Annons

Olympus E-P1 vs Sigma DP-2 (vs eventuella Panasonic GF1 m. fl.)

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Den här tråden handlar om jättehypotetiska val. Med stor sannolikhet kommer jag inte att köpa någon av dem, men ändå.

Nu när det äntligen börjat dyka upp kompakta kameror med en sensorstorlek värd att ens omtala som "storlek", så är jag knappast ensam om att grubbla över utbudet och om det är värt att köpa något. Det finns mycket få modeller att välja på än så länge, och för min del är det bara 2-3 stycken som är ens i närheten av intressanta.

Om - och det är verkligen ett stort om - jag skulle köpa en kamera i den "nya klassen", så skulle denna antingen ha ett fast objektiv eller bestyckas med ett sådant. Samt en sökare, vilket är ett måste. Jag har i dagsläget en LX3 som är ganska trevlig, men jag avskyr att använda skärmen som sökare. Halva fotoglädjen försvinner direkt.
Förvisso kan man köpa en extern sökare till LX3:an, men med tanke på att den alltid startar upp i det vidvinkligaste läget så vore det värdelöst eftersom jag ofta zoomar in till lite lätt vidvinkel.

-----------------------

Nu till kombattanterna. Om jag finge välja fritt så skulle jag vilja ha 4:3-format och en bildvinkel motsvarande ungefär 40 mm på FF. Med så hög ljusstyrka som möjligt, naturligtvis. Vi har idag dessa alternativ, om jag inte missat något:

Olympus E-P1 + 17/2,8 + sökare: 10500:-
Sigma DP-2 (utan sökare): 8900:-


Sen kan vi vänta oss en Panasonic GF1 (eller vad den nu kommer att heta) och objektivet 20/1,7.

Sigman med sökare borde hamna i samma prishärad som Olympusen. Den har större sensor och därtill i mitt tycke trevligare sensorteknologi. Den är mindre och lättare, men är den också "tröttare"?
Jag tyckte förut att Olympusen verkade rätt kass, men efter mer läsande och funderande är den nog rätt bra. Särskilt om man tänker använda den med ett fast objektiv och extern sökare.
Och så har vi den troliga Panasonicen. Jag gissar att den blir dyrare som kit med 20/1,7, men hur mycket dyrare?

----------------------------

Jag är på vippen att sätta ut LX3:an på annons. Den har varit en trevlig kamrat, men den ger mig inte den fotoglädje jag ville ha hos en kamera som alltid kan ligga i väskan.
Till skillnad från många andra ser jag det inte som en förlust, utan som en lärdom. Ju mer prylar jag provar, desto närmare mina mål kommer jag;-) Och lite svinn är inget att bråka om.

Tankar kring detta?
 
En fråga om brännvidd, inbyggd IS samt ev. behov av video.

24.2mm/f2.8 blir 41mm ekvivalent på Sigma DP2. Handikappskillnaden mellan 1.7x och 2.0x är futtiga ~0.5EV, vilket det kommande ljusstarkare m43-objektivet från Panasonic 20mm/f1.7 (40mm ekvivalent) mer än väl kompenserar.

Olympus något ljussvagare 17mm/f2.8 med den ibland mer eftersträvansvärda vidvinkelkaraktären har dessutom inbyggd IS på ett Olympus-hus, vilket ger ca 2-4 EV stegs möjligheter till att använda längre slutartider. Olympus E-P1 saknar förvisso även inbyggd blixt.

Panasonic förväntas snart släppa GF1 och har då tre spegellösa systemkameror på marknaden och är tveklöst den mest intressanta aktören om även video är av väsentligt intresse.
 
Jag tror att vi är många här som är mycket nyfikna på den här relativt nya trenden med någolunda kompakta aps-c- och 4/3-kameror.

Själv läser jag nyfiket om alla nya kompakter i det här segmentet och skulle nog kunna tänka mig att helt ersätta min 20D med en tillräckligt bra kompakt, där tillräckligt bra menas ungefär lika bra som min 20D.. och jag tycker inte riktigt att vi är där ännu. Även om optik och sensorer i de här kompakterna är nära nog för mina krav så är de inte riktigt kvicka nog ännu, något av det absolut bästa med en systemkamera är att den startar på nolltid, fokuserar snabbt och har omärkbar fördröjning när man trycker på avtryckaren :)
 
Vad tror du om Ricoh GR-D III? Visserligen bara 28mm, men bländare 1,9 och mångfalt bättre skärm än tex Dp2 som är en horribel kamera enligt min erfarenhet. Den skulle jag räkna bort i sammanhanget.
 
Vad tror du om Ricoh GR-D III? Visserligen bara 28mm, men bländare 1,9 och mångfalt bättre skärm än tex Dp2 som är en horribel kamera enligt min erfarenhet. Den skulle jag räkna bort i sammanhanget.

Passar inte GR-D III med sin 1/1.7"-sensor ännu sämre in i sammanhanget kompaktkameror-med-stora-sensorer än vad DP2 gör? Eller talade du om något annat sammanhang?
 
Senast ändrad:
Din åsikt att det är en skitkamera kvarstår åtminstone, du får gärna berätta för oss andra varför den är det :)

Ja det kanske är ett hårt betyg, men jag tycker att för att vara en kamera i den prisklassen så får man en kamera med dålig skärm, krångliga menyer och dålig batteritid. En kamera som startar långsamt och har långsam autofokus och väldigt svåranvänd manuell fokus. Sedan så tycker jag att bildfilerna är extremt svårredigerade och kräver väldigt mycket mer jobb än filerna tex. från min 5D mk2.

Mitt betyg på DP2 blir tyvärr inte högt. Jag skulle gärna vilja att det var den grymmaste kameran, men tyvärr så fick den mig att bara ännu mer längta efter en Leica M8, som jag nog aldrig kommer ha råd med.
 
Intressanta åsikter! Det där med bildstabilisering hade jag faktiskt inte alls tänkt på, och det är ju ett ganska stort plus med tanke på hur jag skulle använda en sådan kamera. Usel AF är också en sak jag inte alls tänk på. Men jag tror inte det kommer att vara något jättehinder heller, då jag inte fotar saker som flyttar på sig så ofta;-)

Ricoh GR-D III går fetbort, då den har mindre sensor än LX3:an jag redan äger. Den är kanske en trevligare kamera, men det räcker inte.
Jag är antagligen en av dem som skulle kunna trivas skapligt med en Sigma DP-2 eftersom AF-hastighet inte är särskilt viktigt. Men å andra sidan vill jag HEMSKT GÄRNA SLIPPA JÄVLA HELVETES PLASTIGA OBJEKTIV SOM MEDELST EN LITEN ÄCKLIG MOTOR SKA ÅKA UT NÄR MAN SÄTTER IGÅNG KAMERAN! ;-)

Olympusen med 17/2,8 räcker nog fint, men det där 20/1,7 vore mer pang på rödbetan. Mitt i prick med tanke på vad jag söker, om det är någorlunda skarpt, vill säga. Jag inväntar ivrigt Panasonics dom:)

-------------------------

Tillägg: Är det någon som vet hur JPG-filer ur Olympusen ter sig? Jag har mer och mer börjat tröttna på råfilshantering, då det tar massor av tid och mest leder till frustration över att det finns för många reglage att dra i.
 
Tillägg: Är det någon som vet hur JPG-filer ur Olympusen ter sig? Jag har mer och mer börjat tröttna på råfilshantering, då det tar massor av tid och mest leder till frustration över att det finns för många reglage att dra i.

DPreview har gjort en bra test av E-P1, mitt intryck är att jpeg-bilderna är väldigt bra. Snyggt monokromt brus på höga iso, kameran verkar inte alls lika rolig med råformat tyvärr.

http://www.dpreview.com/reviews/olympusep1/page38.asp

Det som verkar vara E-P1:s svaghet är objektiven, som verkar ha fått ge upp väldigt mycket i bildkvalitet för att kunna göras så små som möjligt. Nu korrigeras mycket av bristerna hos objektiven (distorsion, abbersion och vinjettering) i råkonverteringen, men svagheter i skärpa räddas tyvärr inte.
 
citat från dpreview om JPEG=RAW givet Olympus egna råkonverterare

"As discussed earlier in this review, raw support for the E-P1 is currently limited to the official Olympus software (Master or Studio) - which produces output that's indistinguishable from the camera JPEGs, with none of the major third party commercial raw developers yet able to even recognize the E-P1's .ORF files"
 
"As discussed earlier in this review, raw support for the E-P1 is currently limited to the official Olympus software (Master or Studio) - which produces output that's indistinguishable from the camera JPEGs, with none of the major third party commercial raw developers yet able to even recognize the E-P1's .ORF files"

Raw Developer fungerar. Camera Raw 5.5 fungerar.

Stefan
 
Det som verkar vara E-P1:s svaghet är objektiven, som verkar ha fått ge upp väldigt mycket i bildkvalitet för att kunna göras så små som möjligt. Nu korrigeras mycket av bristerna hos objektiven (distorsion, abbersion och vinjettering) i råkonverteringen, men svagheter i skärpa räddas tyvärr inte.
Frågan är hur de står sig mot en kompaktkamera. Jag har faktiskt bestämt mig för att sälja LX3:an. Sen får vi se vad Panasonic lanserar (i morgon?).
 
Eftersom jag hade en lugn eftermiddag på jobbet så gjorde jag en djup research, tänkte som fasen, och lyckades på bara några timmar sälja LX3:an och köpa en Olympus E-P1! :-D
Just nu laddar batteriet, och jag vet inte om jag orkar mig ut och plåta innan det är sängdags. I alla fall så kan jag sammanfatta tankegångarna kring köpet såhär:

#1: Panasonic GF1 kommer antagligen inte att finnas i butik på flera månader även om den lanseras imorgon.

#2: Jag har börjat tycka att E-P1 faktiskt är snygg som fasen, trots att jag i början ansåg den vara ful i sin silverskrud.

#3: De brister som folk tillskrivit E-P1 är sådana som jag inte tror mig ha några som helst problem med.

#4: 20-millimeterspannkakan kommmer att vara dyr (så även kitet, antar jag). Jag kan dessutom alltid köpa den senare, eftersom den passar även Olympusen.

#5: Om jag väntar på lanseringen av en eventuell GF1 så kommer jag att bli tokig när jag ska försöka jämföra dem och göra ett rationellt val.

#6: Jag är galen:-D

Det enda jag egentligen är lite orolig över är om pannkakan är lite trött optiskt. Men det återstår att se. Kameran i sig håller ett format som är mycket trevligt. Lite större än LX3, men den känns också som en "riktig kamera". Den är otroligt mycket snyggare i verkligheten än på bild, och visst är det lite kärlek inblandat;-) Det här köpet är nog det som känts mest rätt av alla mina prylköp efter min kontotömning när jag köpte D700:an.

Nu blir det gröt och nudlar i en månad, för jag fick inte köpa på avbetalning eftersom jag inte är fast anställd:-S
Jag kommer naturligtvis att som vanligt försöka leverera objektiva åsikter om kameran, men det blir nog i Olympusforumet. Kul att få vara med i den familjen också:-D

Tillägg: Ganska kul hur snabbt det gick från detta, för bara några dagar sedan:

Med stor sannolikhet kommer jag inte att köpa någon av dem, men ändå.
 
Borstat 316-stål är snyggt, jag gillar den (E-P1:an) mer o mer förutom skärmen som jag ogillar mer o mer. Jag plåta ett band igår (mörk replokal) med FL-36 på kabel och det känndes riktigt bra, mer punk än proffs;-)
Jag har "by the way" en VF-1 till salu, om någon är intresserad.
 
Kul! Det ska bli intressant att höra dina åsikter om den. Jag håller med om att den är snyggare IRL än på bild, blev förvånad när jag kikade på den i butik (klämde dock aldrig på den) för några veckor sedan.

När jag skummade DPReviews recention så har jag för mig att jag tyckte att den var irriterande brusig i skuggor redan på låga iso... men jag är inte säker, det var länge sedan jag läste den.
 
Nu har batteriet laddat klart. Lagom tills det är beckmörkt ute förstås:-/ Nåväl, jag tänker vara på jobbet tidigt imorgon så att jag också kan gå tidigt, så nu intar jag sängläge med manualen i högsta hugg!

Ett par observationer först: Sökaren är skaplig, men det går säkert att hitta bättre om man kikar på begagnatmarknaden. Distorsionen i sökarbilden är riktigt rejäl, och förstoringen kunde varit högre.
Autfokusen verkar ha en lite speciell strategi. Den söker av objektivets hela fokusspann varje gång, vilket tar lite tid. Men i gengäld verkar den säker. Sammantaget troligen betydligt snabbare än vilken kompaktkamera som helst.
 
Jag har just varit i Älvsjö och sålt mitt 24-70. Ytterligare en sten lyft från hjärtat, då det mest skapat ångest för att jag inte finner användning för ett så dyrt och bra objektiv.
Hur som helst, jag hade Olympusen med mig, och bestämde mig för att knata hela vägen hem och plåta lite på vägen. Eftersom det började skymma så fick den dessutom bekänna färg på ett sätt som jag inte riktigt tänkt mig.

Vi kanske inte ska gå händelserna i förväg, men låt mig säga att de små förtret kameran orsakade mig väl uppvägs av bildkvaliteten och kamerans "själ", som någon uttryckte det. Några konstateranden under promenadens gång:

-Menysystemet är minst sagt snårigt, och om man inte känner kameran så är det lätt att bli både snurrig, trött och lite sur på hur det funkar. Men det är ju bara mitt fel, som inte lärt mig hur man gör. Fast å andra sidan så har jag aldrig behövt läsa manualen för mina Nikonkameror. Den här pjäsen är betydligt mindre intuitiv, men också mycket anpassningsbar när det gäller knappar och funktioner. Dock är det här man tappar bort sig.

-Vem fan kom på att det ska vara en fånig grön diod som lyser kring on-knappen när kameran är på? Jättefint på dan, men när det är mörkt så går man inte gärna omkring med kameran påslagen, eftersom det då syns tydligt att man bär på någon elektronisk grunka. Inte så bra i vissa miljöer. Jag kommer att försöka åtgärda detta.

-Auto-ISO och IS lirar dåligt ihop. När man slår igång IS så ändras nämligen inte den slutartid som auto-ISO:n väljer, och därmed blir kombinationen helt meningslös så länge man håller sig under den förvalda max-gränsen för ISO. Följdaktligen får man använda manuell ISO-inställning och IS eller M-läge med båda när det är tillräckligt mörkt.
En petitess kanske, men det är synd att dessa två inte går att kombinera. Det hade gjort kameran tio gånger mer mörkervänlig.

-Objektivet är alldeles tillräckligt skarpt över större delen av bildytan från f/3,2 (provade aldrig vidöppet på motiv där allt var i skärpa), men hörnen är tämligen usla. Jag är nöjd i alla fall. Bokehn ser ut att vara rätt tjusig också faktiskt! I den mån man nu lyckas få kort skärpedjup.

-Svartvitt direkt ur kameran blir riktigt trevligt, men jag skulle vilja kunna skruva upp kontrasten och skärpningen ytterligare.

-Brusbilden är lite egendomlig. Man tycks kunna få ungefär samma brus vid ISO 200 som vid ISO 800 beroende på omständigheterna. Och vid 800 kan det se allt från helt okej ut till rent katastrofalt. Under alla omständigheter är LX3 så akterseglad att det inte ens går att jämföra. Det är huvudsaken för min del.

-Det är trevligt med optisk sökare:) Jag tror jag ska försöka låta bli att ens kolla på bilderna förrän jag kommer hem i fortsättningen. Jag behövde inte ta om en enda exponering. Dock är det lite av ett lotteri med kompositionen i sökaren. Bilden visar mer än vad ramen antyder, men mindre än hela sökarens yta.

-----------------

Det kanske är dumt att börja skriva massa om kameran efter så kort användande, men det finns i alla fall några mycket uppenbara brister som man får lära sig att leva med. I sammanhanget är det alls inget att bråka om. Emellertid är det saker som gör att jag inte anser att kameran är ett vettigt alternativ till en traditionell systemkamera. Det här är något helt annat, men också något väldigt trevligt:) Halvt omedvetet så har jag fotograferat helt andra saker än vanligt.

Några tummar upp och några tummar ner, alltså. Jag tror mängden tummar upp kommer att öka när jag lär mig kamera bättre.
 
Kul med en utförlig recention (som vanligt från dig) så snabbt!
En lösning på att kameran inte ger dig så mycket kontrast och skärpning som du vill direkt ur kameran är att bara auto-processa alla bilder när du laddar in dem. Med lite scriptande kan ansträngningen bli i princip noll... det fungerar ju förstås bara smidigt så länge du vill göra samma sak med alla bilder.

Tillägg:
Släng gärna upp lite bilder om du har lust, alltid kul att se fler exempelbilder från en relativt nylanserad kamera :) (de behöver ju inte vara fantastiska på något vis)
 
Kul med en utförlig recention (som vanligt från dig) så snabbt!
En lösning på att kameran inte ger dig så mycket kontrast och skärpning som du vill direkt ur kameran är att bara auto-processa alla bilder när du laddar in dem. Med lite scriptande kan ansträngningen bli i princip noll... det fungerar ju förstås bara smidigt så länge du vill göra samma sak med alla bilder.
Just nu har jag ingen råkonverterare till kameran, så det får bli sen då. Eller har jag missat nåt och det ska ingå? Verkade bara vara något fånigt tramsprogram, som till så många andra kameror.

Tillägg:
Släng gärna upp lite bilder om du har lust, alltid kul att se fler exempelbilder från en relativt nylanserad kamera :) (de behöver ju inte vara fantastiska på något vis)
Vassego!

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Olympus_E-P1/P9010010.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Olympus_E-P1/P9010011.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Olympus_E-P1/P9010014.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Olympus_E-P1/P9010015.jpg

Samtliga är svartvita JPG:ar från kameran, med pålagd USM i olika grad. Jag tror det ska finnas EXIF och sånt.

Nu mot sängen! Natti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.