Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Om ?

Produkter
(logga in för att koppla)

knapsack

Aktiv medlem
Hej.

Nu har jag tänkt börja plåta s/v.
Jag har tänkt att köpa en billig & snygg
systemkamera.
Funderar på någon av olympus Om-kameror.
Men vilken bör jag satsa på?
 
Olympus OM kamerorna är bra och snygga. Tyvärr är de sällan riktigt billiga.

OM-1: helt mekanisk och manuell, använder tyvärr kvicksilverbatterier (finns ej längre) till ljusmätaren.

OM-2: manuell och tidsautoamtik, bra kamera men ljusmätaren/automatiken blir väldigt lätt lurad av motljus eller ljus himmel.

OM-10: enklare modell med enbart tidsautomatik, kräver speciell adapter för att kunna köras manuellt

OM-3: helt mekanisk och manuell med spotmätning. Dyr!

OM-4: den mest avancerade OM-modellen med bl a multspotmätning. Dyr!

OM-2SP: Som OM2 fast även programautomatik. Spotmätning manuellt. En mycket bra kamera.

OM-20: Ungefär som OM-2 fast modernare (men inte bättre)

OM-30: Som OM-20 men extremt dålig design. Elektronisk avståndsmätare. Dyra batterier.

OM-40: Som OM-20 men även programautomatik.
 
En liten korrigering.

OM-20 är en OM-10 med den manuella adaptern inbyggd från början, dvs. en enklare kamera än OM-2. Även OM-30 och OM-40 är i grunden varianter på OM-10.

OM-2SP är i princip en OM-2:a som har fått ny elektronik liknande den i OM-4, en bra kamera när den fungerar. Elektroniken är tyvärr ökänd för att den ofta går sönder och den går inte längre att laga, nybörjare brukar därför avrådas från denna modell. Det finns även en modell som heter OM-2n, (som ersatte den ursprungliga OM-2:an efter ett par år), med vissa mindre förbättringar.

Den klart bästa modellen i serien är OM-4, begagnad brukar den faktiskt inte vara så mycket dyrare än en OM-2:a i bra skick (OM-4:eek:r brukar gå att hitta för 3000-4000 kr).

Jag har själv en OM-4:a som har varit min slitvarg i ur och skur under många år, på senare tid har den dock pensionerats till förmån för min Canon EOS 10D. Dock längtar jag ofta tillbaka till multispotmätningen och den mycket pedagogiska mätarskalan som fanns i OM-4:an.

Mer information om kamerasystemet och de olika modellerna hittar du här: http://brashear.phys.appstate.edu/lhawkins/photo/olympus.faq.html

/Daniel
 
Har någon av modellerna inbyggd blixt?
Funderar på att köpa en Olympus Trip 35.
Enkel kamera, jag vet. Men den har väl inte
så jag kan få manuell fokus. Det är det viktigaste.
 
Den enda OM-modellen med inbyggd blixt är den (misslyckade) AF-modellen OM-707.

Olympus Trip 35 är en kompaktkamera från 70-talet med 40mm objektiv. Manuell fokus (utan avståndsmätare), manuell exponering samt bländarautomatik med selencell (kräver inget batteri). Trevlig billig sak.
 
Man får också skilja mellan OM4 och OM4Ti. Den senare är bra mycket dyrare, men finare i material och inte minst avseende fukttätning (där är OM4 svag). Ett råd om du köper en dyrare OM-kamera är att skaffa en sökarskiva av allra senaste modell. Det kostar en del, men höjer sökarens klass rätt mycket.
MVH
/JK
 
Förresten kom OM3Ti för några år sedan. Den var närmast en ren samlarkamera och var svindyr. Både OM4Ti och Om3Ti kunde synka en specialblixt, F280 tror jag att den hette, på alla slutartider. Tio år före Canon och de andra!
 
knapsack skrev:
Hej igen, hittade denna annons på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=9426

Är det ett bra köp med tanke på att det är kvicksilverbatterier till ljusmätaren?
Och såna gick verkar ju vara svårt att få tag i.

Förutsatt att batterifrågan går att lösa tycker jag att det verkar vara ett mycket bra köp (lågt pris!). OM1 är en härlig kamera och både 2.8/35 samt 50/1.8 är fina. Jag har ägt alla dessa modeller. Fundera dock på att uppgradera sökarskivan. Den kan vara mörk och trist.
 
Så batteriproblemet borde inte hindra mig från att köpa kameran om den finns kvar.
Sökarskivan. Vart hittar man en sån?
 
knapsack skrev:
Hur löser jag batterifrågan? Det borde väl gå att få tag i kvicksilverbatterier? Är det enkelt att byta ut sökarskivan? Och vart får man tag i en sån?
Batterifrågan vet jag inte hur du löser. Fråga på en kunnig fotoaffär.

Att byta sökarskiva kan man göra själv. Jag är inte speciellt händig men gjorde det några gånger, med framgång.

Jag skulle annonsera efter begagnade i mycket gott skick. I den låda man köper dem i ska verktyg (en pincett vill jag minnas) för bytet finnas. Kolla också med Olympus hur mycket specialsökarskivan till OM3 Ti kostar och om den funkar på OM1. Den lär vara mycket fin, men den kan nog kosta en slant. Du kan be någon Olympuskunnig butik att titta på din sökarskiva för att bedöma dess skick.

Lycka till!

/JK
 
Du hittar den mesta (all?) information om OM-systemet på den här sidan: eSIF

Kvicksilverbatteri problemet går att bygga bort, tex kan Intervision i Malmö lösa det.

Det är lätt att byta sökarskiva, och du hittar dem på beg. marknaden.

/ johan
 
objernulf skrev:
Den enda OM-modellen med inbyggd blixt är den (misslyckade) AF-modellen OM-707.

Misslyckade???!???
Hur menar du här då? Jag har själva en OM-707 och tycker den är helt okej.. bara en nackdel igentligen och det skulle då vara att det är väldig begränsat med manuella inställningar man kan göra på den..

OM-707 har INTE inbyggd blixt iheller.. Detta är ett tillbehör till kameran som kan köpas extra.. ett nytt grepp med blixt i.. dock ingen stor blixt men den funkar. Tror att alla som köpte kameran när den var ny valde med greppet för det är sällan man ser den utan. Det PowerFlashGrip 300.
 
objernulf skrev:
Dmpus Trip 35 är en kompaktkamera från 70-talet med 40mm objektiv. Manuell fokus (utan avståndsmätare), manuell exponering samt bländarautomatik med selencell (kräver inget batteri). Trevlig billig sak.

Inte helt rätt. Den har helautomatisk slutare/bländare utom vid blixtfotografering. Den jobbar med slutartiderna 1/40 samt 1/200 om inte minnet sviker mig helt.

Jag har mest använt min till blixtfotografering, med blixten Olympus T20. Mycket rolig kombination.

/johan
 
Janne K skrev:
Fundera dock på att uppgradera sökarskivan. Den kan vara mörk och trist.

OM1:ans originalskiva är absolut inte mörk (snarare tvärtom), däremot så är den kontrastfattig. Därför så kan ett byte vara på plats, kolla med LP-foto ang. sökarskivor.

Luft/zink-batterier till kameran hittar du också på LP-foto, dock något dyra...

LP-foto

Larsa
 
haha,
rena nostalgihörnan här ju. Kan bara hålla med föregående inneläggen. Olympussystemet är en bra inkörsport till fotografering. Har själv fortfarande en Om-1 och en OM-2n. TTL-blixt var introducerat av Olympus så får du tag i en T-20-blixt så är det bra. Även ringblixten T10 är utomordentlig.

Dessutom finns det rykten/belägg/indikationer om att Olympusobjektiv kan gå att sätta på nya dSLR Olympus E-1:a. Det är kanske inte intressant nu för dig, men kan ju bli längre fram. Själv är jag nyfiken på hur man rent tekniskt kan lösa detta.


h/mats
 
Senast ändrad:
Smajly skrev:
Misslyckade???!???
Hur menar du här då? Jag har själva en OM-707 och tycker den är helt okej.. bara en nackdel igentligen och det skulle då vara att det är väldig begränsat med manuella inställningar man kan göra på den..
Just det! Dessutom saknar objektiven manuell fokusering som i stället görs med pillriga knappar från kamerahuset.

Eftersom Olympus la ner verksamheten med AF systemkameror så var det väl ett misslyckande?
 
F280

Blixten F280 som man helt riktigt kan få att synka på alla slutartider med OM-4(Ti) gjordes från början till OM-707. Med den kameran synkar den också upp till maximal slutartid (1/2000). OM-707 introducerades 1987 om jag inte minns fel.

Tilläget "Ti" på OM-3/4 står för att kamerahuset är av Titan, därav merkostnaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.