ANNONS
Annons

Olympus/Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas också de äntligen slipar lite på bildkvalitén för annars spelar ju den stora sensorn ingen större roll. Som det ser ut idag ligger ju Olympus systemkameror inte speciellt långt före Canons kompakter i bildkvalité..

Hehe, var det inte nyligen som dpreview nästan sågade Canons senaste G10 i jämförelse med Panasonics LX3? Visseligen har G10 en fantastisk upplösning på bas-ISO med hela 14.7 Mpixels, men dess CCD-sensor (från Sony?) på 1/1.7" är t.o.m. mindre än i Fujifilms prosumer-kameror med Two Thirds-sensorn (2/3"), som t.ex. i FinePix S100fs.

• En Canon G10 på (4.6x) har ca -4.5EV handikapp relativt en Nikon FX (1.0x) sensor.
• En Fujifilm S100fs (3.9x) har -4.0EV handikapp relativt en Nikon FX (1.0x) sensor.
• En Panasonic DMC-G1 (2x) har -2.0EV handikapp relativt en Nikon FX (1.0x) sensor.

Så om du tycker skillnaden mellan en Canons kompakt och en Olympus systemkamera inte är speciellt stor, så är den skillnaden faktiskt större än mellan en Olympus systemkamera och en Nikon systemkamera i FX-formatet. Mellan Fujifilm (2/3") och Nikon FX, så ligger Micro Four Thirds (4/3") exakt mitt emellan. Skillnaderna kanske inte är så dramatiska i alla fall, förutsatt att man inte ska behöva skriva ut i riktigt stora bildformat.

Källkod:
Comparison between MF, APS-C cluster, P&S, camera phones:
=========================================================
• Hasselblad      (0.7x)   +1EV Handicap
• Hasselblad      (0.8x)

• 135-film        (1.0x)    0EV Reference

• Canon APS-H     (1.3x)
• Leica M8        (1.33x)
• Fiktiv sensor   (1.414x) -1EV Handicap

• Nikon DX        (1.5x)
• Canon APS-C     (1.6x)
• Sigma           (1.7x)
• Four Thirds     (2.0x)   -2EV Handicap

• Fiktiv sensor   (2.828x) -3EV Handicap

• Prosumer   2/3" (3.9x)   -4EV Handicap

• Fujifilm 1/1.6" (4.3x)
• Fujifilm 1/1.7" (4.6x)
• P&S      1/1.8" (4.8x)

• P&S      1/2.5" (6.0x)   -5EV Handicap

Hehe, var det inte nyligen som dpreview nästan sågade Canons senaste G10 i jämförelse med Panasonics LX3?
"Sågade" är inte riktigt rätt beskrivning. F.ö. så har Dpreview råkat ut för lite förödande kritik angående sina testmetoder i forumen på Dpreview. Vi får väl se om det leder till att Askey reviderar sina metoder.

Annars har du förstås rätt i att en kompaktkamera som Canon G10 med dess lilla sensor (även om den har en av de större sensorstorlekarna bland kompaktkamerorna) har ett rejält handikapp jämfört med en 4/3-kamera. Se denna jämförelse hos DxOMark. Där kan man också notera att G10 och LX3 är ganska likvärdiga utom för höga ISO-värden där G10 drar ifrån.

Allt snack om den nya micro four thirds mockupen med videofunktion som kommer nån gång 09 fick mig att börja undra kring olympus/panasonic framtid och speciellt om man ska köpa aktier :).
Nån som kan spå hur mycket aktierna kan tänkas gå upp? hur mycket av marknaden dom kniper isof i bästa fall?, för hur LÄNGE innan dom stora går om igen?, gör dom det garanterat?

Hur ser sammarbetet ut mellan olympus/panasonic? delar dom på vinsterna eller delar dom bara på kostnaderna av utvecklingen osv?
Oavsett om man inte tjänar storkovan så är detta intressant att spekulera om.
Nån med kunskap/insyn/erfarenhet?

F.ö. så har Dpreview råkat ut för lite förödande kritik angående sina testmetoder i forumen på Dpreview. Vi får väl se om det leder till att Askey reviderar sina metoder.

Nyfiken på denna "förödande kritik". Vad jag hört så är Sony inte nöjd med testresultatet på någon av 200/300/350 modellerna och därmed drog in alla Sonyannonser.

Vad är sanning och vad är skrönor?

Allt snack om den nya micro four thirds mockupen med videofunktion som kommer nån gång 09 fick mig att börja undra kring olympus/panasonic framtid och speciellt om man ska köpa aktier :)...

Undrar just om det är någon finansinformation som bjuder på någon munter läsning i år?
Både Panasonic och Olympus har ju ganska differentierade affärsområden, t.ex. har Panasonic en stark industrisida utöver konsumentsektorn. Olympus är mycket starka inom medical & life science. Hur mycket de samarbetar är oklart. Det är tydligt att de är två olika företag om man kikar på de senaste kamerorna.

Mig synes det som att det fanns gemensamma komponenter med Olympus i Panasonics L1 & L10, men jag kan inte se några förutom sensorn och blixtfoten i nya G1. Vi får nog mer klarhet när Olympus så småningom presenterar objektiv och sitt första kamerahus för µFT-bajonetten.

Undrar bara om Panasonic och Olympus har bestämt sig för att det är bara denna duo som skall tjäna pengar på detta nya system, eller om man kommer att inbjuda ytterligare aktörer på plan? T.ex. finns det ingen Sigma-optik som rakt av skulle kunna användas till µFT (saknar stöd för CDAF, samt är onödigt stora för det korta registeravståndet och den mindre sensorn). Således skulle Tamron, Tokina och Sigma ha precis samma förutsättningar för en inbjudan. Fujifilm som inte har en egen optiktillverkning under eget namn, skulle kanske vara intressant med sin specifika sensor. Sen kan man ju undra vad Samsung och Pentax hittar på, t.ex. Samsung verkar ju ha triggat på idén med att skippa spegelhuset?

Ref:

Jösses vilka utredningar, här behöver man fräscha upp sin signalteori för att hänga med. Dessutom verkar det som dpreviews redaktörer behöver gå en "DSP Without Tears" kurs inför en behövlig revidering av sina mätmetoder.

Många web-siter som testar kameror brukar ju använda några av de kommersiella testverktygen såsom IMATEST eller DxO Analyzer, varav DIWA Labs verkar kunna ge de mest konsistenta mätningarna. Nykomlingen dxomark.com är ju intressant med sina RAW-baserade mätningar och enkla jämförelser kameror emellan.

Bra för oss konsumenter med en variation av testmetodik förstås, men fortfarande är ju även det utskrivna bildresultatet viktigt. Undrar hur kameratesterna ser ut om ett år, kommer t.ex. dpreview att fortsätta i sina gamla hjulspår?

Bra för oss konsumenter med en variation av testmetodik förstås, men fortfarande är ju även det utskrivna bildresultatet viktigt. Undrar hur kameratesterna ser ut om ett år, kommer t.ex. dpreview att fortsätta i sina gamla hjulspår?

Jag hoppas det. Fördelem med DPR är att jag som användare kan gå in och titta på bilderna och jämföra själv, tex vid iso. Det går inte på ex dxomark.com.

Sedan har dxomark.com en enorm brist (även de) i hur de presenterar sina data. Tittar man på individuella data får man ett resultat, deras sammanställning visar en annan och väljer man att jämföra olika kameror i samma graf får man ytterligare ett resultat. Kolla t.ex deras signal/noise resultat.

För mig som användare och recentionsläsartok så tycker jag att det är bra att de olika testen kompletterar varandra.

Nu har ju kameran som denna tråd inledningsvis handlade om kommit! Är det någon som har en uppfattning om den, som känt på den? Där jag bor har ingen fotobutik tagit in den, vilket är tråkigt. Vill så gärna höra hur pass tyst den är och ur den är att hålla i.

Spännande framtid...

Jag skulle slå till på en pentax K-M och köpa en schysst fast lins utöver kitlensen. UNDERBART grepp och bra sökare och allmänt utmärkt.
Bara marginellt större än G-1:an, trevligt slutarljud dessutom!

Nej G-1:an känns ju som en parantes för den lilla mockupen som visades på mässam kommer säkerligen dra ner brallorna på Nikon och Canon,
Panasonic personifierar och lever upp till begreppet sund konkurrens.

Får mig att bli hoppfull när det kommer till datorbranschen och den planande utvecklingskurvan där. En manick innehållande denna kamera, mobil,nano dator + miniprojektor. köpes för 3000 kr på julrean på globen 2025.

Jag skulle slå till på en pentax K-M och köpa en schysst fast lins utöver kitlensen. UNDERBART grepp och bra sökare och allmänt utmärkt.
Bara marginellt större än G-1:an, trevligt slutarljud dessutom!

Nej G-1:an känns ju som en parantes för den lilla mockupen som visades på mässam kommer säkerligen dra ner brallorna på Nikon och Canon,
Panasonic personifierar och lever upp till begreppet sund konkurrens.

Får mig att bli hoppfull när det kommer till datorbranschen och den planande utvecklingskurvan där. En manick innehållande denna kamera, mobil,nano dator + miniprojektor. köpes för 3000 kr på julrean på globen 2025.

Okej, fast det var ju inte precis svar på min fråga. Har du känt på kameran? Har någon annan gjort det?

Okej, fast det var ju inte precis svar på min fråga. Har du känt på kameran? Har någon annan gjort det?
Panasonic G1 har testats av både Kamera & Bild och FOTO. I FOTOs senaste nummer så det bör man kunna köpa fortfarande. Jag minns inte om det var senaste numret av K&B men man kan nog köpa baknummer av förlaget annars.

Själv klämde jag lite på G1 på Fotomässan i november. Jag blev lite positivt överraskad. Autofokusen var snabbare och säkrare än jag hade förväntat mig och sökaren var riktigt bra. G1 verkar vara en riktigt bra kamera, med ett lite för högt pris.

Panasonic G1 har testats av både Kamera & Bild och FOTO. I FOTOs senaste nummer så det bör man kunna köpa fortfarande. Jag minns inte om det var senaste numret av K&B men man kan nog köpa baknummer av förlaget annars.

Själv klämde jag lite på G1 på Fotomässan i november. Jag blev lite positivt överraskad. Autofokusen var snabbare och säkrare än jag hade förväntat mig och sökaren var riktigt bra. G1 verkar vara en riktigt bra kamera, med ett lite för högt pris.

Japp, de tidningstesterna har jag redan läst, även norska och amerikanska, det jag ville veta var hur någon här tyckte. Men du har alltså hållit i den, spännande! Kan du säga något om hur du upplevde slutarljudet? Det är det mest intressanta för mig nämligen. Tacksam för svar!

Jag kan inte komma ihåg att jag upplevde slutarljudet som speciellt högt. Inget spegelslammer, förstås, men helt tyst är den inte.

Jag har en Panasonic FZ30 och där kan jag ställa in slutarljudet i två nivåer alt. helt tyst. Det skulle förvåna mig mycket om det inte är så på denna nya modellen.

Jag har en Panasonic FZ30 och där kan jag ställa in slutarljudet i två nivåer alt. helt tyst. Det skulle förvåna mig mycket om det inte är så på denna nya modellen.

Från tidningstesterna har det i alla fall inte framgått att det skulle gå att få den helt tyst. Slutaren låter, så mycket är helt klart. Men kanske tyst nog för att tillfredsställa mig. Men var, var, var kan man kolla in den?? >Någon som vet någon affär/kedja i Lunda/Malmötrakten som tagit in den?

Det är en mekanisk slutare (eg. ridå) så det går inte att få den helt tyst. Den är betydligt tystare än mina kameror, men om den är tillräckligt tyst kan bara du avgöra! :)

"Okej, fast det var ju inte precis svar på min fråga. Har du känt på kameran? Har någon annan gjort det?"

Jag ville bara ge dig och alla andra ett bra och billigare alternativ till G1:an. Men du får nog ge dig iväg själv till en butik för att prova den då ett kameraköp är högst personligt.Allra helst ska man ge alla liknande kameror samma chans, men det är svårt med all hype. Vilka är mina egentliga behov och vad är marknadsföring? Det är mantrat man måste upprepa för sig själv i alla affärer.

Senast ändrad:
"Okej, fast det var ju inte precis svar på min fråga. Har du känt på kameran? Har någon annan gjort det?"

Jag ville bara ge dig och alla andra ett bra och billigare alternativ till G1:an. Men du får nog ge dig iväg själv till en butik för att prova den då ett kameraköp är högst personligt.Allra helst ska man ge alla liknande kameror samma chans, men det är svårt med all hype. Vilka är mina egentliga behov och vad är marknadsföring? Det är mantrat man måste upprepa för sig själv i alla affärer.

Ja visst är det så. Mina främsta behov är alltså en tyst kamera med så många av systemkamerans goda egenskaper som möjligt. Har en KMD5D somjag fantastiskt nöjd med vad gäller bildkvalitet. Men inte ljudet, alltså. Men jag håller med dig om att denna nya lilla rackare är förfärligt dyr!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar