Annons

Olympus OM-D

Hur dåligt fungerar MMf-1/MMf-2?

Vet mindre om SWD obj men med icke SWD som fungerar med live view är det trögt. Äldre 4/3 som inte ger AF i live view skall inte fungera alls.

Den enda lösningen jag ser i en m43 är att fas AF måste fungera - antingen i sensorn som Nikon V1/J1 eller med halvjenomskinlig spegel och fas AF i adaptern som med NEX.

Jag befarar liksom andra att Oly överger 4/3 liksom tidigare med OM systemet och jag tror det vore olyckligt då Olympus med nuvarande kundsegmentering för m43 förlorar pengar. Man behöver även mer avancerad objektiv och kameror att växa till annars kommer Sony nog att dominera marknaden då det är ett stort företag som snabbt kan öka på sitt objektivsortiment och de har redan en ganska avancerad spegellös kamera i NEX-7. Det som Oly kan kontra med är just om de raskt förser sitt system med bra gluggar och ett snabbt sätt är att göra 4/3 objektiv helt kompatibla - men jag bär inte på något större hopp om det.
 
det är mycket möjligt!
Min kommentar riktade sig mer till de som tror att olympus plötsligt kommer att överge sina M43 användare och att Om-D kommer att vara en efterträdare till e-5

Det kan den väl mycket väl kunna bli. En m4/3-sensor är lika stor som en 4/3-sensor så bildkvaliteten är potentiellt lika. De modernaste m4/3-sensorerna är förmodligen bättre än de senaste 4/3-sensorerna. De senare har ju inte uppdaterats på ett tag.
 
Jag befarar liksom andra att Oly överger 4/3 liksom tidigare med OM systemet och jag tror det vore olyckligt då Olympus med nuvarande kundsegmentering för m43 förlorar pengar. Man behöver även mer avancerad objektiv och kameror att växa till annars kommer Sony nog att dominera marknaden då det är ett stort företag som snabbt kan öka på sitt objektivsortiment och de har redan en ganska avancerad spegellös kamera i NEX-7. Det som Oly kan kontra med är just om de raskt förser sitt system med bra gluggar och ett snabbt sätt är att göra 4/3 objektiv helt kompatibla - men jag bär inte på något större hopp om det.

Skulle Olympus förlora mindre pengar med en mer "avancerad" och dyrare kamera som riktar sig mot entusiaster och proffs? Det kundsegmentet är rimligen mindre än massmarknadssegmentet.

För tillfället är m4/3 helt överlägset NEX vad gäller objektivutbud. Kom dessutom ihåg att Sony främst är ett elektronikföretag, och inte så mycket ett optikföretag, så det kan mycket väl var så att Sony tycker att det är jättebra att det finns adaptrar för alla möjliga objektiv till NEX så att de kan sälja fler NEX-kameror. E-objektiv kommer det säkert fler av så småningom, men jag tror inte att vi ska förvänta oss någon explosion av sådana objektiv.

4/3-kompatibilitet i en framtida m4/3-kamera är knappast något som påverkar försäljningen av konsumentmodellerna av m4/3 så värst mycket, men det vore förstås trevligt för de som har investerat i 4/3-kameror. Mer än marginellt tror jag ändå inte att det påverkar försäljningen.
 
Skulle Olympus förlora mindre pengar med en mer "avancerad" och dyrare kamera som riktar sig mot entusiaster och proffs? Det kundsegmentet är rimligen mindre än massmarknadssegmentet.

För tillfället är m4/3 helt överlägset NEX vad gäller objektivutbud. Kom dessutom ihåg att Sony främst är ett elektronikföretag, och inte så mycket ett optikföretag, så det kan mycket väl var så att Sony tycker att det är jättebra att det finns adaptrar för alla möjliga objektiv till NEX så att de kan sälja fler NEX-kameror. E-objektiv kommer det säkert fler av så småningom, men jag tror inte att vi ska förvänta oss någon explosion av sådana objektiv.

4/3-kompatibilitet i en framtida m4/3-kamera är knappast något som påverkar försäljningen av konsumentmodellerna av m4/3 så värst mycket, men det vore förstås trevligt för de som har investerat i 4/3-kameror. Mer än marginellt tror jag ändå inte att det påverkar försäljningen.

Ja, då är det kört för Olympus. Som det nu är förlorar ju kameradivisionen pengar på sina konsumentmodeller. Om de skulle förlora ännu mer pengar på bakåtkompatibilitet - ja då är det ju bara att ge upp.
 
Köp Olympuskameror idag! I morgon kan det vara försent. :)

Jag tror att det är lättare att tjäna pengar på en massmarknad än på en nischmarknad, såvida inte nischen är väldigt unik och konkurrensen på den därmed är väldigt liten.
 
Ja, då är det kört för Olympus. Som det nu är förlorar ju kameradivisionen pengar på sina konsumentmodeller. Om de skulle förlora ännu mer pengar på bakåtkompatibilitet - ja då är det ju bara att ge upp.

Är det verkligen sant? Tjänar inte Olympus pengar på M4/3?
Hur är det i såfall med Panasonic?
 
Är det verkligen sant? Tjänar inte Olympus pengar på M4/3?
Hur är det i såfall med Panasonic?

I all mediateckning av Olympusskandalen och spekulationer om ev köpare har man även täckt just det att Olympus som stort tjänar pengar men detta beror på medical delen medan kameradivisionen går med förlust.

För de som hävdar att Olympus har ett stort objektivutbud i m43 är detta delvis sant men antalet zoomar är väldigt begränsat medan det finns en del fasta men detta är också en nische för entusiaster.

Kom ihåg att det är ffa de fasta gluggarna (kanske normalzoom) från Panasonic som är intressanta på Olympus. Vidvinkel, vidvinkelzoom, superzoom och telezoomar från Panasonic främjar skärpa över allt och lämnar åt mjukvara att korrigera distorsion - denna korrektion sker inte automatiskt på Olympus som därmed kräver en del efterarbete och med komplicerad distorsion aldrig blir bra.
 
Att den kommer att ha en sensor av Four Thirds-storlek kan vi vara 100% säkra på. Det är uteslutet att Olympus skulle börja bygga digitala systemkameror med någon annan storlek på sensorn.

Det kan ju tänkas bli en Four Thirds-kamera, men det är mycket troligare att det blir en Micro Four Thirds-kamera med tanke på var Olympus har haft sitt fokus de senaste åren, och att de läckta (eller är de bara rykten?) specarna säger att OM-D kommer att ha en elektronisk sökare. Det är ingen större poäng att sätta en EVF på en Four Thirds-kamera.

För min del är det mycket roligare om det blir en Micro Four Thirds eftersom objektiven till MFT är mindre och lättare än objektiven till Four Thirds. Eftersom det är samma sensorstorlek så förlorar man ingenting.
 
http://www.four-thirds.org

Naivt att tro att det skulle vara en annan storlek på sensorn än just Four Thirds.
Man kastar ju inte bort den marknadsmässiga fördelen av att ha 27 anpassade objektiv för MTF-bajonetten.
 
I all mediateckning av Olympusskandalen och spekulationer om ev köpare har man även täckt just det att Olympus som stort tjänar pengar men detta beror på medical delen medan kameradivisionen går med förlust.

För de som hävdar att Olympus har ett stort objektivutbud i m43 är detta delvis sant men antalet zoomar är väldigt begränsat medan det finns en del fasta men detta är också en nische för entusiaster.

Kom ihåg att det är ffa de fasta gluggarna (kanske normalzoom) från Panasonic som är intressanta på Olympus. Vidvinkel, vidvinkelzoom, superzoom och telezoomar från Panasonic främjar skärpa över allt och lämnar åt mjukvara att korrigera distorsion - denna korrektion sker inte automatiskt på Olympus som därmed kräver en del efterarbete och med komplicerad distorsion aldrig blir bra.

Visst finns det en del fina panasonic objektiv till m 4/3 men jag vill hävda att Olympus har några som inte skulle sitta fel i kameraväskan och då är det främst 12 2.0 och 45 1.8 som jag tänker på. Det beklagliga är att det inte finns några ljusstarkazoomar att tillgå. Här är marknaden öppen och det är läge för sigma, som nyligen släppt två objektiv till m 4/3, att fylla tomrummen i objektivutbudet.
 
Det hade varit så roligt med en aps-c sensor i en fräck liten kamera som OM, dom analoga OM modellerna är så läckra. Isoprestandan i m43 hittilis har inte varit så imponerande av det jag sett.

Som någon redan påpekat så vore det urbota dumt av Olympus att byta format, när det finns så många objektiv till Micro Four Thirds.

Poängen med m4/3 är att det är smått med tillräcklig bildkvalitet. Inget annat kamerasystem är i närheten när det gäller litenhet med bibehållen kvalitet på bildfilerna.

Vill man ha en spegelfri APS-C-kamera så finns det många alldeles utmärkta alternativ att välja bland, men då får man också stå ut med att de är större. (Framförallt är objektiven större.)
 
Naivt att tro att det skulle vara en annan storlek på sensorn än just Four Thirds.
Man kastar ju inte bort den marknadsmässiga fördelen av att ha 27 anpassade objektiv för MTF-bajonetten.

Det är just det som är problemet: Olympus slutade med OM systemet och lämnade kunderna i klistret. De släppte AF systemet OM707 som de avslutade och lämnade kunder igen. Om de nu överger 4/3 genom att de facto inte erbjuda samma snabba AF man är van vid med dessa - vad säger att de inte kommer överge m43? Det är ju därför det blir så viktigt att skicka en tydlig signal med OM-D. Vågar man köpa in sig i m43 om Olympus helt överger full kompatibilitet i 4/3? Panasonic är ännu ett oprövat kort med kort kamerahistorik.
 
Jag tycker nog att Panasonic har visat att de kan bygga både bra kameror och bra objektiv. De har hållit på i ganska många år nu. Fast de övergav 4/3 fortare än kvickt, förstås.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.