** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Olympus Trip 35

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra G

Aktiv medlem
Hittade morsans gamla kamera idag, en Trip 35
Måste säga att jag gillar känslan av att ta i kameran, rejäl metall.

Men är den nåt att ha? Den är en P&S-kamera så vitt jag förstår efter en snabb googling.

Är det en sån där modell man ska hålla hårt i eller kan man ha och mista den?

Bilagor

• 180px-olympus_trip_35.jpg
    180px-olympus_trip_35.jpg
    69 KB · Visningar: 499
Ekonomiskt är de inte värda speciellt mycket (brukar gå för runt 100-200 kronor på tradera tror jag)

De är helautomatiska och har endast två tider (1/40 och 1/200). Vid blixtfotografering sköter du dock bländaren manuellt och på så sätt kan du i princip köra manuellt, men då är du låst till en slutartid på 1/40 (ska gå att modifera dock har jag för mig. Objektivet är ett D Zuiko 2.8 F=40mm (4 linselement i tre grupper)

Kort sagt är det en gammal P/S-kamera. Detta behöver dock inte betyda att den är dålig eller inte går att använda. Förutsatt att ljusmätaren fungerar så skulle den till exempel kunna fungera jättebra till gatufoto med en rulle svartvitt i sig (jag har en liknande modell från Konica för b.la. detta ändamål) eller så kan man helt enkelt använda den som en p/s-kamera. Fungerar inte ljusmätaren så går det ju att ha den som prydnad :)

Manual till den kan du hitta här:
http://www.kyphoto.com/classics/instructionmanuals.html
En "fan" sida:
http://www.olympus-trip.co.uk/

tackar
tänkte köpa en rulle svartvitt och testa lite...
Det är ju en härlig känsla i den i alla fall :)

Oj, en sån har jag ju liggande med tillhörande blixt. Kanske skulle ta sig i kragen och använda den nån gång. :)

Oj! Nostalgi!!
En sådan fick jag när jag fyllde 10 år. (1970)
Fan. nu har jag avslöjat min ålder. ;)

återupplivar gammal tråd här...

fick med mig en Trip 35:a hem från en urstädning av svärmors förråd och tänkte att det skulle var intressant att testa fota analogt... S/V kanske? Vad bör jag tänka på när jag köper film?

Trådskaparen skapade tråden för nio år sedan. Jag misstänker att det kanske inte längre känns jätteaktuellt ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar