Annons

Olympus TCON 17 Vs B300 konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

swat

Guest
Olympus TCON 17 Vs B300 konverter
Hej!!

Är det någon som vet om TCON 17, dvs efterföljaren till B300 fungerar lika bra på Minolta dimage 7Hi.


Mvh Göran
 
Är inte så hemma på dessa konvertrar men har en kompis som har en Tcon 14 till sin E-10. Har funderat på att skaffa mig en stepupring & testa den på min 7i.

Vet du vad det är för skillnad på Tcon 14 & 17?

Larsa
 
Skillnaden...

mellan tcon-14 och tcon-17 är förstoringsfaktorn som är 1,45x (tcon-14) mot 1,7x (tcon-17).
Det finns säkert fler skillnader - särskilt om man kollar på tcon-14B PRO som ligger betydligt högre i pris.
 
Ok, 1,45ggr skulle på D7i ge 290mm max. Dessa konvertrar är ju ganska så dyra men min kompis har köpt sin ganska så billigt ny, ca 2000kr. Om jag uppfattat saken rätt så finns det ett visst överskott på vissa tillbehör till E-10 & E-20 eftersom kamerorna sålde ganska så hyfsat ett tag för att därefter slå helt stopp & bli hyllvärmare.

Här är Cyberphotos nuvarande priser av provarianterna, av nån anledning så finns inte 17 med.

Olympus Telekonverter TCON-14B PRO (200mm) 3350 kr
Olympus Telekonverter TCON-300 PRO (420mm) 8743 kr

Tänk om Tcon-300 passar, 600mm på 7i/hi!!!


Jag gissar att dessa tillbehör kan komma att reas ut om ett tag, dessutom så finns det ju en beg.marknad. Detta under förutsättnig av att Oly inte kommer ut med en E-30, knappast troligt med tanke på E-1.

Då var det bara den stora frågan, funkar dom på Dimagen? Återkommer om jag får fingrarna ur & testar kompisens Tcon-14.

Larsa
 
tcon-300 är ju rätt så dyr... minst sagt, men de gamla B300 (1,7x) är visst inte så lätta att få tag i längre - har sett dom på ebay och liknande marknadsplatser.
tcon-17 har ju samma förstoringsfaktor som B300, men har inte fått samma goda rykte - eller har jag fel? Hur som helst så kostar väl en tcon-17 en bråkdel av vad tcon-300:an gör... men å andra sidan ser ju tcon-300:an j*vligt tuff ut =)
 
mina inlägg missar iofs poängen med tråden, dvs vad som passar till en dimage7i - och ska jag vara ärlig så har jag ingen aning... :/
 
På denna sida http://www.b-300.com/ har dom testat diverse tele och vidvinkel konvertrar och säljer även step-up ringar till Dimage serien så det ska nog inte vara några problem med dessa konvertrar. TCON-17 ska enl. Olympus själv vara optiskt bättre än B-300. Läs på sidan och kolla på testbilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.