Annons

Olympus E520

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

arneri skrev:
Ja, du får ju ingen bländarautomatik med adaptern. De flesta objektiven bör bländas ner ett par steg, vilket innebär att man lämpligen fokuserar med full bländaröppning och sedan bländar ner ett par steg och sedan exponerar.

Lite mer manuellt än de flesta vill ha idag.

Fortfarande precis som med OM eller?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Four Thirds överlägset största objektivutbudet för digitalfoto

fiolmattias skrev:
Fortfarande precis som med OM eller?

Nej. Har du testat en OM glugg på din E-xxx?

OM husen styr bländarinställningen mekaniskt medan E-XXX har elektronisk överföring. I OM-objektiven sitter en mekanisk arm som styrs av kamerahuset. Ingen mekanisk styrning = objektivet är alltid nedbländat till den bländare du har ställt in, dvs ställer du in bländare 22 och sökaren är väldigt mörk och det är svårt att ställa in skärpan.
 
arneri skrev:
Nej. Har du testat en OM glugg på din E-xxx?

OM husen styr bländarinställningen mekaniskt medan E-XXX har elektronisk överföring. I OM-objektiven sitter en mekanisk arm som styrs av kamerahuset. Ingen mekanisk styrning = objektivet är alltid nedbländat till den bländare du har ställt in, dvs ställer du in bländare 22 och sökaren är väldigt mörk och det är svårt att ställa in skärpan.

Jag älskar att fota med OM objektiv på min e-500! Men jag har ingen erfarenhet av gamla OM-hus :)

Det är väl 2 huvudorsaker till att jag skaffat gammla objektiv. Ljustarkt (ingen nedbändning, bländarprioritet - sikta skjut) eller för att få längre räckvidd. Även där kör jag på full bländare för att kunna fota handhållet. Så jag har aldrig behövt blända ner så jag tänkte inte på att det skulle kunna vara ett problem.

Jag står rättad :)
 
Cyberfoto har de första priserna:
Kamerahus - 5490:-
Ink 14-42 - 6395:-
Ink dubbelzoom 14-42 + 40-150 - 7195:-
Ink dubbelzoom 14-42 + 70-300 - 8995:-

Bra priser!
 
nattfoto

Tänkte ge mig på lite seriösare nattfotografering (än dagens kompaktfotografering med max 8 sekundersslutare :p) och suktar efter den härna e520 från olympus.. men så mailade jag olympus support angående långa slutartider och batterikonsumption vid denna typ av fotografering. Svaret blev att den maximala exponeringstiden var 30 sekunder och att det inte fanns någon energisparfunktion eller standbyeläge..

"Bulb setting" förutsätter jag att det finns men är det någon som vet hur mycket kameran jobbar under exponeringen?
 
Enligt Olympus Sveriges hemsida:
Slutartid Manuell 1/4000-60 s (upp till 30 min i Bulb-läge)

Rekommenderar fjärrkabeln RM-UC1 i så fall. E-520 tar det stora batteriet BLM-1, alternativt använda nätadaptern AC-1, eller modda en LBH-1 batterihållare. Med ett externt batterigrepp, (OwnUser ?) får du tillgång till två batterier och ca dubbla drifttiden.

Under exponeringen är en solenoid för spegeln/slutaren dragen, samt att alla system är igång, utom bildstabiliseringen förstås vid dessa långa tider. Live View och displayen drar rejält med ström också, vilka ju kan slås av vid Bulb-tagningar. LiveMOS-sensorn i de nya kamerorna är bättre lämpad för nattbilder, än de Kodak-baserade CCD i de äldre kameramodellerna.

Ljusstarka objektiv är en fördel, så kanske t.o.m. ett gammalt via en adapter kan vara ett alternativ.

Ref:
 
Senast ändrad:
Okej okej, ingen riktigt optimerad modell för nattfoto då :( men med så mycket annat gott :D Tror nog jag kommer rätt långt med bara 30 minuter trots allt..

Tack för ett utförligt och snabbt svar!
 
He He :)

Jag beställde telezoom kitet för nån vecka sedan och fick dem i dag. Jag hann fota ett par hundra bilder innan det blev för mörkt.
Wow! Vilken skillnad mot E-500 i ALLT! Fokushastighet (minst dubbla, troligare snudd på tre gånger snabbare), iso (1600 motsvarar ca 640 på 500'an men finkornigare=bättre) Live-view är mer än bara ploj och IS...
IS är jag tvungen att utforska mer, just nu märker jag ingen större skillnad, men då är jag rätt så stadig innan... Mer i morgon!
 
Avis på IS mode 3

Kul att höra din initiala entusiasm. ;o)
LiveView är riktgt användbart, och riktigt kul med den artikulerade LCD'n på E-3. IS är förvånande kraftfullt, är lite avis på IS mode3 i E-520, dvs panning mode i portrait mode.
 
Som nybliven ftogran så har jag fastnat för 500 serien och undra vadman skall väl

Som nybliven fotograf så har jag fastnat för 500 serien och undrar skall välja 510 eller 520, vad tycker ni?
 
E520 förstås, om inte den lilla prisskillnaden är avgörande.
Har bl a kontrastfokus och något bättre bildkvalité. Dessutom trådlös styrning av FL-36R och FL-50R!
 
fiolmattias skrev:
IS är jag tvungen att utforska mer, just nu märker jag ingen större skillnad, men då är jag rätt så stadig innan... Mer i morgon!
IS är superbra! Kolla att du har den inställd på IS mode 1 (stabilisering i både x & y-ledd).
Prova även att slå på live view och hålla inne IS-knappen :)
 
Nu har jag också inhandlat en 520 :)

Är väldigt nöjd med kameran hittills. IS i kamerahuset är väldigt tacksamt, även kul med IS-lägen för vertikal/horisontal panorering. Testade att köra med horisontal-IS på en enduro-tävling ganska nyss för att få till en behaglig rörelseoskärpa. Blev mycket nöjd med resultatet!

Här är lite bilder från tävlingen, alla foton är tagna med Olympus 520 och 14-42mm och 40-150mm:

http://www.joeledstrom.se/Portfolio/Summer_08/Enduro.html

Måste ju även passa på att berömma Olympus för deras kitoptik som ger finfin skärpa!
Man får mycket kamera för relativt lite pengar när det gäller E-520.
 
Hej!

Snygga endurobilder :)

Har själv en E510 och stör mig rätt så rejält på det snäva dynamiska omfånget. Efter att ha testat D60 och tagit samma bilder med 510:an så blir jag ännu mer besviken.

Så frågan är: Är det stor skillnad mellan E510 och E520 i dynamiskt omfång?

Någon som testat? Skulle vara trevligt med mindre utbrända himlar...(kanske går att lösa med foto-kunnande också?)

/Arvid
 
Tack så mycket :)

Angående det dynamiska omfånget i 520:an så ska det ju vara förbättrat jämfört med tidigare modeller.

Jag har själv kört med både Nikon D80 och Canon 40D och ser faktiskt ingen större skillnad i det dynamiska omfånget jämfört med 520:an. I de recensioner jag läst om 520 så är det även en förbättring som har bekräftats av testarna.

Nu har jag ju inte gjort någon direkt jämförelse mellan kamerorna, och har inte heller testat 510an. Så jag kan ju inte ge någon 100% sanning, men är än så länge mycket nöjd med resultatet 520 ger.
 
Re: utbrända himlar

Nelar skrev:
Är det stor skillnad mellan E510 och E520 i dynamiskt omfång?

Någon som testat? Skulle vara trevligt med mindre utbrända himlar...(kanske går att lösa med foto-kunnande också?)
Har själv inte fotat tillräckligt ingående med någon kamera ur E-5xx serien för at ha någon uppfattning, men beroende på tiden på dagen man fotar, hur mycket kontrast det är i motivet med motljus etc, så blir resultatet naturligtvis varierande. Reflexskärmar i guld/vitt/svart, samt upplättningsblixt kan behöva tillgripas, beroende på motiven och ljuset.

Om man inte kan råda bot på fotograferingsplats, eller komplettera med upplättningsljus, så kan man även börja fundera på hur man använder kameran samt efterbehandling av bilderna.

Några idéer:
1. Fotar du i råformat?

2. Fotar du JPEG?
• Hur exponeringsmäter du?
• Hur ser dina histogram ut?
• Hur är dina inställningar för bl.a. kontrast?
• Använder du Apical Auto Tone Correction i Master/Studio?
• Nyare modellerna E-420/E-520/E-3 har Gradation=Auto även i kameran.

• Använder du ett neutralt gradientfilter?
• Använder du polfilter?
• Använder du "bracketing" för HDR av kontrastrika motiv?
 
Fina enduro-bilder med din nya E-520 & kitgluggarna

high_fee skrev:
Här är lite bilder från tävlingen, alla foton är tagna med Olympus 520 och 14-42mm och 40-150mm:

http://www.joeledstrom.se/Portfolio/Summer_08/Enduro.html
Mycket fina endurobilder, med bra närhet och tävlingsatmosfär! Mycket bra komposition i många av bilderna, där du inte varit bunden till enbart de traditionella liggande/stående formaten, utan kreativt använd olika vinklar. Mycket inspirerande.
 
Tack så hemskt mycket för den fina kritiken :)

Får passa på att tipsa om att ni får chansen att fota cross/endurotävling så ta den. Var väldigt roligt och utmanande!

TI: Var inne och kikade på ditt galleri på Myfourthirds, oerhört läckra bilder från de franska bergstopparna! Väldigt fina och välkomponerade landskapsbilder med i övrigt. Gillar speciellt den från Kreta där molnen bara släpper igenom ett fåtal ljusstrimmor över den bergiga kusten. Väldigt stämningsfull.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.