Annons

Olympus OM10 vs Pentax ME super

Produkter
(logga in för att koppla)

Plaza

Medlem
Står inför ett val, måste välja antingen min Pentax ME super eller min Olympus OM10. Problemet är det att de har olika negativa delar såväl som positiva.

Pentax ME super
+ många inställningsmöjligheter
+ många billiga begagnade objektiv
- har bara ett 28mm objektiv och måste köpa till ett 50mm objektiv
- min ME super måste servas, någon som vet hur mycket det kan kosta och var man kan göra det?

Olympus OM10
+ har ett 50mm objektiv till den
+ nyskick
- begränsade inställningsmöjligheter(man behöver köpa till en adapter för att ändra slutartiden)
- krångligt om batteriet tar slut
- svårt att hitta så många begagnade objektiv?

Vilken tycker ni att jag ska välja och lägga ner pengar på?
Själv så tycker jag att det hänger på hur mycket det kostar att serva pentaxen men vad tycker ni?

Jag kollade hur mycket det skulle kosta att serva min Pentax idag(att byta packningen) och det visade sig kosta 2000kr. Går det att byta packningen själv eller borde jag strunta i det?

Pentaxsystemet lever, så alla investeringar du gör i det kan du avnjuta även om du i framtiden skulle köpa en digitalare. Olympus OM är ett fint system, men det är dött.

Plaza skrev:
Står inför ett val, måste välja antingen min Pentax ME super eller min Olympus OM10. Problemet är det att de har olika negativa delar såväl som positiva.

Pentax ME super
+ många inställningsmöjligheter
+ många billiga begagnade objektiv
- har bara ett 28mm objektiv och måste köpa till ett 50mm objektiv
- min ME super måste servas, någon som vet hur mycket det kan kosta och var man kan göra det?

Olympus OM10
+ har ett 50mm objektiv till den
+ nyskick
- begränsade inställningsmöjligheter(man behöver köpa till en adapter för att ändra slutartiden)
- krångligt om batteriet tar slut
- svårt att hitta så många begagnade objektiv?

Vilken tycker ni att jag ska välja och lägga ner pengar på?
Själv så tycker jag att det hänger på hur mycket det kostar att serva pentaxen men vad tycker ni?

ME Super är intressantare än OM10. En OM2 hade varit bättre.

Annars så är det inga problem med vare sig batteriet eller optik till OM10, finns mycket beg. till dem...

Ang. packningen? Vilken packning?

//Larsa

jimh skrev:
Pentaxsystemet lever, så alla investeringar du gör i det kan du avnjuta även om du i framtiden skulle köpa en digitalare. Olympus OM är ett fint system, men det är dött.

Helt klart så är Pentaxsystemet mer levande men man kan faktiskt köra OM-optik på Olympus DSLR med adapter.

Vissa gör det, jag har dock noll koll på om det uppstår begränsningar...

//Larsa

Plaza skrev:
Jag kollade hur mycket det skulle kosta att serva min Pentax idag(att byta packningen) och det visade sig kosta 2000kr. Går det att byta packningen själv eller borde jag strunta i det?
Det låter dyrt. Vilken packning gäller det? Werner på LP-foto har servicepriser runt 1000-lappen och strax därunder på Pentax - och han gör ett bra arbete.

Jo det är där där spegeln slår emot, den "skumgummimassan" är helt klibbig och konstig och det trillar ner saker som skräpar ner så kameran har blivit lite skräpig.
Det man måste göra då är att byta ut det där skumgummit och rengöra kameran, något som jag inte vet hur man gör eller om man måste vara proffs för det.
Att serva den för en tusenlapp tycker jag inte att det är värt då jag lika gärna kan köpa en begagnad i bra skick med många objektiv för samma pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar