:
Ja du har säkert rätt, de är inga bra kapitalplaceringar precis.Sen råkar ju 18-180:an vara den enda eventuella "plumpen" i hela objektivprogrammet (som det oftas anses, jag har inte provat själv) och även om den är bra har den ju "fel" brännviddsomfång för normal allmänfoto (alldeles för 'trång' vidvinkel) så den kanske inte är så attraktiv...blir då lätt 'onödigt' billig.
Ser iaf att 14-54:an (en riktig pärla värd sitt nypris med råge) iaf aldrig 'slumpas' ut, sen vad verkligt säljpris blir vet man ju aldrig, om det inte är på tradera förstås.
Jag bjöd på en Sigma 28/1,8 EX i 4/3-fattning nyligen.Ett enda bud första veckan sen jag såg aktionen var på 1599 kr, väl vid slutaktion gick den för över 2200 kr...
På stora internationella säljsajterna vet jag inte hur det ser ut, men av inläggen på DPR att döma råder ingen nämnvärd "REA" på bättre kameramodeller, inte på de finare objektiven heller....
Jag kommer iaf köra min E-620 bra länge även om jag skulle få för mej att klämma in en E-5 (eller kommande hi-end-modell) i budgeten.Av byggkvaliteten att döma kommer 620:an hålla länge...
Jag brukar normalt bara byta om något går sönder eller en och ny mkt bättre finns som drar tillräckligt & jag har råd.
E-5 ligger ju inte i något av de facken just nu iaf.Verkar ju erbjuda klart notabel bildkvalitetsförbättring, men pengen inte i närheten av E-620/E-30...
(För den som vill byta upp sej varje (halv)år kanske det är bättre med annat märke, det tekniska helt lagt åt sidan)
Man kanske också kan säga att av folk som brukar befinna sej på fotoforumen är det mer snack om "uppgraedringsmöjligheter" och "förväntat säljvärde vid byte" etc, medan 90% (nog fler än 90%, "svensson-köparna") bryr sej mest om att få en 'kamera dom gillar', som är "bra" och som inte kostar "för mkt"
nu.
Evt %-värde vid framtida sälj är nog ingen jättegrej för den vanlige familjefotografen, många verkar tycka att hemelektronik (som kameror alltmer hamnar under) är köp-slit-slängprylar.
Möjligen får man "kalla fötter" om någon kompis som är "foto-marknads-expert" säger "köp det" eller "köp inte det"...