Skarström
Aktiv medlem
http://www.stevehuffphoto.com/2012/01/17/olympus-om-d-to-be-launched-february-8th/
Lite mer "pro" modell på g!
Lite mer "pro" modell på g!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker att gluggen som skall säljas till det nya proffshuset inte känns så vidare proffsig. 12-50 3.5-6.3 är inget som hamnar särskilt högt på min önskelista trots vädertätning. Men förhoppningsvis kommer det en ljusstark normalzoom från olympus. Kan pentax göra ett normalzoom med 2.8-4,5 så borde väl olympus kunna bygga något liknande eller bättre.
Håller med. Största problemet med kameran verkar vara det hopplöst icke-säljande objektivet. Stort (vilket går helt emot 43-principen), och betydligt tyngre än deras andra mindre zoomar. Ljussvagt dessutom - vem vill ha det till en "pro-kamera"?.
Märkligt.
Det är ju bara spekulationer att det kommer vara ett Pro hus, dvs en ersättare till E-5. Olympus kan mycket väl ändrat linje och bygger enbart vädertätade konsumentkameror. Priset på den nya Zoomen är inte högt jämfört med Olympus nya fasta brännvidder.
Jag tror inte att Olympus kommer bygga några fler superobjektiv typ 35-100/2.0 på ett tag. De måste bygga objektiv som matchar kamerahusen storleksmässigt.
...Är detta det som skall ersätta E-5 (...snip...) så är det avgörande hur det fungerar med 4/3 objektiven.
Det var ju inte länge sedan Olympus gick ut med i en intervju att dom arbetar med en uppföljare till E5:an. Denna kamera tror inte jag att det är. Visst mycket kan hända på vägen men nog tror jag att den kommer, men inte än på ett bra tag.
Men Olympus har flaggat för att spegellöst kommer ta över. Denna kamera kommer nog att tolkas av många på en indikation på vart de är på väg. Är detta det som skall ersätta E-5 (och Olympus kommer anses bekänna färg nu - så detta kommer för användare tolkas som ersättare till E-5 vare sig Olympus vill det eller inte) så är det avgörande hur det fungerar med 4/3 objektiven. Ges inte bättre stöd för icke SWD objektiv (inte ens alla top pro objektiv har SWD) fullt ut kommer det sannolikt ses som att Olympus de facto överger de avancerade ägarna och då kommer nog dessa aldrig tillbaks till Olympus och Olympus fastnar med komsumtsegmentet där de tvingas kämpa med volym, inte med höga narginaler. För små tillverkare som Olympus är sannolikt dessa nischekunder viktigare än för större tillverkare som genom sina stora volymer kan kunkurrera med mindre marginaler.
3) Inbäddade PD-AF element i sensorn á la Nikon CX / Fujifilm F300 EXR & Z800 EXR
Historien upprepar sig! Det var många som kände besvikelse när Oly kring 2000 (egentligen var det väl ännu tidigare) lade ner systemkameratillverkningen (OM) och satsade enbart på digitala kameror med fast optik.
Med en enkel adapter som bara för vidare de elektriska signalerna så skulle då gamla 4/3-objektiv kunna användas lika bra som om de satt på en 4/3-kamera. Det ska bli spännande att se om Olympus har lyckats fixa något sådant redan i OM-D.