Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus/Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

__________________________________________________
Timour Fastovski skrev:

...Allt beror på hur bra EVF-sökare de kan åstadkomma. Blir den lika bra som optisk vill väl ingen ha en spegel i huset bara för spegelns skull. Så vitt jag vet finns det inga fördelar med att ha en spegel i kamerahuset. ...
__________________________________________________

En spegelsökare är alltid, vad jag vet så här långt i utvecklingen, mycket, mycket snabbare att återge förändringar i sökaren/objektivet, ingen mätbar fördröjning, betydligt ljusare, än en EVF sökare.

Gör en snabb rörelse, uppåt eller åt sidan, med en EVF sökare, den hinner inte riktigt med, naturligtvis för att "uppdateringen" behöver göras på varje liten pixel i EVF sökaren, spegelsökaren däremot är enkel, i sin konstruktion, ljuset speglas snabbt vidare, behöver inget batteri, bara en blank yta, ofta är stenålders lösningar svåra att överträffa.

För fotografering av snabba föremål, där man följer föremålet, till exponeringen, fungerar inte EVF sökaren tillräckligt snabbt!

EVF sökaren har fördelen av, att inte ha rörliga delar, javisst, är tyst, - men elektroniken kan även gå sönder, troligen svindyr då att reparera.
 
Re: Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

larsborg skrev:
En spegelsökare är alltid, vad jag vet så här långt i utvecklingen, mycket, mycket snabbare att återge förändringar i sökaren/objektivet, ingen mätbar fördröjning, betydligt ljusare, än en EVF sökare.
Visst är det så! Än så länge i alla fall. Jag vet inte hur Olympus EFV-sökare kommer att se ut men den blir kanske tillräckligt bra. Inte bättre men tillräckligt bra.

Jag tror också att på pro-sidan kommer den optiska sökaren att dominera några år framöver. Men förre eller senare kommer den tekniska utvecklingen ikapp även den och då slipper vi ha spegel i kamerahuset.


larsborg skrev:
EVF sökaren har fördelen av, att inte ha rörliga delar, javisst, är tyst, - men elektroniken kan även gå sönder, troligen svindyr då att reparera.
Tycker du det? För mig känns det faktiskt precis tvärt om! All elektronik är förbrukningsvara, slit-och-släng. Att byta elektroniska komponenter hör till vardagen. Däremot om någon mekanisk detalj går sönder brukar det vara mer lönsamt att kassera hela apparaten och köpa en ny än att försöka att reparera den.

Än så länge det av dina argument jag köper är batteritiden. Visst kräver EVF-sökare mer ström per definition. Hur mycket vet jag dock inte. Men oavsett det väger fördelarna mycket tyngre för min del. Naturligtvis om EVF ger acceptabel kvalitet som jag sa i mitt första stycke.
 
arneri skrev:
Tror ni att de förbereder sig för att skrota 4/3 systemet?

När husen kring de s.k. FX formatet börjar krympa i storlek och pris får 4/3 det ganska svårt att hävda sig. Att behålla sensorformatet och utveckla nya hus och objektiv är ett sätt att ta en marknad utan konkurrens, dvs små kompakta kompetenta system.
Som jag förstår poängterar Olympus att 4/3 systemet kommer att finnas kvar. Men det är vad de vill. Marknaden får avgöra om det finns plats för systemet.

Jag håller med dig att iom presentationen av Micro 4/3 finns det risk att 4/3 hamnar i ingenmansland. Det blir varken det minsta eller "det bästa" systemet. Men jag tror att det kommer att finnas ett tag till i alla fall. Alldeles för mycket är redan investerat i systemet helt enkelt.
 
AndyK skrev:
Är micro-4/3-sensorn lika stor som den vanliga 4/3-sensorn?
Ja, se även detaljerna i länken som finns i det första inlägget i denna diskussion.

*edit* Nu kom även Kamera och Bild med samma information om du vill läsa om det på svenska.

*edit2* Av någon anledning kan man inte snygglänka till sidan "br"-taggen inför mitt i länken av någon anledning. Här är länken i alla fall: http://www.kamerabild.se/artikel/ny_standard_banar_vag_for_kvalitetskompakt_080805150709-565.html

*edit3* Nej fan, inte nu heller. Någon bug i forumet. Navigera till K&B och där hittar du artikeln.
 
Senast ändrad:
Kul!

Många som tyckte idén var befängd med en systemkamera utan optisk sökare när jag i januari spekulerade i en Canon 4000D utan optisk sökare:

http://www.fotosidan.se/forum/showt...87556&perpage=15&highlight=4000d&pagenumber=3

Och så slog Olympus till. Känns rätt i synnerhet med Olympus som redan har små kameror. Kommer säkert att locka många kompaktkameraägare som nu inte behöver ta ett så stort kliv.
 

Bilagor

  • 4000d2.jpg
    4000d2.jpg
    16.3 KB · Visningar: 520
Senast ändrad:
Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

En systemkamera utan optisk sökare, då koll på vad som händer enbart med live-view?
Tunga telegluggar, säg över 300mm, där en liten vridning åt sidan eller upp/ner, får live-view bilden, att förändra sig, som en gammal stumfilm, armarna hos fotografen nästan omöjliga, att hålla stilla, lycka till!

I övrigt tror jag inte på 4:3 systemets framtid, fortfarande är bruset högre än på en FF bildsensor, FF bildsensorn är det alla format jämföres med, inom några år kommer FF in i konsumentsidan, till rimliga priser, troligen omkring 15000:- för ett kamerahus ...
 
Re: Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

larsborg skrev:

Tunga telegluggar, säg över 300mm, där en liten vridning åt sidan eller upp/ner, får live-view bilden, att förändra sig, som en gammal stumfilm, armarna hos fotografen nästan omöjliga, att hålla stilla, lycka till!

I övrigt tror jag inte på 4:3 systemets framtid, fortfarande är bruset högre än på en FF bildsensor, FF bildsensorn är det alla format jämföres med, inom några år kommer FF in i konsumentsidan, till rimliga priser, troligen omkring 15000:- för ett kamerahus ...

Fast med skakreducering i kamerahuset borde man väl få även skakreduceringen till Live-View skärmen (stabilare sökare). Och tack vare en brännviddsförlängning på drygt 2x finns tex 150/2 (motsvarande 300/2 för FF) som "endast" väger 1,6kg. Eller 70-300 (motsvarande 140-600mm) på 600 gram.

Men visst håller jag delvis med, när det gäller tunga telen och Live-View (passar inte bra ihop på fri hand).

Tror dock absolut att det kan finnas framtida marknad för både 4:3 systemet och APS, trots högre brus. Även om FF kommer ner ordentligt i pris kommer mindre format alltid att ha vissa fördelar vid viss typ av fotografering:
- Mindre och lättare kameror
- Mindre och lättare optik
- Billigare optik tack vare mindre glas

Fortfarande säljs det väl betydligt mer kompaktkameror än systemkameror, trots att dom brusar betydligt mer från iso 400 och uppåt.
 
Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

Det behöver inte enbart vara tunga telegluggar, även liten teleglugg, för att live-view sökaren blir värdelös, skakreduceringen i kamerahuset/live-view skärmen hinner inte med.

Live-view sökare fungerar tillfredställande på lätta kompaktkameror, knappast på en systemkamera, även av den lättaste och minsta modellen, för mycket massa att hålla i, - stativ vill man väl ändå inte alltid ha med sig.

"- Mindre och lättare kameror"
"- Mindre och lättare optik"
"- Billigare optik tack vare mindre glas"

Det tycker jag oxå om, ett kompakt system, men inte behöver det vara 4:3 eller APS-C?
Olympus OM-1 är det systemet bekant?
En trendsättare under den analoga tiden, otroligt små gluggar, med ett mycket kompakt tillhörande kamerahus, den vill jag ha tillbaka i en digital FF modell, lika liten självklart, ha-ha!
 
larsborg skrev:
En systemkamera utan optisk sökare, då koll på vad som händer enbart med live-view?
Tunga telegluggar, säg över 300mm...
Det finns redan en hel del kameror med brännvidder över (motsv) 500 mm som inte har optisk sökare. Istället har de en elektronisk sökare, precis som jag gissar att många av M4/3-kamerorna kommer att ha. Det går alltså utmärkt att hålla dem mot ögat när man fotograferar.
 
Re: Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

larsborg skrev:
En systemkamera utan optisk sökare, då koll på vad som händer enbart med live-view?
Tunga telegluggar, säg över 300mm, där en liten vridning åt sidan eller upp/ner, får live-view bilden, att förändra sig, som en gammal stumfilm, armarna hos fotografen nästan omöjliga, att hålla stilla, lycka till!

I övrigt tror jag inte på 4:3 systemets framtid, fortfarande är bruset högre än på en FF bildsensor, FF bildsensorn är det alla format jämföres med, inom några år kommer FF in i konsumentsidan, till rimliga priser, troligen omkring 15000:- för ett kamerahus ...
'


Priserna är nästan där för FF hus, iaf i USA.

under 3000 USD ligger de på nu ... 5DII ryktas kosta 2400 nått ... A900 2500 etc :) Det är ca 15 000 med dagens dollarkurs.
 
Micro/E1

Att spekulera kan ju alltid vara ett kul tidsfördriv och microlanseringen sätter onekligen tankar i rörelse.
När E1 lanserades för ett bra tag sedan var den ganska så revolutionerande med sin egna design/ergonomi, robusta kamerahus och utsökta objektiv. Men Cankon satsade vidare på det mer marknadsmässigt attraktiva formatet ff, medens O körde vidare på 4/3. En efterföljare till E1 stod för dörren - trodde man. Tiden gick men ingen E1. Till slut knackade en E3 på dörren och ville in, men inte till det finaste rummet utan till det liiite mer brusvänliga mellansegmentsalongen där K10/20, D200/D300 mfl. trängs om platserna. Klart O ville lansera en efterföljare till E1 men insåg att man inte nådde fram och således nedgraderade uppgraderingen av E1 till E3 för att inte avslöja att uppföljaren är det bästa som man har att erbjuda. Vad gör man när man inser att marknaden strikt räknar pixlar och brus i stället för hanterbarhet etc. och samtidigt inser att man aldrig kommer i kapp ff oavsett vad marknaden egentligen har behov av. Man kastar in handduken avseende proffssegmentet (i alla fall för ett tag) och försöker sig på andra marknader - Kompakt-kamera-köparna och lanserar micro4/3. Faktiskt ett lysande drag av O.
Men vad händer nu med budgetkamerorna, fa E410, E420? Och kanske även 510 och 520 om man lyckas få in is i microhusen? Ser ingen anledning att varför dessa serier skall utvecklas om man lyckas få till microobjektiv med motsvarande prestanda som dagens pro och topproobjektiv. Och som någon mycket undrade, vad händer med 4/3?
Hoppet, om man nu kan säga så, tror jag avgörs om 4/3 lyckas hänga med så länge att sensorerna utvecklas (oavsett ff eller annat format) så långt att de inte längre är avgörande för bildens prestanda utan man åter sätter optiken och hanterbarhet mm i fokus. För egen del är den nivån redan nådd då jag är fullt tillfreds med den "gamla" E330;ans resultat och värdesätter istället dess hanterbarhet. Men jag är ju knappast representativ för den "brus-jagande" marknaden.
Kan inte se det på annat sätt än att om O seriöst menar att 4/3 skall fortleva så måste det trots allt hänga på de enkelsiffriga modellerna men då i mellanskiktet. Hotet består i att Cankon mfl. lanserar ff i den prisklassen.
Hoppas bara att man snart lanserar en E? i storlek med OM1 som bättre motiverar 4/3-formatet. Sjäv är jag mkt nyfiken på micro om jag skulle få för mig att byta.//Leif
 
En sån vill jag ha. Never ever trist kompaktkamera igen! Hoppas den kommer snart! Typ... NU! Eller iaf innan jul!! :D (Drömma går ju).
 
ErlandH skrev:
Det finns redan en hel del kameror med brännvidder över (motsv) 500 mm som inte har optisk sökare. Istället har de en elektronisk sökare, precis som jag gissar att många av M4/3-kamerorna kommer att ha. Det går alltså utmärkt att hålla dem mot ögat när man fotograferar.
Det stämmer väl, ett bra exempel är Panasonics FZ30/50 som har en mycket bra och tydlig sökare.
 
Re: Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

larsborg skrev:
En systemkamera utan optisk sökare, då koll på vad som händer enbart med live-view?
Tunga telegluggar, säg över 300mm, där en liten vridning åt sidan eller upp/ner, får live-view bilden, att förändra sig, som en gammal stumfilm, armarna hos fotografen nästan omöjliga, att hålla stilla, lycka till!

I övrigt tror jag inte på 4:3 systemets framtid, fortfarande är bruset högre än på en FF bildsensor, FF bildsensorn är det alla format jämföres med, inom några år kommer FF in i konsumentsidan, till rimliga priser, troligen omkring 15000:- för ett kamerahus ...

Tror inte att FF är intressant för den breda amatör gruppen för dom är mera intresserad av formatet och vikten på kameran. Men FF blir nog populärt bland segmentet avancerad amatör och uppåt.

För mig så kanske micro 4:3 systemet ersätta min kompakt kamera. Får se vad som kommer för modeller i höst. Tänk en liten kompakt med ett superskarpt fast Leica glugg på...

Har du testat att fotografera med super zoomare någon gång?
 
Re: Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

Överraskande nyhet så här mitt i sommaren. Kanske vi redan till Photokina nu får se en första modell implementerad t.ex. i ett skal liknande Panasonic Lumix DMC-FZ50.

Undrar om Olympus fortsätter att satsa på sensor-stabilisering, medan Panasonic/Leica fortsätter med O.I.S.

Hoppas att Tokina, Tamron och Sigma även kommer med optik till det nya systemet. Det skulle i och för sig innebära, att man inte längre kan ta gamla klumpiga optikkonstruktioner från filmeran och APS-stuket, utan måste nykonstruera för det kortare bajonettavståndet. Sigmas nuvarande optik för Four Thirds monteras visserligen via den nya adaptern, men passar nog lämpligare till de större kamerorna såsom E-520 eller en E-3.
 
Ja, det vara intressanta fantasier.
Men jag skulle helst se att sökaren fanns inbyggd och inte som en lös variant för blixtskon.

Naturligtvis är Micro 4/3 inte ersättare till FF-kameror. Nej man ska nog se dem som avancerade kompaktkameror för folk med höga krav. De kommer ju att ha sensorer såpass stora att brus och bildkvalite inte blir lidande alls på samma sätt som i dagens kompaktkameror utan att kameran behöver bli särskilt mycket större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.