Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus/Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilagor

• MFTlogo.gif
    MFTlogo.gif
    2.9 KB · Visningar: 438
Jag kommer köpa den där kameran om den möter mina tekniska kriterier, dvs inte ha sämre bildkvalitet än Nikon D80, det borde väl gå med tanke på att kameran kommer vara 3 år yngre vid release.

Skulle också gärna se att dom släppte en 16/17 mm f/2.0 till det.

Edit: Den måste ju såklart ha schyst handhavande också, lätt att hitta knappar utan att titta ner. Skulle helst ha en ratt på ovansidan för slutartid á la Leica och Nikon F samt bländarring på objektivet.

Senast ändrad:
Här är fressten en bild på 7-14/f4. Ser riktigt smidig ut! Hoppas den får ett överkomligt pris.

Bilagor

• snap_2008-09-28_21-14-46.jpg
    snap_2008-09-28_21-14-46.jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,064
Re: Lumix G 1:1.7/20

Min första 35mm Olympus-kamera var en 35RD, som just hade ett mycket bra 40/1.7 objektiv. Oftast laddad med KM25 dia på somrarna.

Lumix G 1:1.7/20 motsvarar 35RD's brännvidd och ljusstyrka och med mer DOF på köpet. Tack vare det korta avståndet mellan bajonett och sensorplanet, så kan man nu med µFT även göra ljusstarka pannkakor.

Jag minns hur användbar 35RD var för ca 30 år sedan, så jag är inte främmande för att börja använda en digital reinkarnation av den kameran. Hoppas Lumix G-objektivet håller samma kvalitet som tidigare Leica D-klass. Priset kanske blir lägre utan Leica namnet?

Re: Lumix G Vario 1:4/7-14

Antingen är det Olympus som licensierar ut konstruktionen till Panasonic. Undrar om inte Olympus även licensierat ut den till Nikons 14-24mm/F2.8?

Eller så är det moderna datorprogram med beräkningsoptimerare, som möjliggör helt nya konstruktioner. I så fall, bör vi snart se liknande från Canon, Sony och Pentax med 1.7x - 2.0x zoomobjektiv för ultravidvinkel.

Undrar just hur litet och lätt Panasonics nya UWA zoom blir.

Ref:

Plötsligt är D700 inte lika het längre.

Ett jävla måste!

Någon som har info om eventuellt pris för kamerahus och optik (20mm pannkaka är sjukt sexig)

Och viktigast av allt, blir kameran hyfsat snabb vad gäller af, avtryckarfördröjning, seriebildtagning, tror ni?

Man vill ju inte att en så cool sak ska vara seg som en kompaktkamera.

Synd att inte 20mm pannkaka var 17-18mm istället. Men 20 blir ok, bättre än 25 iaf.

Det tycker jag oxå om, ett kompakt system, men inte behöver det vara 4:3 eller APS-C?
Olympus OM-1 är det systemet bekant?
En trendsättare under den analoga tiden, otroligt små gluggar, med ett mycket kompakt tillhörande kamerahus, den vill jag ha tillbaka i en digital FF modell, lika liten självklart, ha-ha!

Det vill jag också ha. Det blir förstås lite ovant att gå tillbaka till manuell fokusering, men det går nog det också.

Intresset verkar svalt... =/

Som sagt, hur snabb tror ni kameran blir vad gäller af, avtryckarfördröjning, seriebildtagning? Seg som en kompaltkamera eller dslr-snabb?

Just videomöjligheterna med autofokus är i min mening anledningen till att Lumix G-serien är så intressant. G-HD låter visserligen som en drog och kanske blir den det tillsammans med super-zoomen HD 14-140mm. Panasonics O.I.S. är ytterligare en klar fördel när video kommer på tal. Olympus IS däremot är en mer praktisk lösning för stillbildsfoto, där bildstabiliseringen möjliggörs även med de tunnaste pancake-objektiven.

Bilagor

• panasonic-lumix-g-hd.jpg
    panasonic-lumix-g-hd.jpg
    87.7 KB · Visningar: 526
Denna tråd borde vara hetare än Gynnings läppglans!!?? Vad tusan,
denna kamera kommer man ju orka ta med sig överallt. Alla ni som tar heder åt att ni aldrig skulle använda denna kamera pga dess enkelhet är oärliga mot er själva. Hur ofta tar ni egentligen med er eran stora D80/eos 400 för spontanfotografering??

Men i alla fall, fram med mer information :)
Hur snabb och dyr kommer denna gudagåva vara?

Olympus budskap om profileringen av FT & µFT:
"They are two separate systems with two different basic user benefits; Micro Four Thirds is all about compact wide lenses whereas standard Four Thirds is about compact telephoto lenses."
Ref:

Här håller jag på att gorma när det redan postats denna finna intervju. Verkar som att mars verkar vara en trolig tidpunkt för den nya micro thirds kameran.

"The new HD lens has a dedicated system for autofocus in movie video recordings, and the movement of the aperture is totally different for HD lenses; it has to be working continuously. This all takes time to develop. PMA [early March '09] is our target for the HD camera; that's the target anyway...[laughter] We've already displayed a mock up, but we have to exceed the performance and quality of the HD video modes already shown on new DSLR cameras."

G1:an är alldeles för stor och klumpig, nu när Olympus visat sin kompakt mock-up. Synd att man insett sin plats på marknaden så sent. Istället för Evolter, 520:eek:r och annat hade man kunnat ta död på marknaden för mer avancerade kompakter vid det här laget.

Kan inte se annat än att Canon och co. blir tvungna att hitta på nåt liknande för att överleva i det mer exklusiva kompaktsegmentet. Fast lyssnar man på Canonchefen i intervjun på Dpreview, så kommer det antagligen aldrig hända. Han verkar vara helt frikopplad från det faktum att det finns köpare som vet vad de vill ha. Antagligen är han ordentlig fastsvetsad i sifferverkligheten, där de själva sopat undan benen på sina vinstmarginaler, när det gäller kompakterna.

Jag vill också veta, inget nytt om Olympus världsomvälvande retro-kompakt?? Hoppas bara de sätter in enkel sökare liknande den i min gamla 35mm kompakt MyII så man åtminstone kan komponera bilden utan skärmen..
Vore katastrof annars... Hoppas också de äntligen slipar lite på bildkvalitén för annars spelar ju den stora sensorn ingen större roll. Som det ser ut idag ligger ju Olympus systemkameror inte speciellt långt före Canons kompakter i bildkvalité..

Jag vill också veta, inget nytt om Olympus världsomvälvande retro-kompakt??
Tyvärr inget nytt än. Det blir nog mer till oktober nästa år.

Hoppas bara de sätter in enkel sökare liknande den i min gamla 35mm kompakt MyII så man åtminstone kan komponera bilden utan skärmen..
Vore katastrof annars...
Jag hoppas också på en optisk sökare. Evf är inte riktigt min melodi.

Hoppas också de äntligen slipar lite på bildkvalitén för annars spelar ju den stora sensorn ingen större roll. Som det ser ut idag ligger ju Olympus systemkameror inte speciellt långt före Canons kompakter i bildkvalité..

Jag försöker se det sista du skrev som ett misslyckat skämt. Jag försöker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar