Annons

Olympus E330 - Live Lcd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Vad???

Bofoto skrev:
Jag kanske kan gissa vad du menar men tog ditt tangentbord slut?????????????????????

Nä.... felet var nog mer i huvudet!

Jag blev nostalgisk och tänkte på min gamla fuji s7000. Man kunde se i displayen var bilden skulle bli utbränd respektive igensotad nånstans. Felet var att det inte gick att göra nåt åt det. Bilden var redan tagen.
Det kan man tydligen, vad jag förstår, kunna få i displayen på olympusen innan man tar bilden.

Det är en bra funktion som jag hoppas att sony tar efter nu när dom har skaffat sig ett riktigt kameraföretag.
 
Re: "All DSLR cameras will have this live view function in the near future"...

Sundvisson skrev:
...Så säger en marknadsförare på Olympus´ i intervjun i Quesabesde. Förmodligen kan man därför se deras nya LIVE MOS sensor även i kommande budgetkameror, såväl som i de dyrare modellerna.

Ref:

Jag gissar att man kommer att se bilden direkt från sensorn via uppfällbar spegel istället.
Det blir mycket billigare med en sensor.
Dessutom ser man den "riktiga bilden".
 
"The E-330 sports two sensors. Although one of them is solely dedicated to the LCD, it seems the idea of incorporating more than one sensor to digital cameras is gaining ground." sägs i intervjun.

Låter som det är lösningen för att dra ner på kraftkonsumtionen.
 
Long Interview With Two Olympus Product Managers

arneri skrev:
Låter som det är lösningen för att dra ner på kraftkonsumtionen.
Ja, det tror jag också beträffande två sensorer.

Den här tråden borde kanske höra hemma i forumet Olympus Digitalt än här under Kringutrustning & Tillbehör (Digitalt).

Från DigitalCameraInfo.com kommer denna intressanta och lite längre intervju med två produktansvariga på Olympus. Du hittar den under [Olympus Digitalt] på nedanståend länk.

Där kan man läsa att E-330 har två sensorer: en på 7.5MPix och en på 8Mpix. Den sekundära som har Bright Capture Technology samplar ner 9 pixlar till 1 BCT-pixel, så resulterande bild blir ca 0.9MPix.

En kommentar i intervjun var om nödvändigheten av ett kontrast-baserat AF-system för möjligheter till video capture, samt att en sensor med samma teknik i 35mm full-size storlek skulle dra 4 ggr mer batteri-ström, än den mindre 4/3-sensorn i Live(B)-moden. Jag tror E-330 saknar DC-jack för extern strömkälla, vilket däremot gamlingen E-300 har. Tydligen har man inte oroat sig värst mycket över strömförbrukningen.


Sally Smith Clemens, Product Manager, and Richard Pelkowski, Product Manager-DSLRs at Olympus took the time to talk with DCI and share with our readers how Olympus came to be the first manufacturer to produce a digital SLR with a full live view LCD. Throughout the course of the conversation, they detail the technology, construction and feature set of the E-330 as well as its potential impact on the digital camera marketplace. In an effort to help readers navigate through the interview, the discussion is broken into three segments. Below each section heading is a brief description of its contents.

Ref:
 

Bilagor

  • img20060126124714cd400.jpg
    img20060126124714cd400.jpg
    12.2 KB · Visningar: 575
Czon skrev:
varför svara på en E330-tråd och sen 2 minuter senare skapa en ny precis likadan tråd i ett annat forum?


sätter dom ett lågt pris på kameran kommer den säkert tilltala de svensson's som inte fotograferat med en dslr förrut, och ett fåtal andra förståss. det är iaf vad jag tror

Anledningen är enkel... annars hade många missat denna nyhet...

Skojar du eller? Självklart skulle ingen fotograf säga nej till en liveLCD... tänk bara livehistogram möjlighet att ersätta vinkelsökaren m.m...

Jag hoppas och tror att olympus kan knycka lite marknadsdelar från Canon (då canon kanske kan behöva en spark i baken för att få lite fart)...
 
Jeppe skrev:
Varför kommer den att krossa? och vem kommer den att krossa?

Det är väl mer en fråga om fotograferingsstil. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att fotografera på det viset.. det känns bara fel. Men förmodligen så kommer den att sälja bra till de som tycker det är coolt...Sen är det ju skönt för de som inte kan fotografera att se hur bilden blir, så de slipper ta många bilder ;)

KG kommer väl att beställa på studs.. detta är ju en RIKTIG systemkamera ;p

Så vinkelsökare det är fel? Tänk jeppe... nu slipper man ta med sig trappstolen när man vill nå lite längre upp... Man slipper se ut som en galning när man ska plåta lite lägre... höftfoto är nu kanonmöjligt... visst ingen kanonkvalité på sökaren i sig som naturligtvis inte kan ersätta vinkelsökaren helt men duger garanterat gott att komponera med...

Och var det näst sista riktat åt mitt håll så ja... då gjorde det ganska ont faktiskt.
 
hailstorm skrev:

Skojar du eller? Självklart skulle ingen fotograf säga nej till en liveLCD... tänk bara livehistogram möjlighet att ersätta vinkelsökaren m.m...

Hur är det egentligen, jag har läst i andra utländska forum att den inte har något live-histogram.
 
lukin skrev:
Hur är det egentligen, jag har läst i andra utländska forum att den inte har något live-histogram.

Om man skulle gissa lite....

För sekundärsensorn som nedsamplas från 8Mpix till ca 0.9Mpix (9 pixlar omvandlas till en BCT-pixel, Bright Capture Technology), så blir nog histogrammet osäkert med dessa reducerade data, gäller Live View (A).

Däremot för primärsensorn i läge Live View (B), så skulle ett histogram se ut identiskt både före och efter en exponering. Här ser jag inget hinder till att ett sådant skulle kunna överlagras på bilden. Förmodligen har inte Olympus hunnit fundera färdigt på hur denna funktion skall hanteras, eftersom den enligt nedanstående referens inte fanns med i den preliminära firmware implementeringen. Det utesluter dock inte att den kan komma att introduceras med en f/w-uppdatering till E-330, alt att den kommer i en senare modell.

Live Video tror jag säkert kommer i en senare modell. Tänk en videokamera med utbytbara objektiv....

Från www.myfourthirds.com

More Live View Information and Comments

There are two questions which first come to mind when discussing the world’s first Live View DSLR. The first is about battery life. We have been told that on a full charge, the E-330 will take 400 shots in normal mode of operation, 250 shots in “A mode” and 200 shots in “B mode”. We cannot verify these numbers but these specs are reasonably impressive when you compare them against each other. What we are most certainly disappointed with is the availability of a live histogram when operating in Live View mode. We can only hope that a firmware upgrade would bring this capability to the forefront with the potential to then make Live View DSLRs the norm. It only makes sense for any camera capable of capturing live image information from the lens to the LCD to include a live histogram to maximize photographer control over the final image.
 
Någon som vet om det är möjligt att välja om 'anti-damm'-funktionen skall vara påslagen eller ej på nya 330:n ???
 
När jag är ute och har kameran (K-M 5D) med mig så slår jag på den när jag har hängt den på axeln eller runt halsen. Sen får den vara på hela tiden. Den går in i sparläge så att den kan stå på i flera dagar utan batteriet tar slut. Fungerar inte det med Olympus?
Måste man slå av den mellan plåtningarna?
 
- Michael - Som jag förstått det medför själva operationen som 'anti-damm'-funktionen genomför att uppstarttiden på kameran är något längre än exempelvis Nikons kameror. Om det gick att manuellt slå på och av denna, kunde man välja att bruka den då och då eller enbart efter att man bytt objektiv.

- Arne - Har Konica Minolta också denna funktion..., eller tänker vi på olika saker... (Supersonic Wave Filter = dammskydd för sensorn, resp. bildstabilisering) !??
 
David> Nej Konica Minolta har tyvärr inte det. Den har Anti Shake som gör att du kan ha lite längre slutartider. Jag tänkte mest på att Olympus-avdammningen sker ju med ultraljud varje gång kameran sätts på och då får den en längre start-tid. Och jag har sett att det finns några stycken som helst vill korta ner starttiden. Men då undrar jag om man inta kan slå på kameran och ha den på för att vara beredd ifall ett bra fotomotiv dyker upp på tex en stadsvandring.
 
På E-300 så körs anti-damm funktionen även när kameran går från sparläge till aktiv igen, det verkar som om den kör skakningen lite kortare tid än vid uppstart men det tar i alla fall ungefär 1-1,5 sekunder innan kameran är klar att plåta med.

Men det är E-300 det, kanske är helt annorlunda med E-330.
 
Jayk skrev:
- Michael - Som jag förstått det medför själva operationen som 'anti-damm'-funktionen genomför att uppstarttiden på kameran är något längre än exempelvis Nikons kameror. Om det gick att manuellt slå på och av denna, kunde man välja att bruka den då och då eller enbart efter att man bytt objektiv.

- Arne - Har Konica Minolta också denna funktion..., eller tänker vi på olika saker... (Supersonic Wave Filter = dammskydd för sensorn, resp. bildstabilisering) !??

exakt som jag tänkte mao...
 
Ny Live MOS-sensor ger mindre vinjettering

The Live MOS sensor is a new-generation sensor that offers the high image quality of a CCD sensor and the low power consumption of a CMOS sensor, thereby making it possible to display Live View images on a digital SLR camera for an extended period of time. In addition, because the sensor features simplified circuitry, the distance from the microlenses to the photodiodes is short, ensuring improved response and higher image quality when light strikes the sensor at an angle.

Detta bör innebära att E-330 är tolerantare med optik som inte är optimerad för "near-telecentric" design. Gamla OM-Zuiko för 35mm film, vissa Sigma-objektiv, vissa Leica-objektiv; Alla dessa bör fungera mycket bättre med denna nya sensor. E-330 kan nog bli rena lyftet för användande med gamla manuella objektiv, speciellt som att man kan fokusera så mycket bättre manuellt med stegvis inställbar förstoring på LCD-sökaren.

Ref:
Olympus Press Release
 
oj exakt en sån hade jag på min gamla olympus E-10 men jag kanske har missat något, den var iallafall jobbig..mycket bättre o använda sökaren enligt min mening, dock rätt smidig när kameran stod lågt på stativ eller dylikt (ja jag vet att e-10 inte var nån dslr men det verkar ju vara samma princip på själva live lcdn ) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.