Annons

Olympus E520

Produkter
(logga in för att koppla)
TI Sundvisson och alla andra kunniga:

1. Fotar du i råformat?

Nej, tyvärr.

2. Fotar du JPEG?
• Hur exponeringsmäter du?
Digital ESP-mätning

• Hur ser dina histogram ut?
Kan jag inte svara på

• Hur är dina inställningar för bl.a. kontrast?
C=0, S=1, RGB=0, Gradiation=Normal, sGRB

• Använder du Apical Auto Tone Correction i Master/Studio?
Nej


• Använder du ett neutralt gradientfilter?
Nej, kan du förklara vad det är?

• Använder du polfilter?
Ibland, får även då utfrätta himlar.

• Använder du "bracketing" för HDR av kontrastrika motiv?
Nej, vill helst inte behöva efterarbeta bilderna så mycket.


Hoppas felet ligger hos mig, eller inställningarna. Problemet uppstår (tror jag) när solen faller in snett fram ifrån. Har även sett att under gråmulna dagar tappar jag himlen.

Vad tror du (ni)?

/Arvid
 
Att det blir som på bilden ovan beror på att kameran mäter ljuset mot stenen/gräset som förmodligen är betydligt mörkare än himlen, vilket då resulterar i att himlen blir överexponerad.
Skulle du istället mäta ljuset mot himlen så skulle istället stenen bli väldigt mörk(underexponerad).

Lösningen kan vara att du ställer in exponeringen manuellt eller använder dig av exponeringskompensationen för att få till en bra balans mellan himmel/sten. Så där blir det i princip med alla kameror, beroende på hur man mäter ljuset.
Ett bra tips om du vill ha bra balans i exponeringen är att du har medljus när du fotar stenen, då bör himlen inte bli lika utfrätt och stenen lyses upp av medljuset.
 
kontrast & histogram

Jag tror att du kanske begär för mycket av kameran i vissa situationer. En del ljussituationer rår man helt enkelt inte på.

Men i andra situationer, om du vill ha bättre resultat, så får du anstränga dig lite, t.ex. med efterbehandling. Tar du dessutom i råformat, kan du göra flera framkallningar och sammanlägga dessa som olika lager.

Visserligen har även Sony och Nikon plockat in Apicals lösningar för dynamikexpansion i sina nya kameror, vilka hos Olympus heter Gradation=Auto eller Auto Tone Correction. E-3/E-420/E-520 har den förstnämnda, medan ATC finns i programmet Master och Studio, så det kan användas med alla kameror, även till P&S.

Vi kan kika lite på dina inställningar, eftersom du listat dessa ganska utförligt. Du fotar JPEG, så inställningen för kontrast, samt koll på histogrammet är viktiga. Prova att dra ner från C=0 till C=-2 (minsta värdet). Du kan även spara uppskärpningen till efter att du skalat om bilderna i datorn, så sätt max S=0. ESP-mätningen är hyfsat bra i de flesta lägen, men prova ibland med att använda t.ex. SPOT-HI, som får bli den ljusaste yta du vill ska ha täckning.

Mitt bästa tips:
Minska kontrasten till att börja med. (Eftersom du fotar JPEG, så är nog ett bra tips att även kolla på histogrammet.)

P.S: Beträffande gradientfilter, kika här:
http://www.cokin.co.uk/pages/grad1.htm
 
Tack! Ska testa lite i morgon, sitter nu och installerar Master 2.

Är Auto Tone Correction något som kommer att komma i en uppdatering till 510:an?
 
SAT = Shadow Adjustment Technology

Nelar skrev:
Tack! Ska testa lite i morgon, sitter nu och installerar Master 2.

Är Auto Tone Correction något som kommer att komma i en uppdatering till 510:an?
Senaste versionen av Master: Ver. 2.05 March 1, 2008 (uppdateras via menyn)

Faktum var att det hintades i prerelease-materielat om att Apicals Shadow
Adjustment Technology: Gradation=Auto
(Auto Tone Correction) skulle komma i E-510. Tyvärr lanserades funktionen inte förrän i E-3'an, kanske var den inte färdig då E-510 släpptes.

Vad vi har sett från de flesta fabrikanter, är att det inte så ofta kommer nya funktioner med en f/w update, snarare är det bara förbättringar på existerande. T.ex. så har vi som har gamla E-400 hoppats på funktioner, som senare kom i E-410/E-510, men hittills har inget nytt tillkommit med f/w updates. Så beträffande SAT till gamla E-410/E-510 med en f/w uppdatering, är utsikterna tyvärr mindre goda. Alternativet blir istället att använda kurvverktygen i lämpliga fotoverktyg på datorn.

Jag gjorde ett försök i Master med din bild, först med kurvverktyget för att hämta in mer information i högdager. Senare med Auto Tone Correction för att lätta upp skuggorna. Sen avslutningsvis en liten uppskärpning. Det finns som synes lite mer information att hämta hem även från en jpeg med 8-bit/ch, fast bättre blir resultatet om man har tillgång till 16-bit/ch (dvs om man börjar med råformat).

P.S: Du har vinjettering på din 14-42mm zoom i de övre hörnen, mest synligt uppe till höger. Antingen så sitter motljusskyddet snett, eller så har du mer än ett filter på objektivet?
 

Bilagor

  • frätt+master.jpg
    frätt+master.jpg
    87.2 KB · Visningar: 821
såg nåt inlägg om tredjepartstillverkare som hade batterigrepp till både 510:an samt 520:an
 
TI Sundvisson: Kan ha haft både uv och pol (lathet), men tror att det är motljusskyddet.

Roligt att se hur mycket det går att efterarbeta en dålig bild :)

Nu är master installerad och jag ska testa fota i raw. Visst är det bättre att underexponera bilden, dvs lättare att göra den ljusare än att plocka fram mer information ur högdagarna?

Om jag fotar i nått av programmen P, A eller S brukar jag exponeringskompensera mellan -3 till -7 en solig sommardag, vad har ni för erfarenhet av det?
 
Olympus spotmätning (SPOT-HI) med anor från OM-3/OM-4

Visserligen är det här en tråd om E-520, men eftersom släktskapet med E-510 är mycket stort, samt att just SAT (Shadow Adjustment Technology) tillkommit i den senare modellen, så kan det ändå vara på sin plats med att hålla kvar problematiken om knepiga exponeringar i några inlägg.

Fast helst skulle nog en helt ny tråd startas som specifikt handlar om just E-510 (alt. E-4x0/E-5x0) och knepiga exponeringssituationer, samt i vilka situationer som den nya SAT i E-420/E-520 och ATC alt. Master/Studio är att rekommendera.

P.S:
Min gamla E-300 hade en primitivare ESP-mätning än vad som senare kom med E-500, så att jag frekvent behövde spotmäta och kika på histogrammen. Började därför fota i råformat för att lyxa mig med tillgång till större slarvmarginaler beträffande exponeringen. Med E-400 och E-3, så har jag senare fotat bara i JPEG, eftersom de nya har bättre exponeringsmätning, samt som väsentligast en helt annan klass på JPEG-kvaliteten ut från kamerorna. Dessa nya kameror har en favorit, SPOT-HI, som jag hellre använder än ren exp.komp. Använde den mycket på filmtiden med gamla OM-4'an! Visserligen, vid vintermotiv så kan jag ibland köra med ca +1EV exp.komp, på likartade motiv. Men oftast SPOT-HI för att mäta in hur jag skall exponera med bibehållen teckning i den vita snön.

Men så mycket och brett som [-3...-7]EV i exp.komp., varför inte använda exponeringsmätaren istället? (Det finns ju hela 5 olika moder att välja på).

Det finns en hel del i lektionsform att läsa sig till på nätet om foto inkl. exponering. Här är några förslag, även om jag inte hittade något nyare med spotmätning än just en gammal lektion med E-1 i det ämnet.

Ref:
 
Tack för alla tips!

Ska på en liten tripp till Norgen, så är det någon som vet om det finns nån kurs att ladda ner så man kan lyssna på den?
 
Olympus Digital School - Photo Lessons

Till både E-400 och E-3, så följde det med en introduktion på DVD, den senare med titeln "Discover your world - Extensive User's Guide on DVD". Jag vet inte om att en dylik skickas med för andra kameror, men det är inte uteslutet. Jag tycker de var bra för att lära sig grunderna med kameran, eftersom någon har ansträngt sig med att plocka ut de väsentligaste bitarna och servera dessa under max en timme, medan man är koncentrerad. Visserligen är materialet tool centric och behandlar knappt någon fototeknik alls.

Lite mer fototeknik tas upp få följande web-kurser, varav till E-510 finns följande fyra på webben:
Hoppas du får det mycket trevligt på Norge-turen. Räkna med regn, men det bör inte helt avskräcka med foto heller. Ta mycket bilder, experimentera med alternativexponeringar, AE bracketing . Ta även någon bild i råformat, för det kan vara kul med lite bra bildmotiv att experimentera med i höst kanske? "Learning by doing" är en teknik, som jag tycker ger snabb återkoppling av resultatet, fast kompletterat med något kursmaterial från webben som du är inne på är också en bra idé.
Tuta och kör, fast ta det lugnt på de norska vägarna, de har vägkameror där också!
 
Hm, det är på tiden att jag skaffar mig en riktigt riktig kamera - och E-520 känns oerhört lockande.

Gick från C-750UZ till SP-550UZ, Olympus all the way :)

Jojo skall ner i centrum idag och be expedit låsa upp glasmonter så jag kan få känna på hur den känns i handen.

//möjlig framtida systempojke
 
Såså nu är en E-520 beställd å lär väl komma på posten inom kort =)

//Han som inte hade ngt bättre för sig :p
 
=)

Beställde via NetOnNet 7190kr för kitet + 295kr för ett extra batteri

de bidde 14-42/3,5-5,6 + EZ 40-150/4-5,6

Tyckte de var lagom att börja med - så får man se vad man vill inhandla senare =)
 
Du kommer bli nöjd!

Nästa inköp kan t ex vara en blixt, FL-36R är liten och prisvärd. Blir ett väldigt lyft att kunna studsa blixten i taket vid inomhusbilder.
 
Tack för tipsen Knight Palm!

Blev mycket experimenterade, total togs ca 1400 bilder (hur många exponeringar klarar en E5xx?). Såg att jag missat en nolla när jag beskrev hur jag kompenserade exponeringen, ska vara -0,3 till -0,7.

Har funderat på att testa gråfilter, tips på modell?

Några exempel på bilder från norgeresan finns på nelehag.photoshop.com

/Arvid
 
Det är helt rätt, fota mycket, man lär hela tiden från sin experimentlusta. Norges natur och väder är inte helt enkla att tags med, både att vandra i och att fota. Kan vara en fördel med en lätt (och fukttålig) utrustning kan jag tänka mig.

Du har all anledning att vara nöjd med de fina bilderna, från en som synes allsidig Norgetur. Jag tycker mig känna igen både Preikestolen och Galdhöpiggen, så ni har hunnit med en del.

Kameran är ju köpt för att användas, dessutom har du ju två års EU-garanti på den. Kör då så det ryker, eller tills den rasar. Jag har aldrig upplevt det själv, men skulle se det som en bedrift ;o)

Beträffande gråfilter, så om jag kikar i kameraväskan:
• Hoya HMC NDx8
• B+W FARBVERLAUF grau 25% (f-pro)


Egentligen ger t.ex. ett Cokin filter-system större möjligheter än ett tonat runt gradient-filter, framförallt genom att man kan förskjuta filtereffekten i vertikalled på de rektangulära dito.

Kommer nog att plocka fram mitt gamla Cokin-system till en kommande µFT-kamera.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar