Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM2-ska jag sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Jag har en Olympus OM2 som är från någon gång på 80-talet. Jag tog många fina bilder med den, men när jag fick barn skaffade jag en Canon EOS 300 bl a för att den har autofokus. Och det är den jag använder mig uteslutande av nu. Ändå tycker jag att min gamla Olympus OM2 var mycket bra och bilderna blev kanske snäppet bättre. Men eftersom mina små fotomodeller (barnen) inte är så stillsamma så får OM2 ligga så länge.

Är en Olympus OM2 värd att ha kvar? Finns det någon här som fotar med en sådan?

Jag tackar på förhand för lite experttips!

Jag vet inte om jag är expert, men så mycket vet jag om OM-2:an att den ÄR värd att hålla kvar. Den är ändå såpass gammal att du inte får det vad den är värd. Säljer du den kommer du att ångra dig. Vem vet, när barnen har blivit lite äldre och stillsammare kanske du hinner med med MF.

OM-2:an presterar så fina foton som få kameror gör idag (förutsatt att man har en bra lins).

Jag skulle inte sälja!
Olympus OM serien var en av de bästa små systemkameror som har tillverkats, under 70-talet och flera år framåt, jag tror OM4 gick ur produktion för 10 år sedan!
Då,liksom idag, tar den lika fina bilder, eller hur?
Hoppa inte in i ett nytt märke, helt och hållet, spara det gamla Olympus systemet, det är rankat högt bland samlare!
Digitalt är populärt, men analogt är inte alls sämre, speciellt inte om man redan har en betald kamera!

Hojhoj,, ja den nlär ju inte vara direkt svårsåld i alla fall;)
Det ÄR en finfin kamera som uppfyller de största kraven på optisk restanda och mekanisk tillförlitlighet,,

Jag skulle inte sälja om jag var dig. Använd den hellre som en söndagskamera.

Själv så exponerar jag nästan uteslutande i manuell focus när jag fotar motiv som tex barn, AF ser jag enbart som en fin hjälp.

Mvh Niclas,

Är en Olympus OM2 värd att ha kvar? Finns det någon här som fotar med en sådan?

Jag och min sambo fotograferar med Olympus OM2.
Jag tycker definitivt att den är värd att behålla. Det finns inte många kameror på marknaden som inte har en enda plastkugghjul i mekaniken, inte ens på den gamla tiden.

Men den går sönder när du inte använder den. Tänker du bara ställer den i vitrinen ska du definitivt sälja den (till mig). :)
Det är en registermotstånd som tar stryk när den inte används. Det gör att den exponerar alldeles för långt i manuell läge. Dessutom kan det blir beläggning på en elektromagnet som startar andra slutarridån i auto-läge.

Re: Re: Olympus OM2-ska jag sälja?

volker skrev:
Det är en registermotstånd som tar stryk när den inte används. Det gör att den exponerar alldeles för långt i manuell läge. Dessutom kan det blir beläggning på en elektromagnet som startar andra slutarridån i auto-läge.

Det låter som om du har plockat isär en och annan OM-2:a tidigare. Jag tror att OM-1:an kom 1971 och OM-2:a 1975. Åtskilliga år senare kunde man fortfarande se annonser för dessa kameror i t.ex. National Geographic (som alltid har haft glassiga annonser för kameror). Liksom annonser för Pentax K2, Minolta STR101, Nikkormat EL och andra klassiker med skrov av mässing. Man längtar nästan tillbaka till den tiden, nu när modeller uppdateras med halvårs cykler. Blir alltid nostalgisk när det börjar snackas Olympus.

Re: Re: Re: Olympus OM2-ska jag sälja?

rideg skrev:
Det låter som om du har plockat isär en och annan OM-2:a tidigare.

Japp, det har jag gjort några gånger. Det är mycket lätt att meka med Olympus OM1 och OM2. Dom är uppbyggd i moduler som är lätt att byta. Man ser inte ofta en konstruktion som är lika lätt att serva och att använda.
Du ska bara ser till att du inte blir för nostalgisk för då behöver du skaffa ett rum till i din bostad som är bara avsedd för gamla kameror och objektiv (som hemma hos mig).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar