Annons

Olympus E520

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Från Olympus.se:

- Inbyggd bildstabilisator för alla objektiv
- Bekväm komponering med AF-Live View
- Dammfri fotografering tack vare det kraftfulla dammskyddssystemet
- 100% D SLR-kvalitet
- Full kontroll med professionella funktioner
- Stor 6.9cm / 2.7" HyperCrystal II LCD med 176° betraktningsvinkel
- Perfekt bildkvalitet med en 10 megapixel Live MOS sensor
- Snabb pågående fotografering med 3.5 bps för att hålla samma hastighet som motivet
- Stort utrymme för 8 RAW-filer för bildserier
- Inbyggd blixt och trådlös blist kontroll för särskilda ljusinställningar
- Problemfri fotografering med 32 fotoprogram, för alla situationer.
- Dykfotografering med undervattenshuset som finns som tillbehör
- Perfekta bilder på enkelt sätt med Ansiktsigenkänning och Skuggjustering
- Största utbud av digitala D-SLR tillbehör
- Kompakt och ergonomisk design
- Välj bästa bilden med alternativexponeringsfunktioner
- Ljuskänslighet med ISO mellan 100-1600
- AF/AE lås för flexibel fotografering
- Förhandsgranskning av skärpedjup för perfekt bildkontroll
- Skarpa bilder vid lång exponering med anti-skak funktion
- Vitbalansjustering med ett knapptryck för perfekt färgbalans
- Perfekt bildkontroll med 100% betraktningsvinkel på LCD'n
- Bildprocessorn TruePic III ger snabbare bildhantering och högre bildkvalitet
- Kontrollera dina tagna bilder med detaljerad exponeringsinformation
- Förkontroll av vitbalans och exponeringskompensation
- Snabb bildöverföring med Hi-Speed USB 2.0

Skillnad mot E510 vad jag kan se:
- Kontrast AF i live view
- Ansiktsigenkänning
- Auto gradation i SAT (ljusar upp mörka delar av bilden)
- 2,7" LCD
- Trådlös blixtstyrning
- Nytt bildstabiliserläge för panorering i vertikalläge
- E420:s förbättrade sensor
- 3,5 bilder/sek
- Undervattenshus PT-05 (borde väl passa E510 också?)

Verkar vara en vettig uppdatering på E510 men inga stora ändringar.

Mer info:

http://olympus.se/consumer/dslr_digital_slr_e-520_19285.htm

http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e520-review/index.shtml

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1210651262.html

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3445&review=olympus+e-520

Bakifrån med den något större displayen:

Bilagor

• e520baksida.jpg
    e520baksida.jpg
    27.6 KB · Visningar: 1,736
...eller varför inte kombinerat med nya ultravidvinkeln 9-18mm:

Bilagor

• uwa_e520_400.jpg
    uwa_e520_400.jpg
    42.4 KB · Visningar: 1,652
Canon1022 skrev:
så ultra blir den väl inte 18-36mm om man räknar om det .....
18-36 mm är omräknat. 9-18 mm är det riktiga brännviddsomfånget.. Tycker jag är ganska extremt. Oly har ju redan en 8 mm fisheye och 7-14/4 zoom i sin objektivserie.

Synd att de inte fixat blixten (skuggan som blir med kitt objektivet)

Någon som vet om sensorn ger mindre brus och har större dynamiskt omfång än den som sitter i 510:an?

Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

Robert_Vallentuna skrev:
- Största utbud av digitala D-SLR tillbehör??

Jag skrev det här för knappt ett år sedan. Några nya objektiv har tillkommit i alla läger, så ordningen består. Panasonic introducerade en budget standardzoom med Mega O.I.S. Olympus introducerade det långa telet kombinerat med ett äkta makro i zoomen ZD ED 70-300mm. Vidare en unik pancake ZD 25mm/F2.8, samt nu en ytterst kompakt och lätt vidvinkelzoom ZD ED 9-18mm/F4-5.6.

Sundvisson skrev:
Olympus har tillsammans med Leica Panasonic och Sigma i dagsläget över 30 objektiv anpassade för Four-Thirds bajonetten.

Tio av dessa utgör fasta brännvidder, varav ett är fisheye-, två är ljusstarka tele- och fyra är makroobjektiv. Således finns det tre ljusstarka normal till kort tele av typen primes.

Knappt hälften, 5 av 11, av de för Four-Thirds anpassade objektiven från Sigma, tecknar bara ut en reducerad bildcirckel, resten från Sigma tecknar ut formatet för 135-film.

Pentax har i dagsläget, juli 07, fjorton objektiv som de benämner DA för den reducerade bildcirkeln, varav knappt hälften som primes.

Nikon har i dagsläget, juli 07, nio objektiv för sina digitala kameror med DX-format. Av dessa hittar man endast en prime, nämligen ett 10.5mm f/2.8 Fisheye. Två av åtta zoomar för DX-formatet har inbyggd bild-stabilisering.

Canon har i dagsläget, juli 07, bara fem olika objektiv för den mindre APS-C sensorn, vilket betyder att man måste släpa på onödigt stora objektiv för ytterligare valmöjligheter. Objektiv som tecknar ut en större bildcirkel, kräver större glasyta, vilket i de flesta fall medför att dessa blir större i volym, därigenom tyngre och samtidigt mer kostsamma. Bara ett av dessa objektiv är förresten en prime, 60mm f/2.8 Macro, övriga är en vidvinkel- och tre standardzoomar. Två av standardzoomarna har inbygd bildstabilisering.

Beträffande Sony har jag ännu inte satt mig in i deras objektivprogram.

Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

Sundvisson skrev:
Jag skrev det här för knappt ett år sedan. Några nya objektiv har tillkommit i alla läger, så ordningen består. Panasonic introducerade en budget standardzoom med Mega O.I.S. Olympus introducerade det långa telet kombinerat med ett äkta makro i zoomen ZD ED 70-300mm. Vidare en unik pancake ZD 25mm/F2.8, samt nu en ytterst kompakt och lätt vidvinkelzoom ZD ED 9-18mm/F4-5.6.

Är inte 1D serien DSLR? Jag vill nog påstå att hela EF programmet är DSLR tillbehör. Precis som Nikon D3, säg att det inte är en DSLR och du har gjort rätt många upprörda.

Re: Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

Robert_Vallentuna skrev:
Är inte 1D serien DSLR? Jag vill nog påstå att hela EF programmet är DSLR tillbehör. Precis som Nikon D3, säg att det inte är en DSLR och du har gjort rätt många upprörda.
Jag tror nog att du borde läsa reglerna som gäller för forumet. Denna ämneskategori är till för Olympusägare.

Undvik "märkeskrig"
Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta.

Re: Re: Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

Guy_P skrev:
Jag tror nog att du borde läsa reglerna som gäller för forumet. Denna ämneskategori är till för Olympusägare.

Undvik "märkeskrig"
Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta.

Jag är inte ute efter något märkeskrig, blev bara mycket nyfiken på hur man resonerat när man fick underlag till sina påståenden i marknadsföringen.

Har kört en E-500 för något år sedan för att testa vart Olympus stod då och i mitt jobb hör det till att jag måste veta vad som händer på marknaden, det innefattar alla märken. Därför följer jag även dylika trådar.

Sorry om det upplevdes som ett VS inlägg, det var inte alls meningen.

Re: Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

Robert_Vallentuna skrev:
Är inte 1D serien DSLR? Jag vill nog påstå att hela EF programmet är DSLR tillbehör.

Det är väl inte svårt att förstå resonemanget. EF serien föddes med EOS 650/620 vilka var analoga SLR. Samma sak med Nikon och Minolta.

Sedan om man vill lägga någon vikt i argumentet är väl upp till var och en. Ifall Canon och Nikon ägarna är nöjda med sina objektiv är det väl bra. Jag tror att många Oly ägare är ledsna att de inte kan använda sina gamla objektiv på sina nya D-SLR. Med adapter blir det verkligen helmanuellt.

Re: Re: Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

arneri skrev:
Jag tror att många Oly ägare är ledsna att de inte kan använda sina gamla objektiv på sina nya D-SLR. Med adapter blir det verkligen helmanuellt.

Till skillnad från när man använder samma objektiv på en OM2 eller? ;)

Re: Re: Re: Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

fiolmattias skrev:
Till skillnad från när man använder samma objektiv på en OM2 eller? ;)

Ja, du får ju ingen bländarautomatik med adaptern. De flesta objektiven bör bländas ner ett par steg, vilket innebär att man lämpligen fokuserar med full bländaröppning och sedan bländar ner ett par steg och sedan exponerar.

Lite mer manuellt än de flesta vill ha idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar