Re: Olympus E-330 review (ePHOTOzine)
Efter denna äventyrliga utsvävning med Leica R objektiv här ovan från North Coast Photos, så är kanske ämnet om brus inte lika intressant. Det kommer dock alltid upp, när det gäller sensorer mindre än APS-C standarden.
Det är helt klart att man med tester kan styra hur man vill påvisa olika mer eller mindre subjektiva väsentligheter. Vissa testare är mer ambitiösa än andra, och dpreview är en av de som får anses ha de mest seriösa testerna. Digit.no är en annan. Det behöver dock inte innebära att alla testmetoder är konforma, så konklusionerna kan ibland bli motsägande, som i detta fall med ephotozine's test av E-330, i jämförelse med dpreviews mer fullständiga brustest. Ryckt ur ett större sammanhang kan dock *ett* brustest visa godtyckliga resultat, men sammantaget så är det nog föga överraskande att Canon's CMOS-sensorer med tillhörande kretsar, är de som alltjämnt visar sig vara bäst vid låga ljusnivåer. En blink på Phil Askey's test på dpreview av E-330 och brusjämförelsen med Canon EOS 350D understryker även denna uppfattning.
För en potentiell köpare, är nog de olika listorna med "Cons", de som man skall titta närmare på, för att se om de är väsentliga för ens egna preferenser.
När jag beställde min Olympus E-300 från Cyberphoto för drygt ett år sedan, så kikade jag mer på vad de olika testarna hade för invändningar emot kameran, än vad de listade som "Pros". Efter drygt ett år och med mer än 5000 bilder tagna, så får man lite mer egna perspektiv på olika testares Pros & Cons. Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att köpa en E-300 på nytt idag, speciellt eftersom priset har sänkts sedan introduktionen, så visst är jag en aning Pro-Olympisk här. Några av dessa bilder tagna med min E-300 finns förresten här:
http://myfourthirds.com/folder.php?id=436